Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koniec prac na Węglówce w rejonie Herbów Nowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
27-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-07-2024
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koniec prac na Węglówce w rejonie Herbów Nowych
fot. Łukasz Bryłowski/PKP PLKStacja kolejowa Herby Nowe, fot. 14.06.2022 r.
Z opóźnieniem zakończyła się modernizacja linii kolejowej nr 131 na odcinku przebiegającym przez województwa śląskie i łódzkie. W ramach inwestycji powstała infrastruktura pasażerska, która jednak póki co nie będzie wykorzystywana. Zarządca infrastruktury tłumaczy, że będzie ona przydatna w przyszłości.

Magistrala Węglowa Śląsk – Porty, która powstała w okresie międzywojennym, do dziś pozostaje jedną z najistotniejszych tras towarowych w kraju. W 2020 r. rozpoczęła się jej kompleksowa modernizacja obejmująca odcinek od węzła Herby Nowe do stacji Rusiec Łódzki (prace na północ od Ruśca zrealizowano w ramach osobnego kontraktu). PKP PLK informowały wówczas, że remont zakończy się w pierwszym kwartale 2023 r.

Roczne opóźnienie miliardowej inwestycji

Terminu nie udało się jednak dotrzymać, a modernizacja została ostatecznie sfinalizowana z ok. rocznym opóźnieniem. – Inwestycja na odcinku Herby Nowe – Kalina – Rusiec Łódzki zakończyła się w 2024 r. – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Wartość robót wyniosła 1,3 mld zł, a ich realizacja była możliwa dzięki dotacji z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Rolę wykonawcy pełnił Porr.

Aktualnie zmodernizowana trasa nie jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim. Mimo to inwestycja objęła także prace w obrębie infrastruktury peronowej w kilku lokalizacjach. – Zmodernizowaliśmy perony na stacjach Herby Nowe, Kłobuck, Działoszyn i Chorzew-Siemkowice – informuje nasza rozmówczyni. Wszędzie tam stanęły gabloty informacyjne, wiaty i ławki. Dla osób o ograniczonej mobilności wybudowano zaś windy i pochylnie, gotowe jest także oświetlenie.

Perony mają przydać się najpóźniej za sześć lat

W Herbach zatrzymują się aktualnie pociągi Polregio kursujące po innych trasach wybiegających z tego węzła. W Chorzewie-Siemkowicach od grudnia tego roku będzie zaś można wsiąść do pociągów ŁKA relacji Łódź – Częstochowa. Na razie nie wiadomo natomiast dokładnie, kiedy uruchomione zostaną jakiekolwiek połączenia z postojami w Działoszynie (woj. łódzkie) i Kłobucku (woj. śląskie). Czy remont obiektów miał więc sens? – Decyzję w tej sprawie podjęliśmy z myślą o pasażerach oraz ze względu na inicjatywę lokalnej społeczności i samorządów, a także na plany przewoźnika PKP Intercity – stwierdza przedstawicielka PKP PLK. Zgodnie z obowiązującym planem transportowym w obu tych miejscowościach mają wkrótce zatrzymywać się pociągi dalekobieżne. Ma być to jednak możliwe dopiero w perspektywie roku 2030.

Jak wynika z przekazanych Polskim Liniom Kolejowym informacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, nie ma natomiast planów wykorzystania trasy w ruchu regionalnym. – W miejscowościach Wręczyca, Mokra Częstochowska, Miedźno i Annolesie UMWŚ nie organizuje i nie planuje połączeń kolejowych. W związku z tym nie zdecydowaliśmy się na odbudowę infrastruktury pasażerskiej w tych lokalizacjach – tłumaczy Katarzyna Głowacka. Zapewnia jednocześnie, że zachowana została rezerwa terenu pod ewentualną budowę peronów, jeśli w przyszłości okazałyby się one potrzebne.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę

Pasażer

ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę

Kasper Fiszer 03 października 2025

Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?

Infrastruktura

Śląskie: Od niedzieli szybciej z Chorzowa do Tarnowskich Gór

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę

Pasażer

ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę

Kasper Fiszer 03 października 2025

Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?

Infrastruktura

Śląskie: Od niedzieli szybciej z Chorzowa do Tarnowskich Gór

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij