Partnerzy serwisu:
Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
16-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo
Fot. PKP Cargo (zdjęcie ilustracyjne)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nie wyraził zgody na rozwiązanie umowy pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe a PKP Cargo w restrukturyzacji o wykorzystanie zdolności przepustowej w rozkładzie jazdy pociągów 2023/2024. Oznacza to, że pociągi przewoźnika mogą nadal korzystać z krajowej sieci kolejowej.

PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego wniosek o wyrażenie zgody na rozwiązanie umowy o wykorzystanie zdolności przepustowej z PKP Cargo.

PKP Cargo nie regulowała w terminie opłat za udostępnianie infrastruktury kolejowej oraz nie wywiązywała się z postanowień umownych dotyczących wpłat gwarancji finansowej. Zgodnie z przepisami (art. 30c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym) zgodę na rozwiązanie tego typu umowy musi wyrazić Prezes UTK. Rozwiązanie umowy oznaczałoby, że składy PKP Cargo straciłyby możliwość ruchu na niemal całej polskiej sieci kolejowej.

– Oceniając zasadność wyrażenia bądź niewyrażenia zgody na rozwiązanie umowy, brałem pod uwagę interes publiczny oraz interes obu stron. W mojej ocenie interes publiczny jest priorytetem, a w przypadku rozwiązania umowy mógłby zostać naruszony – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK.

Prezes UTK odmówił zgody na rozwiązanie umowy z kilku powodów. Decydujący był tu interes publiczny. PKP Cargo ma najwyższy udział w rynku spośród 110 przewoźników towarowych z aktywną licencją. Żaden z tych przewoźników nie dysponuje odpowiednim potencjałem eksploatacyjnym, który może przejąć dotychczasowy udział PKP Cargo w rynku przewozów kolejowych rzeczy – co oznaczałoby znaczne straty dla gospodarki. Dodatkowo PKP Cargo została uznana za operatora usługi kluczowej w zakresie transportu kolejowego towarów. Przewoźnik ma również bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo militarne Rzeczypospolitej Polskiej. Prezes UTK wziął także pod uwagę toczące się wobec przewoźnika postępowanie sanacyjne.

Jeśli PKP Cargo nie świadczyłaby usług przewozowych, mogłoby dojść do komplikacji i zakłócenia dostaw w następujących segmentach rynku:
  • energetycznym (zabezpieczenie energetyczne kraju),
  • inwestycji infrastrukturalnych (budowa dróg, modernizacja linii kolejowych),
  • przewozu paliw na Ukrainę i zboża z Ukrainy,
  • obsługi zadań na granicy wschodniej,
  • przewozu grup wagonowych oraz obsługi przewozów antenowych,
  • przewozu w wagonach specjalistycznych (nawozy, płyty drewnopodobne, celuloza, wyroby metalowe),
  • przewozów wojskowych,
  • przewozów towarów niebezpiecznych,
  • przewozów towarów objętych procedurami celnymi.
Świadczy to o tym, jak ważną rolę dla całej gospodarki odgrywa PKP Cargo - uniemożliwienie jej wykonywania przewozów towarowych na sieci PKP PLK byłoby istotnym naruszeniem interesu publicznego, co stanowi najważniejszy czynnik determinujący brak zgody prezesa UTK na rozwiązanie umowy.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UTK raportuje poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei

Pasażer

UTK raportuje poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei

Urząd Transportu Kolejowego 09 września 2024

Ruszyła VIII edycja konkursu UTK „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”

Prawo i polityka

Rośnie liczba pasażerów na kolei. Znamy wyniki za kwiecień 2024

Biznes

Najwięcej pasażerów kolei przybyło w Małopolsce

Pasażer

Najwięcej pasażerów kolei przybyło w Małopolsce

Roman Czubiński 15 kwietnia 2024

Czechy: Będą pierwsze linie kolejowe pod wyłączną kontrolą ETCS

Infrastruktura

Zobacz również:

UTK raportuje poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei

Pasażer

UTK raportuje poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei

Urząd Transportu Kolejowego 09 września 2024

Ruszyła VIII edycja konkursu UTK „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”

Prawo i polityka

Rośnie liczba pasażerów na kolei. Znamy wyniki za kwiecień 2024

Biznes

Najwięcej pasażerów kolei przybyło w Małopolsce

Pasażer

Najwięcej pasażerów kolei przybyło w Małopolsce

Roman Czubiński 15 kwietnia 2024

Czechy: Będą pierwsze linie kolejowe pod wyłączną kontrolą ETCS

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5