Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolejowa linia do Wisły mogła zostać zlikwidowana

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
02-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolejowa linia do Wisły mogła zostać zlikwidowana
fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
Jeszcze przed rewitalizacją linii kolejowej do Wisły przez paręnaście lat nad linią wisiała groźba całkowitej likwidacji połączeń. Z jednej strony było to spowodowane jej złym stanem technicznym, a z drugiej kaprysami przewoźników, którzy po niej jeździli. Wisła i Ustroń mogły stać się dwoma dużymi ośrodkami turystycznymi, które realnie mogły zostać pozbawione połączeń kolejowych nie tylko z Katowicami, ale także resztą kraju.

Linia do Wisły w latach osiemdziesiątych była w bardzo dobrym stanie technicznym, a punktowe ograniczenia prędkości praktycznie w ogóle na niej nie istniały, nie wliczając tych wprowadzonych z uwagi na mały promień łuku lub brak krzywej przejściowej. Z początkiem lat dziewięćdziesiątych przeprowadzono naprawę głową, ale tylko nawierzchni kolejowej. W ogóle nie zajęto się mostami i przepustami, których nie tylko na odcinku Goleszów - Wisła Głębce, ale także Goleszów - Bronów jest bardzo dużo. Oczywiście w bardzo szybkim tempie remont wykonany na początku lat dziewięćdziesiątych zaczął się mścić. Z biegiem lat przybywało punktowych ograniczeń prędkości głównie na obiektach inżynieryjnych.

W tempie rowerzysty

Jak możemy przeczytać na portalu Koleje Śląska Cieszyńskie w roku 2011 tylko na odcinku Goleszów - Ustroń wprowadzono pięć ograniczeń prędkości do 30 km/h z powodu złego stanu przepustów i wiaduktów. Można powiedzieć, że dalej było już tylko gorzej. Na odcinku Ustroń - Wisła Głębce było osiem takich ograniczeń. O ile w 1990 roku odcinek Goleszów - Wisła Głębce pociąg pokonywał nawet w 35 minut, to latem 2011 roku były to już 43 minuty.

Najgorzej było z Chybia Mnich do Skoczowa. W 2001 roku przejazd tego odcinka wynosił 22 minuty. Później wprowadzono stałe ograniczenie prędkości do 30 km/h na całym jedenastokilometrowym odcinku wydłużając czas jazdy o dziesięć minut.

To jeszcze nie koniec. Ostatnim odcinkiem, na którym ograniczono prędkość, był ten od Bronowa do Chybia Mnich. Czas przejazdu z Zabrzega Czarnolesia do Chybia Mnich wydłużył się z dziewięciu do szesnastu minut. Koniec końców na początku lat dwutysięcznych jeździliśmy do Wisły ponad pół godziny dłużej niż 10 lat wcześniej.

Pociągi tylko w słoneczne weekendy

Poza parametrami technicznymi na linii, zaczęły pogarszać się także relacje na linii Urząd Marszałkowski - Przewozy Regionalne. Chodziło oczywiście o koszty funkcjonowania połączeń kolejowych w regionie. Konstatowano, że pociągi do Wisły mają optymalne zapełnienie tylko w słoneczne weekendy. Zaczęto więc ograniczać ofertę.

Najbardziej kuriozalną oszczędnością, jaką wprowadzono na linii, było skrócenie pierwszego pociągu z Wisły do Katowic i ostatniego z Katowic do Wisły do odcinka Wisła - Pszczyna - Wisła z przesiadką do Katowic na pociąg jadący z i do Żywca. Skład pociągu zostawał jednak na całodzienny postój na torze bocznym pszczyńskiej stacji kolejowej. Chcąc uniknąć dalszych likwidacji połączeń kolejowych na trasie codzienne połączenia do Wisły przekazano zaraz po linii Gliwice - Częstochowa Kolejom Śląskim. Ustabilizowało to ofertę przewozową nie tylko w słoneczne weekendy, ale także w dni robocze.

Kradzież trakcji i fatalny stan mostów

W roku 2012 spółka PKP Intercity zaprzestała przedłużenia pociągów dojeżdżających do Bielska-Białej do Wisły przez Skoczów z powodu kradzieży sieci trakcyjnej. Pociągi do Warszawy przetrasowano przez pozostającą w złym stanie technicznym linię przez Bronów i Skoczów. Problemem pozostały mosty na tej linii.

W wakacje 2014 roku remontom poddano część mostów i przepustów, ale zabrakło jakichkolwiek napraw przepraw nad rzeką Wisłą w okolicy Obłaźca i centrum Perły Beskidów. Oba mosty miały odpowiednio sześćdziesiąt sześć i dziewięćdziesiąt jeden lat. Zarządca infrastruktury podjął się ich naprawy, prawdopodobnie tylko z powodu podpisania umów na kapitalny remont linii do Wisły. W innym wypadku zostałyby one zamknięte z powodu całkowitego wyeksploatowania, uniemożliwiając dojazd do Wisły.

Mosty zostały wyremontowane, jeszcze przed kapitalnym remontem linii, na której pociągi jeżdżą do dziś i cieszą się coraz większą frekwencją, która chyba powróciła już do tej z początku lat dziewięćdziesiątych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prezes Polregio odwołany

Prawo i polityka

Prezes Polregio odwołany

Łukasz Malinowski 21 października 2025

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Pasażer

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Mikołaj Kobryński 13 października 2025

Koleje Śląskie pojadą przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę

Pasażer

Koleje Śląskie pojadą przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę

Koleje Śląskie, opr. RC 07 października 2025

Koleje Śląskie mają następne Impulsy 2

Tabor i technika

Koleje Śląskie mają następne Impulsy 2

Koleje Śląskie 03 października 2025

Mit Luxtorpedy

Tabor i technika

Mit Luxtorpedy

Szymajda Michał/aktualizacja: Roman Czubiński 20 października 2025

Zobacz również:

Prezes Polregio odwołany

Prawo i polityka

Prezes Polregio odwołany

Łukasz Malinowski 21 października 2025

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Pasażer

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Mikołaj Kobryński 13 października 2025

Koleje Śląskie pojadą przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę

Pasażer

Koleje Śląskie pojadą przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę

Koleje Śląskie, opr. RC 07 października 2025

Koleje Śląskie mają następne Impulsy 2

Tabor i technika

Koleje Śląskie mają następne Impulsy 2

Koleje Śląskie 03 października 2025

Mit Luxtorpedy

Tabor i technika

Mit Luxtorpedy

Szymajda Michał/aktualizacja: Roman Czubiński 20 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij