NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koleje Mazowieckie: Udało nam się odzyskać prawie 95% pasażerów

| Jakub Madrjas 15.02.2023 1,9k

Koleje Mazowieckie: Udało nam się odzyskać prawie 95% pasażerów
fot. KM
O wynikach przewozowych Kolei Mazowieckich w ubiegłym roku oraz zrealizowanych i planowanych inwestycjach spółki rozmawiamy z jej prezesem, Robertem Stępniem.
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy. Znamy już wyniki przewozowe za 2022 rok. Są lepsze niż w zeszłym roku, ale jednocześnie słabsze niż w 2019 . Z czego to wynika?

Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich: W ubiegłym roku Koleje Mazowieckie przewiozły ponad 59 mln pasażerów, co dało nam ponad 17-proc. udział w rynku pasażerskich przewoźników kolejowych i tym samym 2. miejsce w kraju. To o 12 milionów więcej niż w 2021 roku, lecz również o 2 mln mniej niż w 2019 roku. Wynika to z faktu, że w latach 2020-2021 nastąpił znaczny spadek liczby pasażerów, spowodowany pandemią COVID-19. Dopiero na podstawie ubiegłorocznego wyniku możemy mówić o odwróceniu tendencji spadkowej. Oznacza on również, że udało nam się odzyskać prawie 95% pasażerów z 2019 roku. W związku z tym wyniki przewozowe za rok 2022 oceniamy naprawdę pozytywnie. W tym roku mamy nadzieję na dalszy wzrost liczby podróżnych i przewidujemy wynik przewozowy na poziomie 60 mln.

Jak przebiegają zakupy taborowe? Ile łącznie składów odebraliście w zeszłym roku?

W 2022 roku odebraliśmy 19 pięcioczłonowych EZT ER160 Flirt 3. Negatywne skutki pandemii COVID-19 wpłynęły jednak na dostępność podzespołów do budowy pojazdów, w związku z czym dostawy przesunęły się w czasie o rok w stosunku do pierwotnych założeń. Z tego względu również zawarcie IV umowy wykonawczej i okres jej realizacji zostały przesunięte w czasie. Udało się ją jednak zrealizować w terminie założonym podczas jej podpisania.

Jak po zakupach wygląda obecny plan taborowy spółki? Czy jakieś składy będą usuwane ze stanu ?

Obecnie spółka posiada 319 pojazdów różnego typu. Wśród nich wciąż znajduje się 5 pojazdów serii EN57, które w większości będą systematycznie wycofywane, a następnie zostaną poddane likwidacji.

Jakie są kolejne plany inwestycyjne na ten rok i kolejne lata, jeśli chodzi o zakupy taboru i zaplecza?

W tym roku planujemy odbiór kolejnych pojazdów ER160 FLIRT3, wyprodukowanych przez Stadler Polska. Będzie to realizacja już ostatniej, piątej umowy wykonawczej, podpisanej na podstawie zawartej w 2018 r. umowy ramowej. W ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2021-2027 planujemy, z dofinasowaniem ze środków unijnych, zainwestować zarówno w zakup taboru jak i budowę baz utrzymaniowo-naprawczych. Odnośnie planów związanych z inwestycjami taborowymi na kolejne lata, opierają się one na obecnie realizowanym, jak i planowanym rozkładzie jazdy. Zakupione pojazdy w przyszłości zastąpią już wyeksploatowane, zapewnią połączenia na reaktywowanych liniach oraz umożliwią uruchomienie dodatkowych pociągów, w tym przyspieszonych, na liniach już obsługiwanych. W związku z tym zaplanowaliśmy pozyskanie łącznie 71 szt. pojazdów – 25 pięcioczłonowych i 16 dwuczłonowych EZT, 6 pojazdów elektryczno-akumulatorowych oraz 24 piętrowych zespołów trakcyjnych.

Do obsługi taboru niezbędna jest także budowa baz utrzymaniowo – naprawczych. Z tego względu w planach inwestycyjnych spółki znalazły się prace związane z budową tego typu obiektów w Radomiu i Sochaczewie. W 2023 roku będziemy zatem kontynuować przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej i przetargowej, które umożliwią realizację planowanych inwestycji w najbliższych latach.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Mazowieckie (1149)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Mazowieckie (1149)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5