NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Lepsze surfowanie w pociągach. Siemens ma na to patent

| inf. prasowa 27.07.2017 2k

Lepsze surfowanie w pociągach. Siemens ma na to patent
Fot. Panthermedia
Lepsze surfowanie w pociągach. Siemens ma na to patent
Lepsze surfowanie w pociągach. Siemens ma na to patent
Surfowanie po internecie podczas podróży pociągiem często wymaga cierpliwości. W zależności od dostawcy internetu, nawet w pociągach ekspresowych skuteczność łączności internetowej podczas wyświetlania i przeglądania stron internetowych waha się między 41 a 65%. Jednym z powodów tak słabego wyniku są okna, które chronią przed nadmiernym nasłonecznieniem i temperaturą, ale również skutecznie blokują sygnał radiowy.
Dzieje się tak dlatego, że dla ochrony przed energią cieplną, konieczne jest odbijanie fal elektromagnetycznych w tym również tych w zakresie wykorzystywanym przez człowieka. W rezultacie wagon pociągu zachowuje się jak klatka Faradaya. W pociągach dużych prędkości efekt odbicia sięga 99,9%. Naukowcy z Siemens Corporate Technology w Wiedniu rozwiązali problem dzięki specjalnej selektywnej powłoce na oknach.

– Szyby okienne powlekane są specjalną przezroczystą warstwą na bazie tlenku metalu. Metaliczna powłoka na oknie zostaje utleniona w wyznaczonych miejscach za pomocą lasera. To pozwala sygnałowi radiowemu o określonej częstotliwości przechodzić przez barierę bez zniekształceń, podczas gdy sygnał radiowy o innych częstotliwościach jest tłumiony. Odbiór takiego określonego sygnału dla urządzeń mobilnych w tych pociągach jest znacznie lepszy, przy czym ochrona przed temperaturą i promieniowaniem jest tylko nieznacznie zmniejszona – mówi Lukas Mayer z działu R&D Siemens Corporate Technology w Wiedniu.

Rozwiązanie Siemensa zostało przetestowane w pociągach Austriackich Linii Kolejowych (ÖBB) wyposażonych w specjalne okna. Dzięki temu udało się uzyskać siłę sygnału 50-krotnie mocniejszą w porównaniu do innych istniejących rozwiązań. Czas dobrego dostępu do sygnału 4G powiększył się o 33%.

Nowe powłoki na okna charakteryzują się niskim tłumieniem w szerokim zakresie częstotliwości, od 700 MHz do 3,5 GHz, co oznacza, że okna są odpowiednie nie tylko dla obecnie używanych pasm, lecz również do standardów przyszłości. Instalacja okien nie jest kosztowna, ponieważ nie wymaga żadnych dodatkowych elementów lub podzespołów ani specjalnie przeszkolonego personelu. Okna można wstawić praktycznie do każdego istniejącego wagonu w dowolnym czasie.

Testy wykazały, że szyby wciąż zachowują swoje parametry redukujące temperaturę i nie ograniczają w żaden sposób widoczności, zarówno w dzień jak i w nocy. Dzięki innowacyjnym powłokom okno może, w niektórych przypadkach, uzyskać zwiększoną wydajność energetyczną, co przekłada się na większy komfort dla pasażerów.

Innowacyjne okna zostaną po raz pierwszy zainstalowane w pociągach ekspresowych Rhein-Ruhr-Express (RRX), które wejdą do eksploatacji w Niemczech w drugiej połowie 2018 r.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska i świat (110)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska i świat (110)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5