Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński i Herald Ruijters, dyrektor w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej, odwiedzili pierwszy zmodernizowany w Polsce odcinek korytarza Rail Baltica. Wcześniej wiceszef resortu i przedstawiciel Komisji rozmawiali o priorytetach w rozwoju sektora transportu, wykorzystaniu funduszy unijnych oraz przyszłości finansowania transportu.
Inwestycja pod nazwą „Modernizacja linii kolejowej E 75 Warszawa - Białystok – granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów - Zielonka -Tłuszcz (Sadowne)” otrzymała 1,2 mld zł dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt projektu to 1,8 mld zł. Jest on częścią przedsięwzięcia, polegającego na modernizacji linii kolejowej E 75, obejmującej polski odcinek korytarza Rail Baltica od Warszawy do granicy z Litwą.
– Będziemy kontynuować ambitny program inwestycyjny na E 75 oraz na całej sieci kolejowej – – powiedział wiceminister Jerzy Kwieciński, podkreślając znaczenie dla Polski korytarza Rail Baltica, natomiast Herald Ruijters zaznaczył, jak ważna jest współpraca MR i KE na rzecz optymalnego wykorzystania środków z polityki spójności i Instrumentu Łącząc Europę na rzecz rozwoju transportu. Prace na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) obejmują modernizację 66 km linii kolejowej, dodanie jednej pary torów na odcinku aglomeracyjnym, przebudowę oraz budowę nowych obiektów inżynieryjnych (tj. peronów, przejazdów, rozjazdów, przejść dla zwierząt). Po zakończonych pracach zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich ze 120 km/h do 160 km/h.
Rail Baltica to kolejowy komponent paneuropejskiego korytarza transportowego nr I w postaci linii kolejowej E75. Jest to jedyne bezpośrednie połączenie kolejowe pomiędzy krajami bałtyckimi i Polską, z możliwością połączeń z Pragą, Berlinem i Wiedniem.
W ramach odcinka E 75 Sadowne – Białystok realizowane są obecnie dwa projekty współfinansowane z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF):
• projekt „Prace na linii E 75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami na odcinku Warszawa – Sadowne”, lata realizacji: 2016-2020, koszt 235,17 mln euro, w tym dofinansowanie z CEF: 179,20 mln euro; • projekt „Prace na linii E 75 na odcinku Czyżew – Białystok”, lata realizacji: 2016-2020, koszt: 371,72 mln euro, w tym dofinansowanie z CEF: 283,25 mln euro.
Ponadto w ramach konkursu CEF w 2016 r. został przekazany do Komisji Europejskiej wniosek o dofinansowanie projektu pn. Prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk. Obecnie wniosek aplikacyjny podlega ocenie Komisji Europejskiej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.