NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Koleo vs. Polregio: Przewoźnik odpowiada [aktualizacja]

| Jakub Madrjas 09.02.2018 64

Koleo vs. Polregio: Przewoźnik odpowiada [aktualizacja]
Fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Poznaliśmy więcej informacji na temat sporu na linii Koleo – Polregio. Kuba Czajkowski, szef sprzedającej bilety spółki uważa, że Przewozy Regionalne nie mogły naliczyć Koleo kar umownych, tylko odsetki ustawowe. Jak poinformował, to przewoźnik zalega teraz z zapłatą należności – kilkadziesiąt tysięcy zł – za usługi wykonane w grudniu.
Przypomnijmy, że 26 stycznia wygasła umowa pomiędzy spółką Astarium i Przewozami Regionalnymi, w związku z czym bilety na połączenia Polregio nie są sprzedawane na platformie Koleo. Przewozy Regionalne poinformowały, że w okresie sierpień – październik 2017 roku właściciel Koleo – Astarium – nieterminowo przekazywał należności spółce Przewozy Regionalne z tytułu sprzedaży biletów. Za to PR naliczyły kary umowne i podkreśliły, że od ich zapłaty uzależniają dalszą współpracę. Przewoźnik oskarżył też Astarium o wprowadzanie opinii publicznej w błąd.

Była pisemna propozycja współpracy

Na dzisiejszym spotkaniu prasowym prezes Astarium – właściciel platformy Koleo – Kuba Czajkowski przedstawił dziennikarzom informacje w tej sprawie. Jak podkreślił, jego spółka zawsze rzetelnie informowała opinię publiczną i przesłała do Przewozów Regionalnych wezwanie do zaprzestania naruszania jej dobrego imienia. – Powstaje mylne wrażenie, że Koleo to nierzetelna spółka, która nie płaci swoim kontrahentom – tłumaczył. To jedna z kwestii, do której zaraz wrócimy; drugą jest kwestia propozycji dalszej współpracy.

Przewozy Regionalne stwierdziły, że przedłużenie umowy Astarium zaproponowało na dzień przed jej wygaśnięciem. – Przecież nie zorientowaliśmy się za pięć dwunasta – mówi Czajkowski i twierdzi, że już podczas targów Trako – we wrześniu 2017 r. – były prowadzone ustne rozmowy na ten temat. Pisemnie propozycja została przekazana PR 8 grudnia.

„Rynek Kolejowy” kilka dni temu niezależnie dotarł do tego pisma i potwierdził prawdziwość oświadczenia Astarium w PR. Jak wyjaśniał Czajkowski, to, że Przewozy Regionalne być może nie były usatysfakcjonowane proponowanymi warunkami nie upoważnia ich do stwierdzenia, że nie było żadnej propozycji do dnia 25.01.2018.

Kary umowne – niezgodne z prawem?

Szef Koleo wielokrotnie podkreślał, że Astarium nie ma żadnych zaległych zobowiązań wobec Polregio. Jak to możliwe, skoro spółka przyznaje, że w wakacje opóźniła się z należnościami wobec PR? – Podstawą zobowiązań jest wystawienie noty odsetkowej. Przewozy Regionalne do dziś jej nie wystawiły – tłumaczy Czajkowski.

Przewozy Regionalne naliczyły Astarium kary umowne, zamiast zwykłych (regulowanych prawem) odsetek. Właściciel Koleo twierdzi, że niezgodnie z prawem, ponieważ art. 483 Kodeksu Cywilnego mówi, że kary umowne można nałożyć wyłącznie dla zobowiązania niepieniężnego. Nawet jeśli konkretna umowa mówi inaczej, to nad nią są zapisy prawa.

Jak podkreśla Czajkowski, Astarium samo zaproponowało zapłatę odsetek ustawowych, na co z kolei miało nie zgodzić się PR. – Opóźnienia w płatnościach czasem się zdarzają różnym firmom – wskazywał. Na pytanie, czy proponowane były również usługi informatyczne szef Koleo odpowiada, że negocjacje z przewoźnikiem trwały kilka miesięcy i padło kilka propozycji rozwiązania sprawy.

Przewozy Regionalne aresztowały pieniądze dla Astarium?

Jak oświadczyła spółka Astarium – właściciel Koleo – nie tylko nie ma ona zaległości wobec PR, a wręcz to przewoźnik zalega Astarium z zapłatą wynagrodzenia za grudzień. – Wezwaliśmy już PR do zapłaty tej kwoty, chodzi o kilkadziesiąt tysięcy złotych. Te pieniądze zostały „aresztowane” na poczet kar umownych, co jest zupełnie nieuzasadnione – podkreślił.

Jak podkreśla Czajkowski, ze strony Przewozów Regionalnych nie było żadnych zastrzeżeń co do wykonywania umowy przez Astarium i platformy Koleo (oprócz wspomnianego opóźnienia płatności), aplikacja działa od ponad 2 lat bezawaryjnie i jest wysoko oceniana przez pasażerów. Spółka dostała nawet dwa dni temu dyplom za innowacyjne rozwiązania opracowane w ramach ARP Innovation Pitch dla… Przewozów Regionalnych.

– Wciąż wierzymy w porozumienie z Przewozami Regionalnymi. Jesteśmy gotowi podpisać umowę nawet teraz, pomimo zaległości w opłatach ze strony PR. Chcemy równego traktowania – jeżeli w aplikacji Bilkom 2 jest Polregio i PKP Intercity, to nie widzimy powodu, dla którego ci przewoźnicy nie mogliby sprzedawać biletów przez naszą platformę – podsumował.

Aktualizacja: Stanowisko Przewozów Regionalnych 

O ustosunkowanie się do zarzutów Koleo poprosiliśmy przewoźnika. Jak poinformował rzecznik Dominik Lebda, Przewozy Regionalne "działają w oparciu o obecnie obowiązujące prawo i zgodnie z etyką oraz dobrymi praktykami biznesowymi". Rzecznik potwierdza, że oficjalne pismo w kwestiach poruszanych przez Astarium wpłynęło do spółki 7 lutego. - Podchodzimy do sprawy z należytą uwagą i obecnie analizujemy jego treść - stwierdza.

Jak dodaje rzecznik Przewozom Regionalnym, jako największemu przewoźnikowi pasażerskiemu w kraju, zależy na budowaniu dobrej i stałej współpracy z partnerami biznesowymi, opartej na obopólnych korzyściach i wzajemnym zrozumieniu. - Dlatego do kwestii poruszanych przez Astarium będziemy mogli odnieść się po dokładnym przeanalizowaniu stanowiska właściciela platformy Koleo przez nasz zespół - podkreśla.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS