Partnerzy serwisu:
Biznes

Liberadzki: Upadek PR to kreowanie nowych obszarów nędzy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
06-09-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Liberadzki: Upadek PR to kreowanie nowych obszarów nędzy
Prof. Bogusław Liberadzki (SLD), minister transportu i gospodarki morskiej w latach 1993-97, a obecnie poseł do Parlamentu Europejskiego, uważa, iż ewentualny upadek Przewozów Regionalnych będzie silnym uderzeniem w najsłabsze grupy społeczne oraz krokiem do wykluczenia milionów obywateli z życia społecznego. Jego zdaniem, winę za taki stan rzeczy będzie ponosić obecny rząd.

Były minister jest kolejnym ekspertem związanym z branżą kolejową, którego „Rynek Kolejowy” poprosił o komentarz do sytuacji, w jakiej znalazły się Przewozy Regionalne po tym, jak Ministerstwo Finansów nie przychyliło się do prośby samorządów wojewódzkich, by zabezpieczyć w rezerwie celowej na 2014 r. kwotę 1,2 mld zł, celem podjęcia działań związanych z przekształceniem i usamorządowieniem PR.

- Korespondencja między Ministerstwami Finansów i Transportu świadczy o tym, iż minister transportu nie ma koncepcji w stosunku do Przewozów Regionalnych, natomiast minister finansów za wszelką cenę szuka oszczędności, zatem odmawia udzielenia stosownej gwarancji. – uważa Bogusław Liberadzki. – Istota problemu wydaje się tkwić w następującym pytaniu: Czy rząd polski czuje się odpowiedzialny z utrzymanie i rozwój usług użyteczności publicznej w formie regionalnych przewozów kolejowych? Pamiętać należy, że są one adresowane do grup społecznych o dochodach średnich i poniżej średnich, do młodzieży dojeżdżającej do szkół i na uczelnie, emerytów, rencistów i ludzi o różnego rodzaju ograniczeniach sprawności fizycznej, czyli tych, którzy mają ograniczone lub bardzo ograniczone dochody i możliwości korzystania z innych form transportu.

Polityk SLD zwraca również uwagę, że Polska ma dobre warunki do rozwoju transportu kolejowego, jednak potencjał ten jest niewykorzystywany. – Należy wziąć pod uwagę, że Polska wciąż ma rozwiniętą sieć linii kolejowych, niedobór dobrych dróg kołowych, profesjonalnych kolejarzy. Z punktu widzenia ekologicznego i koncepcji zrównoważonego transportu, zalety kolei wydają się nie podlegać dyskusji. Będący w przygotowaniu tzw. IV Pakiet Kolejowy kładzie duży nacisk na aspekt użyteczności publicznej. Koncepcja kolejowych usług użyteczności publicznej dotyczy szczególnie rynku przewozów regionalnych i zakłada, że usługi te powinny być szeroko dostępne, tak w sensie ekonomicznym, jak i fizycznym – dodaje Liberadzki.

Poseł do PE dodaje jednocześnie, iż polityka transportowa UE zmierza wzmocnienia pozycji transportu kolejowego, zarówno w segmencie opartym o zasady czysto komercyjne, jak i w zakresie przewozów lokalnych, mających charakter użyteczności publicznej. W tym kontekście, zdaniem Liberadzkiego resort finansów popełnia błąd odmawiając przekazania Przewozom Regionalnym dotacji celowej.

- Rząd wydaje miliardy na mniej lub bardziej trafne rozwiązania w przewozach dalekobieżnych, z których korzysta kilkadziesiąt milionów pasażerów rocznie, a odmawia 1 miliarda złotych na potrzeby rynku przewozów regionalnych, z którego korzystają setki milionów ludzi. Jest to niezrozumiała polityka, zarówno w kategoriach społecznych, kiedy ubożeje społeczeństwo, jak i w kategoriach politycznych i przestrzegania unijnych standardów. Upadek Przewozów Regionalnych oznaczałby silne uderzenie w najsłabsze grupy społeczne, wykluczenie milionów obywateli z życia społecznego, gospodarczego, ograniczenie możliwości edukacji i kreowanie nowych obszarów nędzy. Dodatkowym efektem będzie bezrobocie tysięcy kolejarzy i dalsza dekapitalizacja sieci kolejowej – zwraca uwagę Liberadzki.

Konkludując, były minister transportu stwierdził, że jego zdaniem „kolej nie ma długów, to państwo ma dług wobec kolei. Korekta budżetu na rok 2013 zabierająca około 1 miliarda złotych jest potwierdzeniem antykolejowej polityki rządu PO-PSL.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Liberadzki: Wydłużenie perspektywy 2007-2013 bardzo możliwe

Prawo i polityka

Liberadzki: Wydłużenie perspektywy 2007-2013 bardzo możliwe

lp, Rynek Kolejowy 23 listopada 2015

Liberadzki: Na razie Polsce nie potrzeba nowych linii kolejowych

Prawo i polityka

Trwają spory o IV Pakiet Kolejowy

Prawo i polityka

Trwają spory o IV Pakiet Kolejowy

Parlament Europejski 02 grudnia 2014

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Liberadzki: Wydłużenie perspektywy 2007-2013 bardzo możliwe

Prawo i polityka

Liberadzki: Wydłużenie perspektywy 2007-2013 bardzo możliwe

lp, Rynek Kolejowy 23 listopada 2015

Liberadzki: Na razie Polsce nie potrzeba nowych linii kolejowych

Prawo i polityka

Trwają spory o IV Pakiet Kolejowy

Prawo i polityka

Trwają spory o IV Pakiet Kolejowy

Parlament Europejski 02 grudnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5