NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

ZNTK Mińsk przemaluje najstarszy EN57 [sprostowanie]

| Roman Czubiński 07.09.2021 8,8k

ZNTK Mińsk przemaluje najstarszy EN57 [sprostowanie]
fot. KM
Jedyną ofertę w przetargu na przywrócenie barw historycznych jednostce EN57-038 złożyły ZNTK Mińsk Mazowiecki. Nie podpisano jednak jeszcze umowy z wykonawcą. Oprócz przemalowania w pojeździe zostaną także naprawione wózki.
W ogłoszonym 23 lipca ponownym przetargu złożono tylko jedną ofertę. ZNTK Mińsk Mazowiecki zaproponowały cenę netto 99 tysięcy złotych. Co ciekawe, właśnie w Mińsku przeprowadzono obie naprawy główne z modernizacją, które przeszła jednostka w swojej historii (w roku 1974 i 1991).

Przywrócenie pierwotnego malowania (choć z modyfikacjami, wynikającymi z obecnych przepisów oraz potrzeby oznaczenia przynależności do KM) nie będzie jedyną zmianą w EN57-038. Zaplanowano także naprawę wózków. – Z uwagi na to, że jesteśmy obecnie na etapie podpisywania umowy z wykonawcą, trudno powiedzieć, kiedy „babcia” wróci na tory – zastrzega rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich Donata Nowakowska. Sam proces malowania ma trwać maksymalnie 30 dni.

Jednostka o numerze 038 jest najstarszym czynnym dziś w Polsce egzemplarzem elektrycznego zespołu trakcyjnego EN57. Opuściła ona wrocławski Pafawag w roku 1963. Na stan PKP wpisano ją 9 maja tego roku. Większość okresu służby spędziła na południu Polski, stacjonując w lokomotywowniach: Kraków Prokocim, Tarnów, Nowy Sącz i Sucha Beskidzka. Dopiero w sierpniu roku 2003 została przeniesiona na warszawski Grochów, by w niecały rok później przejść na stan nowo utworzonego przewoźnika regionalnego – Kolei Mazowieckich.

Obecna konfiguracja pojazdu jest w dużym stopniu zgodna z oryginalną. EN57-038 ma, między innymi, starego typu ściany czołowe z dużymi okrągłymi reflektorami (tzw. „garnkami”) oraz zachowane ryfle na burtach. Elementy nieoryginalne to, między innymi, system hamulca Oerlikon, przetwornica statyczna, sprężarka śrubowa i wyłącznik szybki. W części widocznej dla przeciętnego pasażera znajdują się: elektroniczny system informacji pasażerskiej (zastosowanie wyświetlaczy diodowych wymusiło poszerzenie świetlików nad przednimi szybami), wandaloodporne fotele oraz wpuszczone w sufit oświetlenie. Podróżni mogą też korzystać z bezprzewodowego Internetu. Wygodę pracy maszynisty poprawia interkom, ogrzewane szyby czołowe, a także kamery czołowe.

Jednostka stacjonuje w oddziale utrzymania EZT w Sochaczewie. W przyszłości EN57-038 może stać się pierwszym w KM pojazdem historycznym.

[Sprostowanie] W pierwotnej wersji artykułu pojawiło się kilka błędów, za które przepraszamy
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5