Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ku interoperacyjności Rail Baltiki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
15-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RB Rail/Baltic Course/tk

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ku interoperacyjności Rail Baltiki
Fot. /GFDL/Wikimedia Commons
Rządy Litwy, Łotwy i Estonii opublikowały dokument, który ma ujednolicić i usystematyzować projekt budowy linii Rail Baltica. Obejmuje on kwestie związane z planowaniem, budową linii, a także eksploatacją infrastruktury.

Dokument został opracowany przez francuską firmę Systra, która wcześniej wygrała przetarg na realizację tego zadania. Zostały w nim zawarte wytyczne obejmujące m.in.: parametry dotyczące robót ziemnych, torów, prac hydraulicznych, odwodnieniowych, budowy mostów i przepustów, tuneli, zasilania linii, czy systemów sterowania. Ujednolica on także kwestie dotyczące budowy stacji, peronów, ochrony środowiska w rejonie inwestycji oraz wielu innych aspektów. Z racji, że linia powstaje na terenie trzech krajów, trudne byłyby zbudowanie jej w tym samym standardzie. Opracowanie zapewni jej spójność w kwestiach technicznych oraz pozwoli na wdrożenie interoperacyjności Rail Baltiki.

Jak powiedziała Baiba Rubesa, członkini zarządu RB Rail – spółki nadzorującej inwestycję, zaakceptowanie dokumentu zawierającego podstawowe wytyczne to milowy krok we wdrażaniu projektu. Tym samym firma Systra zapewni długoterminową wizję linii oraz umożliwi wdrożenie powszechnych w Unii Europejskiej rozwiązań.

Z przyjętych wytycznych wynika, że w przyszłości po linii mogłyby kursować pociągi pasażerskie z prędkością do 249 km/h, towarowe – do 120 km/h a dopuszczalny nacisk na oś to 20 ton. Najdłuższe pociągi towarowe, które będą kursowały po Rail Baltice, będą mogły być zestawione z wagonów o łącznej długości do 1050 metrów. Wszelkie drogi przecinające linię mają być poprowadzone wiaduktami lub tunelami, a przejazdy kolejowo-drogowe dopuszczone będą tylko w wyjątkowych sytuacjach. Będzie ona wyposażona w sieć trakcyjną 25 kV. Ma być na niej zainstalowany system ERTMS poziomu 2.

Linia ma zostać oddana do eksploatacji w 2026 roku. Prace dotyczące budowy linii na terenie Litwy, Łotwy i Estonii koordynuje joint venture RB Rail. Jej zadaniem jest centralny nadzór nad projektem dla trzech krajów. Unia Europejska na okres 2014-2020 zabezpieczyła finansowanie budowy linii na poziomie miliarda 200 milionów euro. Kolejne 100 mln euro zabezpieczono w minionym roku. Dofinansowanie tego projektu wynosi 85% wartości inwestycji. Całkowity koszt budowy Rail Baltiki jest szacowany na kwotę 5 mld 800 mln euro.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij