Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Intercity z dostępem do trasy, której odmówiono RegioJet

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
16-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Intercity z dostępem do trasy, której odmówiono RegioJet
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Po raz pierwszy składy Pendolino mogą dotrzeć do Przemysla - wnika z decyzji Urzędu Transportu Kolejowego o otwartym dostępie dla PKP Intercity. Państwowy przewoźnik dostał zgodę na uruchomienie pociągów na podobnych trasach do tych, których odmówiono wcześniej prywatnej spółce RegioJet.

[aktualizacja]

21 marca PKP Intercity przysłało oświadczenie, w którym poinformowało, że Pendolino nie dotrze do Przemyśla tak szybko. Z treścią artykułu na ten temat można zapoznać się tutaj.

Decyzja UTK

W efekcie decyzji UTK PKP Intercity będzie mogło uruchamiać pociągi na ciągu komunikacyjnym Kołobrzeg – Przemyśl Główny – Kołobrzeg. Zgoda nie oznacza uruchomienia połączeń EIP i EIC w całej relacji z Przemyśla do Kołobrzegu. 16 par pociągów komercyjnych uruchamianych będzie od grudnia 2023 (a przynajmniej od tego momentu PKP Intercity będzie mogło to robić) do grudnia 2028 na kilku trasach z północy na południe kraju i z powrotem. Chodzi o relacje: Warszawa Wschodnia – Kraków Główny, Warszawa Wschodnia – Przemyśl Główny, Kołobrzeg – Kraków Główny, Gdynia Główna – Przemyśl Główny, Gdynia Główna – Kraków Główny i z powrotem.

Pendolino dotrze do Przemyśla?

– Na trasie Kołobrzeg – Przemyśl Główny – Kołobrzeg przebiegającej liniami kolejowymi oznaczonymi w sentencji niniejszej decyzji, Przewoźnik będzie realizował przewozy przy pomocy pojazdów ED250 (Pendolino – dop. red.) lub składami wagonowymi z lokomotywą – czytamy.

PKP Intercity złożyło szereg wniosków o otwarty dostęp dla pociągów ekspresowych (komercyjnych) w połowie 2022 roku. Podobnie jak w poprzednich przypadkach wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej nie było. 

Proces wydawania pozwolenia był obserwowany przez stronę społeczną, którą była Fundacja Prokolej. Prezes UTK postanowił ograniczyć Fundacji prawo wglądu do materiału dowodowego niniejszego postępowania w zakresie dokumentów przekazanych przez PKP Intercity ze względu na występowanie w nich szczególnie chronionych informacji handlowych.

Prokolej przypomina, że decyzją prezesa UTK z dnia 24 czerwca 2022 r. odmówiono czeskiemu prywatnego operatorowi RegioJest otwartego dostępu dla trasie krajowej Kraków Główny – Gdynia Główna – Kraków Główny na okres od 11 grudnia 2022 r. do 11 grudnia 2027 r. Z wnioskiem o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej zwróciło się wówczas do UTK PKP Intercity. Ale RegioJet, w przypadku wniosku o dostęp zgłoszonego przez PKP Intercity, nie jest stroną w sprawie, bo nie realizuje przewozów na trasie gdzie działa PKP Intercity…

Decyzja nie jest prawomocna. Będzie odwołanie?

Fundacja Prokolej zwróciła uwagę na swoisty konflikt interesów, w którym pozostaje wnioskodawca – czyli PKP Intercity. Przewoźnik ten uruchamia równolegle, na tych samych trasach, przewozy o charakterze służby publicznej i przewozy komercyjne (wymagające wydania decyzji o otwartym dostępie) i w związku z tym nie jest zainteresowany przeprowadzeniem analizy oddziaływania na siebie wskazanych segmentów rynku.

Decyzja o przyznaniu otwartego dostępu PKP Intercity nie jest prawomocna. Każda ze stron (a więc PKP Intercity, UTK oraz Fundacja Prokolej, która w sprawie uzyskała status strony) ma prawo w ciągu 30 dni do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Fundacja analizuje możliwość złożenia takiego wniosku
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij