Partnerzy serwisu:
Biznes

Kto będzie koordynował budowę Rail Baltiki?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
08-10-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
BNN-News/ERR News/Railway Gazette

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kto będzie koordynował budowę Rail Baltiki?
Fot. Gintare.saulyte/CC BY-SA 3.0/Wikimedia Commons
Szefowa firmy RB Rail Baiba Rubesa zrezygnowała pod koniec września ze swojej funkcji, mimo że pozostał jej do przepracowania na tym stanowisku już tylko miesiąc. Na zwołanej chwilę po swojej rezygnacji konferencji prasowej podkreśliła, że projekt będzie zagrożony, jeśli nie rozpocznie się jego prawidłowe wdrażanie. W mediach krajów bałtyckich pojawiają się informacje, że stanowisko po Rubesie może objąć Polak lub Fin.

Na początku bieżącego roku litewscy i estońscy udziałowcy RB Rail wyrażali swoje niezadowolenie ze sposobu, w jaki Rubesa zarządza spółką i koordynuje projekt. Zarząd nie podjął jednak decyzji w sprawie odsunięcia Rubesy od kierowania RB Rail, która stanowi joint venture trzech krajów: Litwy, Łotwy i Estonii. Rubesa sama chciała zrezygnować, jednak – jak mówi – o dalsze pełnienie funkcji prezesa RB Rail została poproszona przez premiera Łotwy.

Była już szefowa RB Rail ma sporo zastrzeżeń co do samego projektu oraz tego, jak do jego wdrażania podchodzą udziałowcy. Zdaniem Rubesy pozycja RB Rail jest zbyt słaba, czego efektem jest brak stałego finansowania oraz konflikty pomiędzy udziałowcami. –Obecny model organizacji, w którym byłam zmuszona funkcjonować, jest rażąco sprzeczny z zasadami ładu korporacyjnego, a konflikty interesów istniały już na etapie tworzenia joint venture – podkreśliła na konferencji prasowej Baiba Rubesa.

Była szefowa RB Rail przedstawiła cztery zalecenia, które jej zdaniem znacząco usprawniłyby wdrażanie realizacji Rail Baltiki. W jej opinii potrzebny jest bezpośredni udział przedstawiciela Unii Europejskiej w projekcie. Powinna także istnieć niezależna i wolna od konfliktów rada nadzorcza. Niezbędne jest też trwałe finansowanie projektu (w tej chwili nie jest nawet znany budżet na rok 2019). Inwestycji – zdaniem Rubesy – brakuje także solidnego, politycznego wsparcia ze strony ministrów wszystkich trzech krajów.

Tymczasowym szefem RB Rail będzie Ignas Degutis – dotychczasowy dyrektor finansowy i członek zarządu w joint venture. Zarząd rozpoczął już poszukiwania nowego prezesa. Z nieoficjalnych informacji, które pojawiają się w mediach krajów bałtyckich wynika, że zarządowi zależy na tym, by funkcję prezesa RB Rail objął doświadczony Polak albo Fin. Baiba Rubesa sprawowała funkcję prezesa joint venture od roku 2015. Jej kadencja miała wygasnąć z końcem października.

Zadaniem RB Rail jest koordynowanie budowy normalnotorowej linii kolejowej Rail Baltica. Dwutorowa zelektryfikowana trasa ma biec od granicy polsko-litewskiej aż do Tallina. Szacowany koszt projektu to ok. 5,8 mld euro. 85% inwestycji ma być sfinansowane przez Unię Europejską.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

Infrastruktura

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

inf. pras PKP PLK 19 lipca 2023

Rail Baltica poza Polską również ze sporym dofinansowaniem z CEF-u

Infrastruktura

Estonia: Rusza przetarg na budowę kolejnego odcinka Rail Baltiki

Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

inf. pras PKP PLK 10 czerwca 2023

Zobacz również:

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

Infrastruktura

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

inf. pras PKP PLK 19 lipca 2023

Rail Baltica poza Polską również ze sporym dofinansowaniem z CEF-u

Infrastruktura

Estonia: Rusza przetarg na budowę kolejnego odcinka Rail Baltiki

Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

inf. pras PKP PLK 10 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5