NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

KPK w 2016 roku wykonany w 95 procentach

| Jakub Madrjas 26.07.2017 17

KPK w 2016 roku wykonany w 95 procentach
fot. Mateusz Kaczmarek, SM42.pl
12 lipca Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z wykonania planu realizacji Krajowego Programu Kolejowego za rok 2016.
Jak czytamy, plan finansowy spółka PKP PLK wykonała w 95 procentach (z wydatkami na poziomie 4,93 mln zł z planowanych 5,18 mln zł). Niewykonanie planu w 5 procentach wynika w dużej mierze z uzyskanych oszczędności. Ich wartość wyniosła około 330 mln zł, z czego około 190 mln zł zostało zagospodarowane na sfinansowanie dodatkowych zadań inwestycyjnych.

Do tego PLK uzyskała niższe kwoty refundacji z Unii za prefinansowanie. W podsumowaniu czytamy też, że w zakresie wydatków niekwalifikowanych faktury przyszły do PLK z końcem grudnia i zostały zaksięgowane w 2017 roku.

Największe niewykonanie odnotowano na projektach:

  • E75 na odcinku Czyżew – Białystok, gdzie opóźnił się przetarg; 
  • E59 na odcinku Wrocław – Poznań etap III odcinek Czempiń – Poznań Faza II, gdzie plac budowy przekazano z aż 166-dniowym opóźnieniem; 
  • E75 na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne), gdzie były opóźnienia w pozyskiwaniu decyzji administracyjnych (PnB) dla linii kablowej, podstacji Zielonka Bankowa, Tłuszcz i Wołomin. Ponadto, z uwagi na braki w dokumentacji, inżynier nie zaakceptował pełnej kwoty nakładów, co spowodowało brak możliwości częściowego fakturowania. Zakończenie umów przyłączeniowych planowane jest dopiero na 31 grudnia 2017 roku.
  • Na objazdach dla linii nr 7, gdzie opóźnił się przetarg dla linii nr 30 z powodu odwołań w KIO. 
Cele możliwe do osiągnięcia? Problem z prędkością

Ciekawe jest podsumowanie wykonania celów Programu. Zostały one wyznaczone na koniec grudnia 2017 (cząstkowe) oraz na 2023 rok (docelowe). I tak, w 2015 i 2016 roku udało się przebudować łącznie 429,5 km linii kolejowych, co powinno pozwolić osiągnąć planowany na koniec tego roku cel 500 km (do 2023 r. ma to być 9000 km). Dlatego podniesiono tą wartość do 800 kilometrów. Gorzej jest z liniami pozwalającymi na jazdę z prędkością powyżej 160 km/h – na koniec roku było to 89,6 km (obecnie nawet mniej), a na koniec tego roku miało to być 250 km (i zaledwie 350 km w 2023 roku). Podczas aktualizacji obniżono wartość tego celu do 160 kilometrów linii.

Budowa ERTMS/ETCS udała się na 331 km linii (cele: 500 km na koniec 2017 r. i 2000 km w 2023 r.). Nie udało się poprawić średniej prędkości kursowania pociągów towarowych. Wynosi ona 22 km/h, a na koniec tego roku ma wynosić 30 km/h (i 40 km/h w 2023 r.). Udało się natomiast osiągnąć cel łączenia ośrodków wojewódzkich ze stolicą ze średnią prędkością pociągów pasażerskich co najmniej 100 km/h. Takich ośrodków na koniec 2016 roku było już jedenaście, a miało być osiem (Plan na 2023 rok to wszystkie 18 ośrodków). Inna sprawa, że po zamknięciu linii kolejowych do Poznania i Lublina liczba ta zmniejszyła się. 

Więcej przetargów niż planowano

W 2016 roku w zakresie rzeczowym zakończona została realizacja 39 projektów, w tym 24 projektów POIiŚ, 2 projektów RPO, 12 projektów finansowanych z budżetu państwa oraz 1 projektu CEF. Ich łączna wartość wyniosła 1,592 mld złotych. Ogółem, łącznie z 2015 roku zrealizowano już 75 projektów z KPK o łącznej wartości 2,855 mld złotych.

W 2016 roku PKP PLK ogłosiły ponad 300 postępowań przetargowych na łączną kwotę 11 059,6 mln zł – o 2 mld złotych więcej, niż zakładano na początku roku. Dla tych postępowań, w odróżnieniu od postępowań ogłoszonych w roku poprzednim, spółka posiadała pełną dokumentację przetargową w momencie ich ogłaszania.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5