Szybsze podróże i lepszy dostęp do pociągów zapewni modernizacja linii kolejowej 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na przebudowę kolejnej części kluczowej trasy w województwie świętokrzyskim. Do końca 2028 r. prędkość pociągów zostanie podniesiona do 120 km/h, co skróci podróże w kierunku Kielc o ok. 5 minut. W ramach inwestycji za przeszło 678 mln zł netto (ok. 834 mln zł brutto) przebudowane zostaną istniejące stacje i przystanki, a dzięki nowym torom i systemom sterowania ruchem pociągów zwiększy się przepustowość w ruchu pasażerskim i towarowym.
Umowa podpisana pomiędzy PKP PLK a Przedsiębiorstwem Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. zakłada kompleksową modernizację fragmentu linii kolejowej 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Wykonawca na realizację prac budowlanych ma 36 miesięcy.
Kluczową dla podróżnych częścią inwestycji będzie poprawienie dostępu do kolei poprzez
modernizację istniejących stacji i przystanków. Nowoczesne perony powstaną na stacjach w Suchedniowie, Łącznej i Zagnańsku oraz przystankach w Skarżysku Zachodnim, Suchedniowie Północnym i Berezowie. Dostęp do pociągów da osób o ograniczonej możliwości poruszania się będzie ułatwiony. W Zagnańsku i Suchedniowie zostaną wybudowane nowe przejścia podziemne wyposażone w windy, a w Łącznej powstanie nowa kładka dla pieszych.
– Ta inwestycja to ważny krok w rozwoju województwa świętokrzyskiego. Przyspieszymy pociągi, podniesiemy poziom bezpieczeństwa i poprawimy komfort podróży. Tym samym zwiększymy rolę kolei w codziennej komunikacji tysięcy mieszkańców regionu – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Kontynuujemy inwestycje na rzecz wygodnej i sprawnej kolei. Po modernizacji połączenia w kierunku Sandomierza czas na przebudowę kluczowej linii kolejowej, służącej dalszemu rozwojowi komunikacji aglomeracyjnej wokół Kielc. Krótsze podróże i łatwiejszy dostęp do pociągów zachęcą nowych pasażerów do codziennego korzystania z kolei – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu i dyrektor ds. finansowych PKP PLK.
Projekt przewiduje ułożenie przeszło 62 km torów, wymianę sieci trakcyjnej i instalację nowych systemów sterowania ruchem kolejowym. Dzięki modernizacji urządzeń PKP PLK zwiększą bezpieczeństwo na 13 przejazdach kolejowo-drogowych, a przejazd przy stacji w Suchedniowie zastąpią tunelem pod torami kolejowymi. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tym fragmentem linii kolejowej 8 z prędkością 120 km/h, a towarowe – z prędkością 100 km/h. Budowa dodatkowych torów stacyjnych w Zagnańsku, Suchedniowie i Łącznej poprawi możliwości prowadzenia ruchu.
Zadania pn. „Opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych – odcinek LOT-A1-1 Skarżysko-Kamienna – Łączna (od km 142,820 do km 161,810)" oraz „Opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych – odcinek LOT-A1-2 Łączna (bez stacji) – Tumlin, (od km 161,810 do km 175,001)” to część projektu „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów”. Zarządca infrastruktury ubiega się o jego współfinansowanie przez Unię Europejską w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”. Całość inwestycji została wpisana do Krajowego Programu Kolejowego z datą realizacji do 2032 roku.
W zeszłym roku ruszyła modernizacja pierwszej części linii kolejowej 8. Na odcinku
Kozłów – Sędziszów zostaną przebudowane tory, perony i obiekty inżynieryjne. Natomiast dla środkowego fragmentu tej trasy, obejmującego stację kolejową Kielce Główne, Polskie Linie Kolejowe przygotowują dokumentację, niezbędną do ogłoszenia przetargu na projektowanie. W kwietniu zapewniono długoterminowe finansowanie tej inwestycji, dzięki podpisaniu umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która umożliwi wsparcie w wysokości do 450 mln euro.