NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kto będzie koordynował budowę Rail Baltiki?

| Tomasz Kościelny 08.10.2018 2,1k

Kto będzie koordynował budowę Rail Baltiki?
Fot. Gintare.saulyte/CC BY-SA 3.0/Wikimedia Commons
Szefowa firmy RB Rail Baiba Rubesa zrezygnowała pod koniec września ze swojej funkcji, mimo że pozostał jej do przepracowania na tym stanowisku już tylko miesiąc. Na zwołanej chwilę po swojej rezygnacji konferencji prasowej podkreśliła, że projekt będzie zagrożony, jeśli nie rozpocznie się jego prawidłowe wdrażanie. W mediach krajów bałtyckich pojawiają się informacje, że stanowisko po Rubesie może objąć Polak lub Fin.
Na początku bieżącego roku litewscy i estońscy udziałowcy RB Rail wyrażali swoje niezadowolenie ze sposobu, w jaki Rubesa zarządza spółką i koordynuje projekt. Zarząd nie podjął jednak decyzji w sprawie odsunięcia Rubesy od kierowania RB Rail, która stanowi joint venture trzech krajów: Litwy, Łotwy i Estonii. Rubesa sama chciała zrezygnować, jednak – jak mówi – o dalsze pełnienie funkcji prezesa RB Rail została poproszona przez premiera Łotwy.

Była już szefowa RB Rail ma sporo zastrzeżeń co do samego projektu oraz tego, jak do jego wdrażania podchodzą udziałowcy. Zdaniem Rubesy pozycja RB Rail jest zbyt słaba, czego efektem jest brak stałego finansowania oraz konflikty pomiędzy udziałowcami. –Obecny model organizacji, w którym byłam zmuszona funkcjonować, jest rażąco sprzeczny z zasadami ładu korporacyjnego, a konflikty interesów istniały już na etapie tworzenia joint venture – podkreśliła na konferencji prasowej Baiba Rubesa.

Była szefowa RB Rail przedstawiła cztery zalecenia, które jej zdaniem znacząco usprawniłyby wdrażanie realizacji Rail Baltiki. W jej opinii potrzebny jest bezpośredni udział przedstawiciela Unii Europejskiej w projekcie. Powinna także istnieć niezależna i wolna od konfliktów rada nadzorcza. Niezbędne jest też trwałe finansowanie projektu (w tej chwili nie jest nawet znany budżet na rok 2019). Inwestycji – zdaniem Rubesy – brakuje także solidnego, politycznego wsparcia ze strony ministrów wszystkich trzech krajów.

Tymczasowym szefem RB Rail będzie Ignas Degutis – dotychczasowy dyrektor finansowy i członek zarządu w joint venture. Zarząd rozpoczął już poszukiwania nowego prezesa. Z nieoficjalnych informacji, które pojawiają się w mediach krajów bałtyckich wynika, że zarządowi zależy na tym, by funkcję prezesa RB Rail objął doświadczony Polak albo Fin. Baiba Rubesa sprawowała funkcję prezesa joint venture od roku 2015. Jej kadencja miała wygasnąć z końcem października.

Zadaniem RB Rail jest koordynowanie budowy normalnotorowej linii kolejowej Rail Baltica. Dwutorowa zelektryfikowana trasa ma biec od granicy polsko-litewskiej aż do Tallina. Szacowany koszt projektu to ok. 5,8 mld euro. 85% inwestycji ma być sfinansowane przez Unię Europejską.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5