Powoli wyjaśnia się sprawa 17 wagonów Heros Rail dla Kolei Śląskich, które od dwóch miesięcy stoją w Gliwicach. Prezes przewoźnika Michał Borowski liczy, że wkrótce zastąpią one wagony PKP Intercity na torach województwa, co obniży koszty i jednocześnie podniesie komfort podróżowania.
Chcieli odstąpić od umowy
Wagony Heros Rail Rent GmbhH pojawiły się w Gliwicach jeszcze przed zmianą rozkładu jazdy. Jednak żaden z nich nie został włączony do pociągu Kolei Śląskich. Przewoźnik stwierdził, że nie są one zgodne z umową i nie może ich odebrać i włączyć do eksploatacji. Jak poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik KŚ Maciej Zaremba, przewoźnik wysłał nawet zawiadomienie o odstąpieniu od umowy do Niemiec. O sprawie pisaliśmy tutaj oraz tutaj.
Rzecznik Kolei Śląskich podkreślał przed dwoma tygodniami, że Koleje Śląskie rozpoczęły już odsyłanie wagonów do dostawcy. Okazało się, że trochę się pospieszył, a umówionych 17 wagonów...wciąż stoi w Gliwicach. - Zgodnie z umową, wagony wciąż są wynajęte Kolejom Śląskim - mówi "Rynkowi Kolejowemu" dyrektor zarządzający niemieckiej spółki Uwe Sauer.
Sauer podkreślił po raz kolejny, że wagony były już nawet eksploatowane w Polsce – przez DB Fernverkehr oraz PKP Intercity. - Nie widzę powodu, dla których nie mogłyby jeździć w Polsce - dodał. Koleje Śląskie nie były tego pewne, i wystąpiły o opinię do Instytutu Kolejnictwa. Ten stwierdził, że jedynie pięć wagonów posiada oznaczenia zgodne z umową RIC, co pozwala im jeździć na terenie całej Europy, w tym w Polsce. Pozostałe wagony mogą jeździć tylko po terenie Niemiec. Zgodność z RIC była jednym z wymagań w przetargu.
Groźba podziałała
Według Michała Borowskiego, status wagonów jednak się zmienił - W ubiegłym tygodniu otrzymaliśmy od Heros Rail oficjalny dokument Eisenbahn Bundensamt (EBA, niemiecki odpowiednik Urzędu Transportu Kolejowego - przyp. RK), który potwierdza, że wagony te spełniają wymogi interoperacyjności i mogą jeździć po terenie całej Europy. Heros przysłał je jednak dopiero, gdy poinformowaliśmy o zamiarze zerwania umowy z powodu niezgodności z zamówieniem. Widać ich zdopingowaliśmy... - mówi prezes Kolei Śląskich.
Borowski bardzo liczy na niemieckie wagony - Są w bardzo dobrym stanie technicznym i podniosą komfort podróży pasażerów - zapewnia. Po włączeniu ich do eksploatacji Koleje Śląskie będą mogły zrezygnować z najmu wagonów od PKP Intercity. Nie płacą mało, choć obie spółki na razie milczą na temat konkretnych kwot.
Jest tylko jeden problem. Koleje Śląskie wysłały do Urzędu Transportu Kolejowego dokumentację wagonów Heros Rail do oceny, czy jest wystarczająca do jazdy po polskich torach. - Czekamy na stanowisko UTK - mówi Borowski. - Nic nie wiemy o wagonach Heros - odpowiada zdziwiony rzecznik urzędu Maciej Domański. Być może korespondencja znów utknęła gdzieś po drodze...