Stolica Niemiec jako jedna z największych metropolii w Europie posiada rzecz jasna doskonale rozwiniętą sieć komunikacji miejskiej. Składają się na nią metro (U-Bahn), szybka kolej miejska (S-Bahn), tramwaje oraz autobusy. Co sprawia, że ten wyjątkowo rozległy „organizm” każdego dnia sprawnie, szybko i bezpiecznie przewozi setki tysięcy berlińczyków – pasażerów zadowolonych z wysokich standardów publicznej komunikacji zbiorowej?
Przede wszystkim po szynach
Kręgosłup tego niezwykle dużego systemu transportu zbiorowego – który wykracza poza granice obszaru metropolitalnego – stanowi przede wszystkim kolej miejska (15 linii) oraz metro (10 linii). Funkcję dowozową spełniają tramwaje, a w dalszej kolejności autobusy.
W granicach administracyjnych Berlina miejska kolejka (S-Bahn) przemieszcza się w trzech kierunkach:
-
linia północ-południe
-
linia wschód-zachód
-
linia okrężna (Ringbahn).
Linie metra berlińskiego mają łączną długość 146,3 km i 173 stacje. Najdłuższą linią jest 32-kilometrowa U7, najkrótszą natomiast ledwie 1,47-kilometrowa U-55. W godzinach szczytu poszczególne linie jeżdżą w odstępie 2 do 5 minut, poza szczytem co 7 do 12 minut.
Integracja = VBB
Jak wiadomo, jednym ze skutecznych sposobów podnoszenia atrakcyjności oferty systemu transportu miejskiego jako całości jest jego integracja. Może się ona odnosić jedynie do synchronizacji rozkładów jazdy różnych gałęzi transportu, bądź też funkcjonowania wspólnego sterowania ruchem. Niemniej jednak osiągane efekty w tym zakresie są znacznie wyższe przy zastosowaniu integracji taryfowo-biletowej oraz stworzeniu odpowiedniej infrastruktury, umożliwiającej sprawną zmianę środka transportu. Pozwala ona bowiem na „poprowadzenie” występujących potoków pasażerskich możliwie najkrótszą drogą, jak i zazwyczaj zminimalizowanie czasu oczekiwania na kolejny środek komunikacji zbiorowej w punktach przesiadkowych.
Dodatkowe korzyści uzyskuje się poprzez zaoferowanie pasażerom biletu uprawniającego do podróży kilkoma (najlepiej wszystkimi) dostępnymi środkami transportu, należącymi często do różnych podmiotów. Działania w tym konkretnym kierunku, jak i pozostałe wymienione rozwiązania integracyjne wyraźnie umacniają pozycję konkurencyjną transportu zbiorowego w stosunku do komunikacji indywidualnej. Zazwyczaj też pozwalają zredukować ogólny poziom kosztów przewozów, co następuje poprzez np. likwidację dublujących się połączeń.
Na terenie Berlina, jak również w obszarze metropolitalnym Brandenburgii za kwestie związane z organizowaniem, jak również integracją taryfowo-biletową całości systemu publicznego transportu zbiorowego odpowiada Związek Komunikacyjny VBB (Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg). Zasięg działania tej spółki zrzeszającej przewoźników nie ogranicza się jedynie do stolicy Niemiec, bowiem odpowiada ona za organizację komunikacji zbiorowej na obszarze dwóch krajów związkowych (landów): Berlina i Brandenburgii.
Doświadczenia wieloletniej już współpracy operatorów procentują na wielu płaszczyznach, co doskonale widać rozpatrując przykład niemalże wzorcowo funkcjonującego systemu transportu publicznego aglomeracji berlińskiej. Zarówno sam Związek, jak i poszczególni przewoźnicy uznają dalece ważną rolę inwestycji, służących poprawie komfortu podróży pasażerów, a także tych zwiększających szeroką pojmowaną dostępność usług.
To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl