Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nie wyraził zgody na rozwiązanie umowy pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe a PKP Cargo w restrukturyzacji o wykorzystanie zdolności przepustowej w rozkładzie jazdy pociągów 2023/2024. Oznacza to, że pociągi przewoźnika mogą nadal korzystać z krajowej sieci kolejowej.
PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego wniosek o wyrażenie zgody na rozwiązanie umowy o wykorzystanie zdolności przepustowej z PKP Cargo.
PKP Cargo nie regulowała w terminie opłat za udostępnianie infrastruktury kolejowej oraz nie wywiązywała się z postanowień umownych dotyczących wpłat gwarancji finansowej. Zgodnie z przepisami (art. 30c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym) zgodę na rozwiązanie tego typu umowy musi wyrazić Prezes UTK. Rozwiązanie umowy oznaczałoby, że składy PKP Cargo straciłyby możliwość ruchu na niemal całej polskiej sieci kolejowej.
– Oceniając zasadność wyrażenia bądź niewyrażenia zgody na rozwiązanie umowy, brałem pod uwagę interes publiczny oraz interes obu stron. W mojej ocenie interes publiczny jest priorytetem, a w przypadku rozwiązania umowy mógłby zostać naruszony – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK.
Prezes UTK odmówił zgody na rozwiązanie umowy z kilku powodów. Decydujący był tu interes publiczny. PKP Cargo ma najwyższy udział w rynku spośród 110 przewoźników towarowych z aktywną licencją. Żaden z tych przewoźników nie dysponuje odpowiednim potencjałem eksploatacyjnym, który może przejąć dotychczasowy udział PKP Cargo w rynku przewozów kolejowych rzeczy – co oznaczałoby znaczne straty dla gospodarki. Dodatkowo PKP Cargo została uznana za operatora usługi kluczowej w zakresie transportu kolejowego towarów. Przewoźnik ma również bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo militarne Rzeczypospolitej Polskiej. Prezes UTK wziął także pod uwagę toczące się wobec przewoźnika postępowanie sanacyjne.
Jeśli PKP Cargo nie świadczyłaby usług przewozowych, mogłoby dojść do komplikacji i zakłócenia dostaw w następujących segmentach rynku:
- energetycznym (zabezpieczenie energetyczne kraju),
- inwestycji infrastrukturalnych (budowa dróg, modernizacja linii kolejowych),
- przewozu paliw na Ukrainę i zboża z Ukrainy,
- obsługi zadań na granicy wschodniej,
- przewozu grup wagonowych oraz obsługi przewozów antenowych,
- przewozu w wagonach specjalistycznych (nawozy, płyty drewnopodobne, celuloza, wyroby metalowe),
- przewozów wojskowych,
- przewozów towarów niebezpiecznych,
- przewozów towarów objętych procedurami celnymi.
Świadczy to o tym, jak ważną rolę dla całej gospodarki odgrywa PKP Cargo - uniemożliwienie jej wykonywania przewozów towarowych na sieci PKP PLK byłoby istotnym naruszeniem interesu publicznego, co stanowi najważniejszy czynnik determinujący brak zgody prezesa UTK na rozwiązanie umowy.