Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Portugalskie chcą uruchomić wodorowe, wąskotorowe pociągi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
29-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Portugalskie chcą uruchomić wodorowe, wąskotorowe pociągi
Fot. Nelso Silva, CCA 2.0/Wikimedia Commons
Comboios de Portugal coraz intensywniej interesują się wdrożeniem wodoru jako paliwa dla pociągów poruszających się po regionalnych liniach. Na początek na wąskotorowej linii o szerokości torów 1000 mm. z Aveiro do Sernada da Vouga.

W projekt pod nazwą H2Rail zaangażowały się Koleje Portugalskie (CP), Wydział Inżynierii Uniwersytetu w Porto, Portugalskie Stowarzyszenie na rzecz Promocji Wodoru oraz producent nadwozi autobusowych CaetanoBus i NomadTech. Inicjatywa ma na celu uruchomienie na linii Vouga pasażerskiego zespołu trakcyjnego wyposażonego w wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzające energię elektryczną.

– Istnieje wiele linii, które nie są zelektryfikowane, gdzie kursują pojazdy z silnikami spalinowymi, zasilającymi elektryczne silniki trakcyjne. Naszym celem jest zastąpienie ich zespołami trakcyjnymi z wodorowymi ogniwami paliwowymi, które wytworzą energię elektryczną – powiedział profesor Adriano Carvalho, dyrektor Wydziału Inżynierii Elektrotechnicznej i Komputerowej. Zwraca uwagę, że będzie to tańsze niż elektryfikacja linii.

Projekt H2Rail obejmuje sześć etapów, obejmujących techniczne i finansowe studia wykonalności, a także stworzenie punktów tabkowania wodoru i budowę prototypu pojazdu. Faza testów wodorowego ezt mogłaby się rozpocząć w 2023 r. Jeśli testy się udadzą, planowana jest wymiana taboru także na spalinowych liniach normalnotorowych, gdzie elektryfikacja może okazać się mniej korzystną alternatywą. Koszt realizacji projektu oszacowano na 275,2 mln euro. Dlatego Portugalczycy liczą na pomoc UE. Złożono już wnioski o europejskie wsparcie w ramach kilku projektów.

Portugalski projekt może okazać się ratunkiem dla wąskotorowej linii, z której obecnie czynny jest już tylko ponad 37 kilometrowy fragment od Aveiro do Sernada da Vouga. Linia jest obsługiwana przez spalinowe zespoły trakcyjne serii 9630, wyprodukowane na początku lat 90-tych, które powoli dochodzą do wieku, który kwalifikowałby je do wymiany.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Tabor i technika

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

Siemens: W niedzielę debiut wodorowego Mireo w Niemczech

Tabor i technika

Zobacz również:

Wodorowy pociąg z Hiszpanii teraz na torach w Portugalii

Tabor i technika

Wodorowy pociąg z Hiszpanii teraz na torach w Portugalii

Przemysław Farsewicz 21 kwietnia 2024

Dobre wyniki Kolei Portugalskich

Biznes

Dobre wyniki Kolei Portugalskich

Artur Bogdanowicz 06 sierpnia 2017

Pozostałe z wątku:

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Tabor i technika

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

Siemens: W niedzielę debiut wodorowego Mireo w Niemczech

Tabor i technika

Zobacz również:

Wodorowy pociąg z Hiszpanii teraz na torach w Portugalii

Tabor i technika

Wodorowy pociąg z Hiszpanii teraz na torach w Portugalii

Przemysław Farsewicz 21 kwietnia 2024

Dobre wyniki Kolei Portugalskich

Biznes

Dobre wyniki Kolei Portugalskich

Artur Bogdanowicz 06 sierpnia 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij