Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Komisja Europejska: Modernizacja kolei musi przyspieszyć

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
26-01-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Komisja Europejska: Modernizacja kolei musi przyspieszyć
fot. CargotorZdjęcie ilustracyjne
Mimo znaczących inwestycji kolej wciąż w wielu przypadkach przegrywa walkę o klienta z transportem samochodowym – wynika z raportu Komisji Europejskiej na temat sektora kolejowego. W rozpoczynającym się Europejskim Roku Kolei głównymi kierunkami działania ma być interoperacyjność, liberalizacja rynku, usuwanie infrastrukturalnych wąskich gardeł oraz poprawa sytuacji pasażera dochodzącego roszczeń.

Kolej nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału – postawiono tezę w raporcie. Świadczy o tym, między innymi, spadek udziału kolei w przewozach towarowych (z 18,8 do 18,7% w latach 2015-2018). W tym samym czasie udział transportu drogowego zwiększył się z 74,2 do 75,4%. Jednym z krajów, w których wykorzystanie kolei rośnie, jest Polska – jedną z przyczyn może być jednak niski poziom wyjściowy.

Wdrażanie ERTMS przebiega w całej UE zbyt powoli: obecna długość wyposażonych w ten system linii kolejowych wynosi niecałe 6 tys. km. Wartość ta miała tymczasem zostać przekroczona już w roku 2019. Opłaty za dostęp do torów są na ogół wyższe, niż na drogach. Co gorsza, zdarza się, że jakość udostępnianej infrastruktury jest niewspółmiernie niska do kosztu dostępu – dzieje się tak choćby w Polsce, w której stawki dostępu są wyższe, niż w Niemczech.

Przede wszystkim – punktualność

Główne kierunki zalecanych zmian to poprawa punktualności (w pasażerskim ruchu dalekobieżnym spadła ona w latach 2015-2018 z 85% do 79%, a w regionalnym i aglomeracyjnym – z 93% do 90%) i likwidacja gardeł w infrastrukturze (1339 km głównych korytarzy towarowych i 2166 km linii w ogóle uznano za przeciążone ruchem). W udrażnianiu wąskich gardeł na sieci kolejowej ma pomóc instrument finansowy „Łącząc Europę”, z którego środki będą przeznaczone na modernizację i uzupełnianie transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Jej główna część – według planów – powinna być gotowa do 2030 r. Raport zawiera też postulat bardziej zdecydowanego zwrotu kolei w stronę klienta (wyraźniejszych ustawowych gwarancji praw do informacji, pomocy w korzystaniu z usług kolei przez np. osoby niepełnosprawne, kontynuacji podróży w razie awarii oraz zwrotu kosztów niewykorzystanych biletów).

Temu ostatniemu procesowi może sprzyjać większe otwarcie rynku na konkurencję między przewoźnikami, także w ruchu pasażerskim. Od 2023 r. operatorzy przewozów dotowanych ze środków publicznych będą mogli być wybierani tylko w drodze przetargu. Pokrywanie kosztów zewnętrznych transportu według zasady „zanieczyszczający płaci” ma natomiast wyrównać warunki konkurencji międzygałęziowej.

Interoperacyjność to klucz

Zaledwie 7% osób przekraczających granice państw UE w 2018 r. uczyniło to, podróżując pociągiem. W najbliższych miesiącach Komisja Europejska ma przedstawić raport z zaleceniami co do ułatwień w pasażerskich przewozach międzynarodowych. Obecnie ich wykonywanie utrudnia – między innymi – brak interoperacyjności, zbyt wolny rozwój systemu ERTMS, zbyt mała ilość odpowiedniego taboru (np. wielosystemowych lokomotyw i zespołów trakcyjnych), a także niedobór odpowiednio przeszkolonych maszynistów.

Dobrą wiadomością jest natomiast – między innymi – rozbudowa sieci kolei dużych prędkości. W latach 2015-2019 ich długość zwiększyła się o 17%, osiągając łączną wartość 9100 km. Nieznacznie wzrósł udział kolei w przewozach pasażerskich (z 7,6% w 2015 r. do 7,8% w 2018 r.). Nieco większa była także długość podróży koleją przypadająca średnio na mieszkańca UE (909 km, o 2,4% więcej, niż trzy lata wcześniej).

Jak podkreślono w raporcie, kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem lądowego transportu osób i towarów. W roku 2018, przewożąc 13% wszystkich transportowanych towarów i 7% podróżujących ludzi w Unii Europejskiej, odpowiadała zaledwie za 0,4% emisji dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych i 2% zużycia energii. W dodatku parametry ekologiczne sektora kolejowego od 1990 r. nieprzerwanie ulegają poprawie. – Aby osiągnąć cele Nowego Zielonego Ładu, należy zwiększyć udział kolei w transporcie pasażerskim i towarowym – stwierdzają autorzy dokumentu. Do 2050 r. ma on wynosić 75%.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

Radom: Druzgocący raport dla PPL. W tle prokuratura i zamknięcie lotniska!

Infrastruktura

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

Jest wstępny projekt unijnego budżetu na lata 2028-2034

Prawo i polityka

Raport KE: Kolej w Unii wymaga dalszych zmian

Prawo i polityka

Raport KE: Kolej w Unii wymaga dalszych zmian

Roman Czubiński 26 lutego 2019

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

Radom: Druzgocący raport dla PPL. W tle prokuratura i zamknięcie lotniska!

Infrastruktura

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

Jest wstępny projekt unijnego budżetu na lata 2028-2034

Prawo i polityka

Raport KE: Kolej w Unii wymaga dalszych zmian

Prawo i polityka

Raport KE: Kolej w Unii wymaga dalszych zmian

Roman Czubiński 26 lutego 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij