Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Konieczek: O ingerencji w oprogramowanie ABW wiedziało od nas

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
07-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
07-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Konieczek: O ingerencji w oprogramowanie ABW wiedziało od nas
fot. M. SzymajdaPrezes Newagu Zbigniew Konieczek pokazuje dziennikarzom dokumenty
Podczas przekazania do ruchu nowych Impulsów 2 na Pomorzu obecny był prezes Newagu Zbigniew Konieczek. Musiał zmierzyć się z ogniem pytań dotyczących ostatnich doniesień na temat działań hakerów, którzy mieli odkryć w pociągach Newagu oprogramowanie uniemożliwiające ich serwis poza zakładem producenta.

– Od kilku dni Newag opisywany jest w bardzo zły sposób. Pisze się, że nasze pociągi są złej jakości. Tymczasem, co może potwierdzi prezes SKM Trójmiasto, dostarczone do przewoźnika wcześniej pojazdy mają 100 procent dostępności. Istnieje warunek takiej niezawodności – to należyte serwisowanie – powiedział Zbigniew Konieczek.

Później, w telefonie, pokazał dziennikarzom pisma, które producent miał przekazywać do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i UTK jeszcze w 2022 roku. ,,Do Newagu dotarły informacje o ingerencji przez podmioty trzecie, w system sterowania pojazdów, który stanowi część składową pojazdów o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa całego systemu kolei" – zaczyna się pismo. Zdaniem Konieczka, wszystkie instytucje wiedziały o ingerencji w oprogramowania znacznie wcześniej niż twierdzi Janusz Cieszyński, były minister cyfryzacji w rządzie PiS.

– Poinformowaliśmy o tym stosowne służby: ABW, SKW, UTK a w lipcu 2022 poinformowaliśmy też prokuraturę. Czekamy na efekty ich działań. To nie jest tak, że pan minister Cieszyński się o tym dowiedział w maju 2023. Służby wiedziały o tym wcześniej. Kilkunastu oficerów z jednej i drugiej służby dokładnie sprawdzało pojazdy. Byli u nas i otrzymali wszelkie informacje, podobnie jak UTK. Nie jest rolą Newagu, lecz ABW, SKW i prokuratury, aby podjąć właściwe decyzje. To, co należało do mnie (jako prezesa Newagu – dop. red.) zrobiłem. Pokazałem wam dokument, który w kwietniu trafił do służb specjalnych. Podkreślam, że każdy pociąg może być serwisowany w dowolnym miejscu, pod warunkiem że będzie się przestrzegało procedur – dodał Konieczek.

Więcej o aferze hakerskiej piszemy w tym miejscu. Oświadczenie Newagu dotyczące sprawy opublikowaliśmy tutaj. 
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak państwo wyjaśniało tajemnicze awarie Impulsów?

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie bierze dodatkowe pociągi Newag Impuls

Tabor i technika

Konieczek: Najpierw Podłęże-Piekiełko, następnie KDP

Infrastruktura

Zobacz również:

Jak państwo wyjaśniało tajemnicze awarie Impulsów?

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie bierze dodatkowe pociągi Newag Impuls

Tabor i technika

Konieczek: Najpierw Podłęże-Piekiełko, następnie KDP

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5