Michał Obiegło, prezes Zachodniego Ośrodka Polityki Regionalnej przesłał do redakcji "Rynku Kolejowego" list otwarty ws. bezpośrednich połączeń kolejowych na trasie Berlin – Gorzów – Piła i Berlin – Piła – Poznań którego postulaty poparło 100 podmiotów: prezydentów, burmistrzów, wójtów oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych i samorządów terytorialnych.
Sygnatariusze listu, kierując się troską "o szeroko rozumianą współpracę polsko-niemiecką oraz rozwój regionów przygranicznych", apelują o jak najszybsze uruchomienie bezpośrednich połączeń kolejowych na trasie Berlin-Gorzów Wlkp.– Piła oraz Berlin – Gorzów Wlkp. – Poznań.
Jak podkreślają, pod koniec bieżącego roku znikną ostatnie bariery natury technicznej i logistycznej uniemożliwiające funkcjonowanie transgranicznych połączeń na ww. trasie, a Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego oraz Niederbarnimer Eisenbahn będą w posiadaniu taboru uprawnionego do kursowania po polskich i niemieckich torach. Ponadto niemiecki przewoźnik DB Regio wystąpił z inicjatywą udostępnienia swojego taboru z homologacją na Polskę i Niemcy.
"W związku z powyższym jedyną kwestią do ustalenia pozostaje partycypacja w kosztach finansowania przedmiotowych połączeń. Koszty uruchomienia bezpośrednich połączeń są znikome w skali ogółu środków przeznaczanych na przewozy regionalne na terenie województw lubuskiego, wielkopolskiego oraz obszaru Berlina i Brandenburgii. Powstaną one w większości na bazie scalenia istniejących już połączeń na trasach: Berlin – Kostrzyn, Kostrzyn – Krzyż, Kostrzyn – Poznań oraz Krzyż – Piła" – czytamy w liście.
Zdaniem autorów listu ruchomienie transgranicznych połączeń będzie niezwykłym bodźcem rozwojowym dla ponad miliona mieszkańców subregionów gorzowskiego, pilskiego oraz poznańskiego w Polsce oraz dla powiatu Markisch-Oderland w Niemczech. Będzie to również zwieńczenie długoletniej pracy wielu środowisk oraz ucieleśnienie idei swobody przepływu osób, która jest jednym z fundamentów jednoczącej się Europy.
"Czas przejść od słów do czynów i spotkać się w gronie adresatów listu, by ustalić szczegóły dotyczące funkcjonowania i finansowanie bezpośrednich połączeń. Apelujemy by spotkanie nastąpiło niezwłocznie, a pierwsze pociągi ruszyły już w grudniu bieżącego roku – wzywają sygnatariusze listu otwartego.
Zobacz treść listu
Zobacz prezentację z proponowanymi zmianami