NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Koleje Śląskie na śląskich torach przynajmniej do 2030 roku

| Michał Szymajda 28.11.2017 4,8k

Koleje Śląskie na śląskich torach przynajmniej do 2030 roku
Elf 2 dla Kolei ŚląskichFot. Adam Kilian
Koleje Śląskie otrzymały od marszałka województwa śląskiego jedną z najdłuższych umów na wykonywanie przewozów kolejowych w Polsce. Przewoźnik ma zapewnioną pracę do 2030 roku.
Marszałek województwa śląskiego podjął uchwałę w sprawie wydłużenia okresu powierzenia przewozów kolejowych na terenie Śląska. Dotychczasowa umowa gwarantowała pracę dla KŚ do połowy grudnia 2025 roku. I tak była najdłużej obowiązującą umową tego rodzaju w Polsce. Teraz, wraz z podpisem marszałka, wiadomo, że KŚ będą świadczyć usługi do grudnia 2030 roku. To ewenement na skalę ogólnopolską, gdzie normą są umowy maksymalnie kilkuletnie. 

Wydłużenie umowy daje przewoźnikowi całą gamę możliwości pozyskania nowoczesnego taboru do obsługi połączeń. To ważne, zważywszy na to, że po 2023 pozyskanie środków unijnych na zakup taboru będzie problematyczne. Przewoźnik może np. emitować obligacje i ubiegać się z powodzeniem o kredyty bankowe.

Stawia to Koleje Śląskie na biegunie przeciwnym do np. PKP SKM Trójmiasto, gdzie umowy z przewoźnikiem są podpisywane z roku na rok, co skutecznie zniechęca banki do udzielania przewoźnikowi kredytu. To jeden z powodów, dla których pasażerowie w aglomeracji Trójmiejskiej jeżdżą głównie pociągami, które pamiętają lata 70. i 80.

W umowie zapisano do obsługi następujące trasy:

1. Częstochowa – Zawiercie – Katowice – Gliwice
2. Sosnowiec – Katowice – Tychy Lodowisko
3. Katowice – Bielsko-Biała – Zwardoń
4. Katowice – Skoczów – Wisła Głębce
5. Katowice – Orzesze – Rybnik – Racibórz
6. Katowice – Orzesze – Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki – gr. województwa
7. Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec
8. Katowice – gr. województwa – Oświęcim – gr. województwa – Czechowice-Dziedzice
9. Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn – gr. województwa
10. Rybnik – Żory – Pszczyna – Bielsko-Biała
11. Racibórz –Chałupki –gr. województwa.

Obecnie Pesa dostarcza do KŚ 19 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 2. Więcej na ich temat piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląsk (45)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląsk (45)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5