NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Problemy z kontrolą nowych legitymacji niepełnosprawnych

| Kasper Fiszer 10.01.2018 180

Problemy z kontrolą nowych legitymacji niepełnosprawnych
Kasy biletowe w Warszawiefot. Boston9, lic. CC BY-SA 3.0
Nowy wzór legitymacji osób niepełnosprawnych nie zawiera zapisanych otwartym tekstem danych warunkujących wysokość ulgi kolejowej. Do ich odczytu niezbędne jest urządzenie deszyfrujące tzw. kod QR. Tymczasem kody nie zawsze są wystarczająco wyraźne, co utrudnia proces kontroli biletów.
Do naszej redakcji docierają od czytelników sygnały o trudnościach z akceptacją nowych legitymacji wydawanych osobom niepełnosprawnym. Przed kilkoma miesiącami papierowe dokumenty zastąpiono plastikowymi kartami podobnymi do dowodów osobistych czy kart płatniczych (przy czym stare legitymacje zachowały ważność). Wraz z formatem dokumentu zmienił się również sposób zamieszczania na nim informacji o rodzaju i stopniu niepełnosprawności.

W przewozach autobusowych jest problem z akceptacją legitymacji

To informacje ważne przy podróżach, bo warunkują wysokość należnej ulgi. Zrezygnowano jednak z ich umieszczania w postaci zwykłego napisu. Można je odczytać jedynie poprzez rozkodowanie kodu QR, do czego niezbędne jest przystosowane urządzenie. Ten sam kod zawiera także dane wrażliwe, więc konieczne jest, by spółka zapewniła aplikacje, które nie będą gromadzić w pamięci analizowanych obrazków.

Tymczasem wielu mniejszych operatorów, zwłaszcza autobusowych, nie jest przygotowanych na nowy sposób kontroli. Przypadki trudności dla niepełnosprawnych miały się zdarzać zdaniem naszych czytelników także na kolei. Najwięksi przewoźnicy kolejowi zapewniają jednak, że z sytuacją radzą sobie obecnie bez problemów.

Kody QR nie zawsze są dobrej jakości

– Nasze terminale mobilne posiadają możliwość odczytywania kodu QR – informuje Dominik Lebda, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych. – Pracownicy PKP Intercity zostali poinformowani o wprowadzeniu nowych wzorów legitymacji z odpowiednim wyprzedzeniem. Terminale mobilne, którymi dokonywana jest weryfikacja legitymacji, posiadają odpowiednie modyfikacje umożliwiające odczyt zapisanych w kodzie QR danych takich jak symbol/e przyczyny niepełnosprawności oraz stopień niepełnosprawności, które wystawca legitymacji zamieszcza wyłącznie na wniosek osoby zainteresowanej – twierdzi natomiast Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Zwraca ona jednak uwagę, że proces kontroli bywa problematyczny. – Poprawny odczyt uzależniony jest od jakości (rozdzielczości) kodu zamieszczonego na legitymacji. Zdarzyły się przypadki, w których odczyt kodu był utrudniony – przyznaje. – Warto dodać, że drużyna konduktorska ma możliwość odczytu takiego kodu również innym urządzeniem, które posiada na wyposażeniu – dodaje.

Przewoźnicy regionalni korzystają z tabletów

Tabletów, a nie terminali mobilnych, używają natomiast konduktorzy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Spółka zapewnia, że dba przy tym o anonimowość podróżnych. – Urządzenia zostały skonfigurowane w sposób, dzięki któremu nie dochodzi do przechowywania i przetwarzania na nich danych wrażliwych – mówi jej rzecznik prasowy Marta Markowska. W urządzenia mobilne z odpowiednią aplikacją wyposażeni są też pracownicy Kolei Śląskich. – Do tej pory nie odnotowaliśmy trudności przy kontroli – stwierdza Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy KŚ.

Czekamy na stanowiska pozostałych przewoźników pasażerskich.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS