Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Interfejs kolejowy w automatyce jak wtyczka do suszarki?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
25-05-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Interfejs kolejowy w automatyce jak wtyczka do suszarki?
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plInterfejs kolejowy w automatyce jak wtyczka do suszarki?
Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury posłowie, przedstawiciele rządu, PKP Polskich Linii Kolejowych, a także zaproszeni eksperci debatowali na temat wyzwań związanych z koniecznością współpracy różnych systemów automatyki kolejowej w postaci tak zwanych interfejsów.

Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa zwrócił uwagę, że urządzenia sterowania ruchem kolejowym przeszły ogromne zmiany od urządzeń mechanicznych aż po systemy elektroniczne, a rolą zarządcy infrastruktury jest zapewnienie poprawnego funkcjonowania tych wszystkich urządzeń pochodzących z różnych epok.

Europejskiego standardu nie ma

Antoni Jasiński, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe wyjaśnił, że rolą interfejsu jest zapewnienie połączenia pomiędzy jednym systemem a drugim, podając przykład suszarki lub golarki, którą zabierając w podróż do Włoch, musimy podłączyć do gniazdka za pomocą „wtyczki przejściowej”.

Przedstawiciele zarządcy infrastruktury zrelacjonowali konieczność zapewnienia komunikacji pomiędzy różnymi systemami – zwłaszcza tzw. warstwy podstawowej, a warstwą ETCS, oraz pomiędzy różnymi lokalnymi centrami sterowania (LCS). Omówiono również wypracowany na poziomie europejskim standard Euroradio oraz podejmowane próby wypracowania ogólnoeuropejskiego opisu interfejsów, które jak na razie nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.

Integracja jeszcze potrwa

Na problemy pojawiające się na rynku zwrócił uwagę Radosław Pacewicz, dyrektor generalny Urzędu Transportu Kolejowego, podając przykład styku pomiędzy linią nr 248, czyli Pomorską Koleją Metropolitalną, a linią PKP PLK nr 202, gdzie obowiązuje telefoniczne zapowiadanie przez dyżurnych z wykorzystaniem kamer telewizji użytkowej do stwierdzenia niezajętości szlaku; stan ten jest tymczasowy do czasu zakończenia inwestycji na stacji Gdańsk Wrzeszcz. Kolejny podany przez UTK przykład wynikał z informacji złożonej przez Newag, który nie mógł testować systemu ETCS poziomu 2 na linii E30 (Bielawa Dolna – Węgliniec – Legnica), pomimo wydanego pozwolenia na dopuszczenie do eksploatacji.

Poseł Stanisław Lamczyk (PO) zwrócił uwagę na ryzyko monopolu i podrażania inwestycji, a poseł Jerzy Polaczek (PiS) powiedział, że mamy praktykę, która sprowadza się do tego, że umacnia się pozycja 1-3 wykonawców.
Na zakończenie posiedzenia Komisji dyrektor Marek Pawlik z Instytutu Kolejnictwa powiedział, że na kolei działa ok. 8 tysięcy interfejsów, a 98% urządzeń dotyczy starych technologii. To jeden z powodów, dla których wdrożenie wspólnego interfejsu może potrwać jeszcze nawet 20 lat.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kujawsko-pomorskie: Ruszają prace na szlaku Kretki – Brodnica

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie: Ruszają prace na szlaku Kretki – Brodnica

Kasper Fiszer 27 sierpnia 2025

MI: Z Legnicy do Kamieńca wkrótce w 100 minut

Infrastruktura

MI: Z Legnicy do Kamieńca wkrótce w 100 minut

Kasper Fiszer 27 sierpnia 2025

Zobacz również:

MI: Z Legnicy do Kamieńca wkrótce w 100 minut

Infrastruktura

MI: Z Legnicy do Kamieńca wkrótce w 100 minut

Kasper Fiszer 27 sierpnia 2025

Stadler i Alstom pytają: Czym różnimy się od Pesy i Newagu?

Prawo i polityka

Ustawa o upadłości spółek wraca do komisji

Prawo i polityka

Ustawa o upadłości spółek wraca do komisji

Rynek Kolejowy/FZZP PKP 07 listopada 2013

Pozostałe z wątku:

Kujawsko-pomorskie: Ruszają prace na szlaku Kretki – Brodnica

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie: Ruszają prace na szlaku Kretki – Brodnica

Kasper Fiszer 27 sierpnia 2025

MI: Z Legnicy do Kamieńca wkrótce w 100 minut

Infrastruktura

MI: Z Legnicy do Kamieńca wkrótce w 100 minut

Kasper Fiszer 27 sierpnia 2025

Zobacz również:

MI: Z Legnicy do Kamieńca wkrótce w 100 minut

Infrastruktura

MI: Z Legnicy do Kamieńca wkrótce w 100 minut

Kasper Fiszer 27 sierpnia 2025

Stadler i Alstom pytają: Czym różnimy się od Pesy i Newagu?

Prawo i polityka

Ustawa o upadłości spółek wraca do komisji

Prawo i polityka

Ustawa o upadłości spółek wraca do komisji

Rynek Kolejowy/FZZP PKP 07 listopada 2013

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij