NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Leo Express od 1 września? UTK opublikował wniosek przewoźnika

| Jakub Madrjas 12.06.2017 5,5k

Leo Express od 1 września? UTK opublikował wniosek przewoźnika
Fot. Artur Klimek
Urząd Transportu Kolejowego opublikował wniosek Leo Express o uruchomienie pociągu na trasie Kraków – Praga. Oznacza to spełnienie wymagań formalnych przez czeskiego przewoźnika, ale wciąż trzeba sprawdzić, czy jego plan nie zagraża połączeniom dotowanym. Poznaliśmy za to planowany rozkład jazdy i termin uruchomienia połączeń. 
W maju informowaliśmy, że Leo Express ma zamiar złożyć do UTK wniosek o otwarty dostęp do torów na trasie Kraków – Katowice – Bogumin – Praga. Leo Express zakłada, że mimo wydłużonego czasu przejazdu, połączenie Kraków – Praga będzie konkurencyjne. Na pokonanie jej w siedem godzin nie ma szans autobus – potrzebuje co najmniej ośmiu godzin. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Jak się okazuje, dopracowywanie wniosku i przyjęcie go przez Urząd Transportu Kolejowego potrwało miesiąc. W piątek, 9 czerwca regulator opublikował zawiadomienie o jego wpłynięciu. Do Urzędu Transportu Kolejowego 5 czerwca 2017 r. wpłynęło powiadomienie od Leo Express a.s. o planowanym uruchomieniu nowego międzynarodowego połączenia pasażerskiego na trasie Praha hlavní nádraží – Kraków Główny – Praha hlavní nádraží – podał UTK.

Dwa miesiące na zbadanie wniosku

– Zgodnie z Rozporządzeniem Wykonawczym Komisji (UE) Nr 869/2014 Urząd Transportu Kolejowego niezwłocznie publikuje na swojej stronie internetowej powiadomienie nadesłane przez wnioskodawcę. W związku z otrzymaniem od Leo Express a.s. powiadomienia o planowanych nowych międzynarodowych usługach pasażerskich uruchomiona została stosowna procedura przewidziana tym rozporządzeniem – czytamy w zawiadomieniu Urzędu.

Jak tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" członek zarządu i dyrektor Leo Express Polska, Peter Jančovič, ogłoszenie UTK oznacza (tylko i aż), że notyfikacja spełniła wszystkie wymagania formalne stawiane przez urząd. – Teraz UTK ma dwa miesiące, żeby sprawdzić razem z organizatorami przewozów, czy połączenie zasadniczo wpłynie na inne połączenia realizowane w ramach umów PSC (public servic contract) – mówi Jančovič. Ten aspekt spowodował wcześniej wycofanie wniosku przewoźnika o przyznanie dostępu do trasy Warszawa – Praga.

Znamy proponowany rozkład jazdy

Dzięki publikacji UTK dowiedzieliśmy się, że planowany termin uruchomienia połączeń to 1 września tego roku. Relacja będzie obsługiwana codziennie. Poznaliśmy też rozkład jazdy: z Pragi pociąg ma wyjeżdżać o godz. 15:13, przyjazd do Krakowa jest planowany na 22:16. W powrotną drogę pociąg ma wyruszyć o 0:45, by dojechać do Pragi o 8:19. Cała trasa ma długość 530 km, z czego 165 km przebiega przez terytorium Polski.

Planowane przystanki to: Praha hl. n. Praha-Libeň (5 km),Kolín (57 km), Pardubice hl. n. (42 km), Zábřeh na Moravě (100 km), Olomouc hl. n. (46 km), Přerov (22 km), Hranice na Moravě (29 km), Suchdol nad Odrou (21 km), Studénka (12 km), Ostrava-Svinov (17 km), Ostrava hl. n. (5 km), Bohumín (8 km), Zebrzydowice (21 km), Pszczyna (37 km), Tychy (17 km), Katowice Ligota (17 km), Katowice (6 km), Mysłowice (8 km), Jaworzno Szczakowa (12 km), Trzebinia (16 km), Krzeszowice (13 km), Kraków Główny (26 km).

Według wniosku głównym celem proponowanych przewozów pasażerskich jest uzupełnienie dotychczasowej oferty przewozowej między stacjami znajdującymi się w dwóch krajach członkowskich UE, tj. Czechach i Polsce. Przedmiotowe połączenie ma zastąpić dowóz autokarowy z Krakowa oraz Katowic do pociągu relacji Bohumin – Praha Hl. N. Połączenie skomunikuje główne ośrodki gospodarcze oraz turystyczne po dwóch stronach polsko – czeskiej granicy tj. Kraków, Katowice, Tychy, Bohumin, Ostravę i Pragę.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5