Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Koleje Mazowieckie obsłużą nową linię komunikacyjną bez przetargu

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
02-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Koleje Mazowieckie obsłużą nową linię komunikacyjną bez przetargu
Fot. Koleje Mazowieckie
Jesteśmy coraz bliżej reaktywacji pociągów Ostrołęka – Chorzele; na linii pojawił się już nawet pierwszy pociąg turystyczny. Regularne połączenia obsłużą Koleje Mazowieckie, które otrzymały na to zlecenie bez przetargu. Jak ma się to do zapisów IV pakietu kolejowego?

Modernizacji linii nr 35 na odcinku z Ostrołęki do Chorzeli od początku towarzyszy zamieszanie – m.in. także z powodu zapowiedzi odebrania inwestycji finansowania przez Mazowsze. Znacznie opóźnione prace są już jednak na finiszu, a pociągi mają tu wrócić w połowie roku. Na razie pierwszych pasażerów – mimo wciąż trwających robót – przewiózł pociąg retro firmy Turkol. 
Co z konkurencją na torach? 

W zeszłym miesiącu Koleje Mazowieckie podały, że od 11 czerwca uruchomią 8 par pociągów, w tym siedem od poniedziałku do niedzieli, 1 natomiast od poniedziałku do piątku. Połączenia, w związku z tym, że jest to linia niezelektryfikowana, obsługiwane będą przez spalinowe autobusy szynowe. W jakim trybie wybrany został przewoźnik do obsługi nowej bądź co bądź linii komunikacyjnej Ostrołęka – Chorzele?

Samorząd województwa mazowieckiego wyjaśnia "Rynkowi Kolejowemu", że na mocy zawartej Umowy Rocznej o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na obszarze Województwa Mazowieckiego planuje powierzyć wykonywanie przewozów na odcinku Ostrołęka – Chorzele spółce Koleje Mazowieckie – KM bez przetargu. – Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 oraz art. 22 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, ww. zlecenie przekaże w trybie bezpośredniego powierzenia wykonywania usług podmiotom wewnętrznym jednostek samorządu terytorialnego – czytamy w odpowiedzi.

Idealne pole dla nowych przewoźników


Eksperci mają wątpliwości, czy samorząd województwa postępuje zgodnie z prawem w świetle IV pakietu kolejowego; podobnie było zresztą już wcześniej, gdy przygotowywano się do obsługi linii kolejowej do Pyrzowic. – Według ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w Polsce nie stosuje się art. 5 ust. 2 rozporządzenia 1370/2007 do umów dotyczących wojewódzkich przewozów pasażerskich. Aktualnie nie ma możliwości bezpośredniego powierzania takich umów tzw. podmiotowi wewnętrznemu (in house). Umowy zawarte na starych zasadach mogą obowiązywać do 2030 r. Mogą one przewidywać pewne mechanizmy elastyczności. Mechanizmy te muszą jednak mieścić się w rozsądnych granicach. Istotne zmiany zakresu pierwotnego zamówienia na wykonywanie usług, w świetle orzecznictwa TSUE, stanowią nowe powierzenie. Zgodnie z polskim prawem, nowe powierzenia powinny odbywać się zasadniczo w trybie konkurencyjnym – tłumaczy "RK" dr hab. Stefan Akira Jarecki, profesor Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania”.

Jak dodaje, pojedyncze, niezelektryfikowane linie kolejowe, na których przywracany jest ruch po długiej przerwie, wydają się idealne do wprowadzania rzeczywistej konkurencji w sektorze transportu kolejowego. – Chociażby niewielka ilość taboru koniecznego do obsługi takich połączeń powinna znacząco zwiększyć krąg potencjalnych wykonawców zainteresowanych ich obsługą – wyjaśnia współautor opublikowanego niedawno raportu na temat konkurencji na torach






Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5