NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Automatyka kolejowa potrzebuje jednolitego interfejsu

| Kazimierz Frąk 26.05.2017 1,6k

Automatyka kolejowa potrzebuje jednolitego interfejsu
Kazimierz Frąkfot. Kombud
25 maja odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury na temat wyzwań związanych z koniecznością współpracy różnych systemów automatyki kolejowej. Kazimierz Frąk, prezes Zakładów Automatyki Kombud, podkreśla, że najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie obowiązku stosowania jednolitego interfejsu.
Jednym z warunków podniesienia przepustowości sieci kolejowej jest nie tylko sprawne wykorzystanie środków unijnych, ale również odpowiednie zarządzanie procesem modernizacji urządzeń automatyki sterowania ruchem kolejowym. W przypadku realizacji prac torowych czy modernizacji sieci trakcyjnej wystarczy "mechanicznie" połączyć ze sobą modernizowane odcinki. Tymczasem, sąsiadujące ze sobą systemy sterowania ruchem kolejowym muszą umieć ze sobą „rozmawiać”, żeby wymieniać dane o zajętości torów, przejeżdżających pociągach czy wyświetlanych sygnałach. W wyniku modernizacji pozostawione na niektórych stacjach urządzenia przekaźnikowe lub wcześniej zabudowane urządzenia komputerowe trzeba połączyć z nawet kilkoma różnymi nowo budowanymi systemami elektronicznymi. O wyzwaniach z tym związanych dyskutowano wczoraj na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury,

Potrzebny jednolity interfejs

Do wymiany informacji pomiędzy systemami różnych producentów, które mają współpracować ze sobą na jednej lub kilku zbiegających się liniach albo w obszarze zdalnego sterowania potrzebny jest tak zwany interfejs. Podobny problem występuje przy instalacji urządzeń ETCS (Europejski System Kontroli Jazdy Pociągu) na obszarze, gdzie wcześniej zabudowano urządzenia tzw. warstwy podstawowej (urządzenia stacyjne, blokady liniowe, urządzenia na przejazdach kolejowych) innych producentów. Przy opracowywaniu interfejsów konieczna jest konstruktywna współpraca producentów. Bez tego opracowanie interfejsu nie jest możliwe.

– Z przykrością obserwujemy, że w niektórych przypadkach inwestycje kolejowe są opóźniane ze względu na postawę dostawców systemów automatyki kolejowej. Producent, który wdrożył już swój system na modernizowanym odcinku występuje z pozycji quasi monopolisty. Zarządcy infrastruktury, ze względu na brak stosownych rozwiązań prawnych, trudno jest go zmusić do konstruktywnej współpracy z producentem nowo zabudowywanych urządzeń. – mówi Kazimierz Frąk, prezes Zakładów Automatyki Kombud. – Dużo lepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie obowiązku stosowania jednolitego interfejsu, który umożliwiałby równą konkurencję, ułatwiałby realizację inwestycji oraz serwis i utrzymanie systemów – dodaje prezes Frąk.

Polska powinna rozwijać krajowy przemysł


Dlaczego problem interfejsów jest tak istotny? Jak wynika z szacunków Kombudu, obecnie ok. 15 proc. sieci kolejowej w Polsce wyposażone jest już w nowoczesne, komputerowe systemy sterowania. Tymczasem, najstarsze, mechaniczne urządzenia sterowania funkcjonujące w Polsce mają blisko 100 lat. Montowane po wojnie systemy przekaźnikowe miały funkcjonować przez 40 lat. Wiele z nich nadaje się obecnie do wymiany. Również pierwsze systemy komputerowe, które zaczęto instalować na liniach kolejowych na przełomie wieków powoli zbliżają się do kresu życia. Zapewnienie bezpiecznego i efektywnego ruchu zarówno pasażerskiego jak i towarowego wymaga, żeby wszystkie systemy, różnych generacji i producentów ze sobą współpracowały.

– Warto zauważyć, że telefon komórkowy wymieniamy zazwyczaj co dwa lata, komputer po kilku latach przestaje nadążać za zmieniającym się oprogramowaniem. Tymczasem w przypadku systemów srk dajemy 25-letnią deklarację dostępności części zamiennych. W tym czasie zmieniają się technologie, systemy i ludzie, którzy je obsługują. Dlatego tak ważne jest utrzymanie jednolitych standardów, które umożliwią serwis, utrzymanie i modernizację systemów, nawet wówczas kiedy z Polski wycofają się zagraniczne koncerny korzystające obecnie z prosperity na rynku inwestycji infrastrukturalnych. Należy także zauważyć, ze czołowe koleje europejskie bazują na rodzimych systemach. Polska, posiadająca trzecią co do wielkości sieć kolejową, powinna także rozwijać krajowy przemysł urządzeń srk – mówi Kazimierz Frąk.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Kazimierz Frąk - prezes Zakładów Automatyki Kombud S.A.

Absolwent Wydziału Transportu Kielecko – Radomskiej Wyższej Szkoły Inżynierskiej w zakresie zabezpieczenia ruchu kolejowego oraz studiów podyplomowych w zakresie zarządzania na Politechnice Warszawskiej. Od początku kariery zawodowej związany z koleją. Posiada wieloletnie doświadczenie na stanowiskach zarządzających w branży sterowania ruchem kolejowym. Od 2011 roku jest prezesem zarządu Zakładów Automatyki Kombud S.A.

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5