Szybka Kolej Miejska chce sprzedać ostatnie sześć pociągów 14WE. Mówiło się o zainteresowaniu Kolei Śląskich pojazdami - przewoźnik ma już dwa takie składy. Jednak na zakup się nie zanosi.
W ubiegłym roku Koleje Śląskie wydzierżawiły dwa elektryczne zespoły trakcyjne 14WE od warszawskiego przewoźnika na 12 miesięcy z opcją wykupu po zakończeniu okresu dzierżawy. Przewoźnik z niej skorzystał. – Dwie jednostki 14WE są w trakcie procedur dot. przechodzenia na stan KŚ. W chwili obecnej nie są eksploatowane – mówi rzecznik przewoźnika Maciej Zaremba. Koleje Śląskie planują przystosowanie tych pojazdów do obsługi niskich peronów.
W sumie Newag wybudował dziewięć składów 14WE. Najpierw, w 2005 roku wybudowane sześć dla SKM Warszawa, a w 2007 roku SKM otrzymała dwa kolejne pojazdy. Teraz warszawski przewoźnik już ich praktycznie nie potrzebuje, ponieważ zostały zastąpione przez pociągi 35WE, również wyprodukowane przez firmę Newag. – Wciąż są na sprzedaż – mówi rzeczniczka SKM Magdalena Lerczak.
Ale chętnych nie ma. – Koleje Śląskie nie planują zakupu tego typu taboru – zaznaczył Maciej Zaremba. Spółka Szybka Kolej Miejska często narzekała na awaryjność pociągów 14WE, zbudowanych na układzie napędowym pociągów EN57. Zaplanowano przebudowę pociągów, m. in. pod kątem zmiany napędu na asynchroniczny, jednak z tych planów zrezygnowano.