Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Portugalskie chcą uruchomić wodorowe, wąskotorowe pociągi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
29-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Portugalskie chcą uruchomić wodorowe, wąskotorowe pociągi
Fot. Nelso Silva, CCA 2.0/Wikimedia Commons
Comboios de Portugal coraz intensywniej interesują się wdrożeniem wodoru jako paliwa dla pociągów poruszających się po regionalnych liniach. Na początek na wąskotorowej linii o szerokości torów 1000 mm. z Aveiro do Sernada da Vouga.

W projekt pod nazwą H2Rail zaangażowały się Koleje Portugalskie (CP), Wydział Inżynierii Uniwersytetu w Porto, Portugalskie Stowarzyszenie na rzecz Promocji Wodoru oraz producent nadwozi autobusowych CaetanoBus i NomadTech. Inicjatywa ma na celu uruchomienie na linii Vouga pasażerskiego zespołu trakcyjnego wyposażonego w wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzające energię elektryczną.

– Istnieje wiele linii, które nie są zelektryfikowane, gdzie kursują pojazdy z silnikami spalinowymi, zasilającymi elektryczne silniki trakcyjne. Naszym celem jest zastąpienie ich zespołami trakcyjnymi z wodorowymi ogniwami paliwowymi, które wytworzą energię elektryczną – powiedział profesor Adriano Carvalho, dyrektor Wydziału Inżynierii Elektrotechnicznej i Komputerowej. Zwraca uwagę, że będzie to tańsze niż elektryfikacja linii.

Projekt H2Rail obejmuje sześć etapów, obejmujących techniczne i finansowe studia wykonalności, a także stworzenie punktów tabkowania wodoru i budowę prototypu pojazdu. Faza testów wodorowego ezt mogłaby się rozpocząć w 2023 r. Jeśli testy się udadzą, planowana jest wymiana taboru także na spalinowych liniach normalnotorowych, gdzie elektryfikacja może okazać się mniej korzystną alternatywą. Koszt realizacji projektu oszacowano na 275,2 mln euro. Dlatego Portugalczycy liczą na pomoc UE. Złożono już wnioski o europejskie wsparcie w ramach kilku projektów.

Portugalski projekt może okazać się ratunkiem dla wąskotorowej linii, z której obecnie czynny jest już tylko ponad 37 kilometrowy fragment od Aveiro do Sernada da Vouga. Linia jest obsługiwana przez spalinowe zespoły trakcyjne serii 9630, wyprodukowane na początku lat 90-tych, które powoli dochodzą do wieku, który kwalifikowałby je do wymiany.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Roman Czubiński 20 lipca 2023

PGE zapowiada drezynę na wodór

Innowacje

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 29 czerwca 2023

Zobacz również:

Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego

Tabor i technika

Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego

Mikołaj Kobryński 17 czerwca 2023

Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu

Jakub Madrjas 06 czerwca 2023

Dobre wyniki Kolei Portugalskich

Biznes

Dobre wyniki Kolei Portugalskich

Artur Bogdanowicz 06 sierpnia 2017

Pozostałe z wątku:

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Roman Czubiński 20 lipca 2023

PGE zapowiada drezynę na wodór

Innowacje

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 29 czerwca 2023

Zobacz również:

Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego

Tabor i technika

Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego

Mikołaj Kobryński 17 czerwca 2023

Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu

Jakub Madrjas 06 czerwca 2023

Dobre wyniki Kolei Portugalskich

Biznes

Dobre wyniki Kolei Portugalskich

Artur Bogdanowicz 06 sierpnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5