Partnerzy serwisu:
Biznes

Kwarciak: Dlaczego nie ma zaliczek?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
21-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kwarciak: Dlaczego nie ma zaliczek?
Brak zapisów o zaliczkach w SIWZ-ach przetargów ogłaszanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, brak procentowego rozliczania kontraktów i możliwości korekty cen wraz ze wzrostem kosztów materiałów i surowców - to niektóre z problemów poruszonych przez prezesa Krakowskich Zakładów Automatyki Edwarda Jacka Kwarciaka podczas drugiego dnia konferencji "Wyzwania polskiej infrastruktury kolejowej", zorganizowanej przez Wydawnictwo Rynek Kolejowy i CS Szkolenie i Doradztwo.

Szef KZA mówił na temat projektu i zabudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń kolejowych i sieci telekomunikacyjnych na odcinku linii E-59 Czempiń - Poznań. Jak podkreślił, w procesie modernizacji tego odcinka, kwestie związane z srk zostały wyodrębnione do osobnego przetargu. - Nie można łączyć kwestii bezpieczeństwa z tysiącami ton tłucznia, betonu i tysiącami metrów sześciennych ziemi - zaznaczył Kwarciak. Jego zdaniem oczywiście prace budowlane i projektowe mają związek z bezpieczeństwem, jednak nie bezpośredni. - W automatyce nie sprawdza się stare powiedzenie budowlańców, że zarabia się na tym, czego się nie buduje. Tutaj nie można oszczędzić. Chwała zamawiającemu, za to, że dostrzegł tę specyfikę i ogłosił osobny przetarg. Ale tutaj pojawia się pytanie: dlaczego tak rzadko to się robi? - pytał prezes KZA.

Kontrakt realizowany jest przez konsorcjum z KZA jako liderem, w skład którego wchodzą również Bombardier i Sabel. Wszystkie te podmioty spełniają wymogi standardu IRIS. - Jest on kosztowny, ale pozwala nam współpracować z firmami-konsorcjantami na odpowiadającym nam, wysokim poziomie jakości - podkreślił Kwarciak. - Dlaczego nam tak bardzo na tym zależy, ale ze strony nie ma żadnego zainteresowania ze strony PKP PLK tym standardem? - pytał.

Prezes Krakowskich Zakładów Automatyki poruszł także szereg innych problemów pojawiających się w trakcie postępowań przetargowych i realizacji inwestycji. - Dlaczego zmusza się wykonawców do finansowania realizacji projektów, nie udzielając im żadnych zaliczek? Bardzo wiele firm ma projekty na etapie startowym. One nie przynoszą w ogóle pieniądza, ponieważ jednostką sprzedaży, uprawniającą do wystawienia faktury, jest komplet. W związku z tym pojawiają się pierwsze oznaki braku płynności finansowej poszczególnych firm - mówił Kwarciak. - Dlaczego nie ma procentowego rozliczania kontraktów? Dlaczego kolejne SIWZ nie przewidują zaliczek? Dlaczego nie koryguje się cen wraz ze wzrostem cen materiałów i surowców? Rozsądny przedsiębiorca musi przewidywać, że ceny wzrosną, ale nie będzie przecież wiedział o ile - zaznaczył prezes KZA.

Edward Jacek Kwarciak wypowiedział się także na temat proponowanych zmian w prawie zamówień publicznych. - Moim zdaniem konieczna jest zmiana w pzp, która automatycznie w postępowaniach przetargowych eliminowałaby cenę najniższą - stwierdził.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Skończy się jazda na sygnał zastępczy w Lublińcu

Infrastruktura

Kwarciak: Nie można szukać oszczędności w srk

Tabor i technika

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Skończy się jazda na sygnał zastępczy w Lublińcu

Infrastruktura

Kwarciak: Nie można szukać oszczędności w srk

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5