NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Kolejowa specustawa ma trafić do Sejmu przed wakacjami

| Michał Szymajda 06.04.2016 37

Kolejowa specustawa ma trafić do Sejmu przed wakacjami
Kolejowa specustawa ma trafić do Sejmu przed wakacjami Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad tym, by zrównoważyć nakłady inwestycyjne na kolej w najbliższych latach. Ma w tym pomóc specustawa kolejowa.
– Mam nadzieję, że projekt specustawy kolejowej przed wakacjami trafi do Sejmu i wejdzie ona w tym roku w życie – powiedział Polskiej Agencji Prasowej Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Resort chciałby przez specustawę wpłynąć na przyspieszenie inwestycji na kolei, a przez to na zmniejszenie luki inwestycyjnej i zrównoważenie nakładów finansowych w następnych latach.

Krótsze procedury = szybsze inwestycje

Dzięki specustawie zmniejszy się ryzyko niewykorzystania funduszy pochodzących z UE przez m.in. uproszczenie procedur związanych z pozwoleniami na budowę, decyzjami środowiskowymi i pozwoleniami na eksploatację. Jeśli projekt ustawy trafi do sejmu przed wakacjami, nowe przepisy zaczną obowiązywać z końcem 2016 roku. Andrzej Adamczyk zaznaczył też, że pozytywny efekt regulacji może zostać wzmocniony poprzez nowelizację prawa zamówień publicznych.

– Do przygotowania i realizacji każdego projektu, każdej inwestycji zostanie wyznaczona odpowiedzialna za niego konkretna osoba. Chcemy skończyć z sytuacją, że inwestycje nie mają „imienia i nazwiska”, a w całości odpowiada za nie tylko zarząd PKP PLK czy minister, rząd. Nie chodzi nam o to, aby zmniejszać odpowiedzialność tych instytucji, ale wprowadzić jasne zasady oceny inwestycji i odpowiedzialności – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Jakie nakłady na kolej?

Minister przedstawił planowane budżety inwestycyjne PKP PLK na kolejne lata. W tym roku nakłady na kolej mają wynieść 4,3 mld zł.  Dlaczego tak mało?

– Sytuacja w jakiej tkwimy wynika w dużej mierze z tego, że trzy lata temu ustalono taki system monitoringu inwestycji kolejowych, który kumuluje błędy na różnych szczeblach. Na poziomie kierownictwa firmy skutkowało to całkowitym rozminięciem się z realiami. Sytuacja z naszego punktu widzenia jest trudna. Kierujący firmą nie posiadają bowiem właściwej wiedzy dotyczącej jednego z dwóch podstawowych zadań PKP PLK, jakim jest obok utrzymania linii modernizacja infrastruktury – powiedział Piotr Stomma, podsekretarz stanu ds. kolei w MIB w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym".

W 2017 roku budżet ma wynieść 6,8 mld zł, w 2018 – 8,9 mld zł. W 2019 r. przewidywany jest skokowy wzrost do 17,7 mld zł, a w 2020 r., do 17,4 mld zł. Docelowy budżet roczny PKP PLK na projekty modernizacyjne i rewitalizacyjne ma wynosić ok. 8,5 mld zł.

Więcej o przyczynach powstania projektu specustawy przeczytasz TUTAJ. O kontrowersjach związanych z wdrażaniem infrastrukturalnych specustaw rozmawialiśmy z Robertem Siwikiem, ekspertem z zakresu Prawa Zamówień Publicznych. Rozmowę przeczytasz TUTAJ.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5