NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Legitymacje niepełnosprawnych: PKP IC prosi o pomoc UTK i rząd

| Kasper Fiszer 13.02.2018 92

Legitymacje niepełnosprawnych: PKP IC prosi o pomoc UTK i rząd
Pociąg PKP Intercity na stacji Łódź Chojnyfot. Kasper Fiszer
Narodowy przewoźnik poszukuje rozwiązania problemów związanych z odczytem kodów QR na nowych legitymacjach wydawanych osobom niepełnosprawnym. Tylko poprzez rozkodowanie obrazków można bowiem zweryfikować dane niezbędne do ustalenia należnej ulgi. Do czasu rozstrzygnięcia kwestii każdy przypadek, w którym nie udaje się zeskanować kodu, rozstrzygany jest indywidualnie podczas kontroli biletowej.
Jednym z trzech przewoźników, którzy poinformowali nas dotychczas o problemach przy weryfikacji nowych legitymacji osób niepełnosprawnych, jest PKP Intercity. Większość spółek kolejowych (m.in. Przewozy Regionalne, ŁKA, Koleje Małopolskie, Arriva) deklaruje, że ich sprzęt pozwala na bezproblemową kontrolę kodów QR, w których zakodowano informacje niezbędne do ustalenia wymiaru należnej podróżnemu ulgi. Największy z graczy na rynku przewozów dalekobieżnych wskazał jednak, że kody bywają wydrukowane w rozdzielczości zbyt niskiej, by bezproblemowo móc zeskanować je przy pomocy dostępnych dla konduktorów urządzeń.

Każdy podróżny z LON traktowany jest indywidualnie

Jeden z Czytelników przesłał do naszej redakcji pytanie, z jakimi konsekwencjami musi liczyć się podróżny, który wejdzie do pociągu z ważnym dokumentem, ale konduktorowi nie uda się potwierdzić wymiaru należnej zniżki. – Czy niepełnosprawny musi dopłacić różnicę między ceną biletu ulgowego i normalnego? – czytamy. Odpowiedź PKP Intercity nie jest jednoznaczna.

– Do czasu rozwiązania przedmiotowej sprawy przewoźnik rozstrzyga każdą sytuację indywidualnie podczas kontroli biletów – powiedziała nam jedynie Anna Zakrzewska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Przedstawicielka przewoźnika informuje jednak również o kolejnych krokach, jakie podejmuje spółka, by proces weryfikacji uprawnień przejazdowych przestał być problematyczny. W związku z tym podjęta została współpraca z urzędami centralnymi.

Przewoźnik współpracuje z UTK i z MRPiPS

– W związku z występującymi problemami przy kontroli legitymacji osób z niepełnosprawnościami wydanymi według nowego wzoru, na których naniesiony kod QR bywa niskiej jakości, co uniemożliwia jego zeskanowanie, PKP Intercity podejmuje aktywne działania w kierunku wyjaśnienia wątpliwości przewoźnika. Są one realizowane w porozumieniu z Urzędem Transportu Kolejowego i ministerstwem właściwym ds. polityki społecznej – dodaje nasza rozmówczyni. Obecnie za kwestie dotyczące osób niepełnosprawnych, w tym za wydawane im dokumenty, odpowiedzialne jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Przypomnijmy, że inni przewoźnicy, którzy potwierdzili występowanie problemów z weryfikacją nowych legitymacji osoby niepełnosprawnej (LON), to Koleje Dolnośląskie i Koleje Mazowieckie. W przypadku pierwszego z nich drużyny konduktorskie nie zostały jeszcze wyposażone w urządzenia umożliwiające odczyt kodów QR. Druga z samorządowych spółek pracuje nad nowym rozwiązaniem technicznym, które pozwoli uniknąć występujących komplikacji.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5