NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Leo Express chce jeździć z Pragi przez Kraków na Ukrainę. Nawet cztery razy dziennie

| Jakub Madrjas 22.01.2019 660

Leo Express chce jeździć z Pragi przez Kraków na Ukrainę. Nawet cztery razy dziennie
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Czeski Leo Express planuje wykorzystać rosnące zainteresowanie przewozami z Ukrainy na Zachód. Od grudnia ma ruszyć pierwszy pociąg od granicy tego kraju przez Kraków do Pragi. Konkurencję z licznymi autobusami ma wygrać wyższym komfortem i kontrolą graniczną na pokładzie. 
Obecnie – do 22 marca – zawieszone jest kursowanie pociągów Leo Express Kraków – Praga. Przyczyną są liczne remonty torów. Czeski przewoźnik umożliwia podróż autobusem z Krakowa z gwarantowaną przesiadką w Boguminie. Siatka przewoźnika sięga aż do Lwowa. 

Jak się okazuje, operator chce wydłużyć swoje połączenia z Krakowa na wschód, aż za granicę Polski. Urząd Transportu Kolejowego otrzymał informację o planowanych międzynarodowych połączeniach na trasie Praha hlavní nádraží – Medyka (granica państwa) – Praha hlavní nádraží. Przewoźnik poinformował we wniosku, że ma zamiar wykonywać przewozy od 11 grudnia 2019 r. do 10 grudnia 2024 r. aż cztery razy dziennie, we wszystkie dni tygodnia. Przewoźnik wskazuje we wniosku, że głównym celem proponowanych przewozów pasażerskich jest uzupełnienie dotychczasowej oferty przewozowej w relacji Praga – Lwów w systemie kombinowanym. 

Leo Express: start połączeń od grudnia

Informację o planowanym uruchomieniu połączeń "Rynek Kolejowy" potwierdził w polskim przedstawicielstwie Leo Express. Priorytetem jest wydłużenie połączeń Praga – Kraków do Mościsk i uruchamianie ich codziennie od grudnia. Przewoźnik nie musi wykonywać wszystkich połączeń wskazanych we wniosku, ale operacyjnie będzie starał się jeździć jak najczęściej. Cztery połączenia dziennie to maksymalna przewidywana liczba.

Jak ustaliliśmy, kwestia otwartego dostępu to pierwszy krok. Leo Express czekają jeszcze techniczne ustalenia – trzeba m.in. rozwiązać problemy z zasilaniem po ukraińskiej stronie oraz ustalenia ze służbami granicznymi. Przewoźnik chciałby, żeby kontrola paszportowa odbywała się na pokładzie, jak w bardzo popularnych pociągach Ukrzaliznyci do Przemyśla.

Do rozwoju siatki połączeń Leo Express potrzebuje nowego taboru. Mają do tego posłużyć składy dostarczone przez chińskiego giganta CRRC. Czesi spodziewają się dostawy trzech jednostek jeszcze w tym roku.

UTK może badać równowagę ekonomiczną

Jak informuje UTK, spółka Leo Express Global posiada licencję ważną bezterminowo, certyfikat bezpieczeństwa część A (ważny do 11 kwietnia 2020 r.) wydany przez czeski organ regulacyjny, a także certyfikat bezpieczeństwa część B (ważny do 20 kwietnia 2022 r.), przyznany na podstawie decyzji prezesa UTK. Oznacza to, że przewoźnik spełnia wszystkie wymogi formalne. Teraz UTK przez cztery tygodnie czeka na ewentualne wnioski o badanie równowagi ekonomicznej, które mogą zgłosić marszałkowie województw i minister infrastruktury.

Według przedstawionego przez Leo Express planu, pociągi miałyby odjeżdżać z Pragi o 08:09, 10:09, 12:09 i 16:09 i przyjeżdżać do Krakowa po 6 godzinach 40 minutach. Podróż do Przemyśla to kolejne 2 godziny 41 minut, stacja końcowa (Granica Państwa – Mościska) ma zostać osiągnięta po kolejnych 34 minutach, czyli 9 godzin 45 minut po odjeździe z Pragi. Na odcinku Kraków – Granica Państwa przewidywane są zatrzymania na stacjach Bochnia, Tarnów, Dębica, Rzeszów Główny, Przeworsk, Przemyśl Główny oraz Medyka. Pociągi powrotne zakładane są o 23:16, 01:38, 6:38 oraz 09:38. 

Niewykluczone, że czeski przewoźnik uruchomi też połączenia międzynarodowe z Pardubic do Wrocławia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5