Partnerzy serwisu:
Biznes

Jak rozwinąć konkurencję na torach? Wyjątkowy raport już do pobrania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
15-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Fundacja ProKolej wydała Przewodnik otwarcia rynku kolejowych przewozów pasażerskich. Dokument, który jest świetnym podsumowaniem tego, po co i jak rozwinąć konkurencję na polskiej kolei, zostanie oficjalnie zaprezentowany dziś w sejmie.

Autorami raportu są: prof. uczelni dr hab. Stefan Akira Jarecki, dr Jakub Majewski oraz Krzysztof Ruciński. – Co Polacy tracą na braku konkurencji na torach? Z jakich doświadczeń Czech, Szwecji czy Niemiec możemy skorzystać? Jak krok po kroku otworzyć polski rynek kolejowy tak, by było to skuteczne? – tego można się dowiedzieć z lektury raportu – zachęcali dziś w Warszawie autorzy.

Oficjalna premiera nastąpi jeszcze dziś, podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym.

Opracowanie podzielone jest na siedem rozdziałów i porusza następujące tematy:
  • Demonopolizacja kolei w Europie
  • Dobre praktyki zagraniczne
  • Niedobre praktyki krajowe
  • Jak otworzyć rynek przewozów pasażerskich w Polsce?
  • Formuła dla przewozów z dofinansowaniem publicznym
  • Formuła dla przewozów komercyjnych
  • Potencjał rozwojowy i finansowy rynku
  • 10 zasad otwarcia rynku na konkurencję

Konkurencja przynosi korzyści pasażerom i kolei

W środku znajdziemy m. in. 23 rysunki, 12 tabel i 19 ramek eksperckich. Jest również podsumowanie menedżerskie. – Konkurencja to mechanizm, który leży u podstaw gospodarki rynkowej i jest powszechnie akceptowanym standardem w większości sektorów gospodarki w Polsce. Dlatego trudno znaleźć uzasadnienie, czemu na rynku kolejowych przewozów pasażerskich utrzymujemy monopol i realizujemy reformy oparte głównie o kolejne przekształcenia dawnego monopolisty – piszą autorzy, dodając, że pomimo znacznych środków zainwestowanych w polską kolej, efekty wzrostu potoków podróżnych uzyskano jedynie w segmencie przewozów aglomeracyjnych oraz w nielicznych województwach obsługiwanych przez nowych przewoźników. W pozostałych regionach, nawet duże inwestycje infrastrukturalne i taborowe nie zrewolucjonizowały oferty przewozowej, a zakres usług pozostał na niezmienionym poziomie.

Zdaniem autorów, główną przyczyną tej sytuacji jest kontrast pomiędzy poziomem budżetu organizatorów przewozów a stawkami, jakich oczekują przewoźnicy za każdy kilometr uruchomionego połączenia. – Doświadczenia i przykłady z wielu rynków kolejowych Europy, wskazują że jedynym trwałym mechanizmem, który pozwala urealnić poziom kosztów w sektorze kolejowym jest presja ze strony konkurentów. Dopiero w sytuacji konfrontacji z nowymi podmiotami dotychczasowe monopole zaczynają reagować na potrzeby klientów i dzięki niej weryfikują swoje oczekiwania wobec organizatorów finansujących usługi, jak i pasażerów – piszą autorzy. Jak dowodzą. Rywalizacja rynkowa sprawia, że nawet w krajach o najwyższych standardach rynkowych i dyscyplinie budżetowej efektywność wydatków publicznych rośnie. Co więcej, nowi przewoźnicy wcale nie wypychają dotychczasowych, ale mobilizują ich do poprawy efektywności. Rezultatem są wymierne korzyści zarówno dla pasażerów i budżetów publicznych.

Raport wydała Fundacja Prokolej w ramach serii "Masterplan dla kolei w Polsce". Można go pobrać bezpłatnie tutaj.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

RegioJet zadebiutuje na trasie Warszawa – Kraków już we wrześniu

Pasażer

RegioJet zadebiutuje na trasie Warszawa – Kraków już we wrześniu

Mikołaj Kobryński 14 sierpnia 2025

VelVet rzuci wyzwanie SNCF na francuskiej sieci KDP

Biznes

VelVet rzuci wyzwanie SNCF na francuskiej sieci KDP

Mikołaj Kobryński 02 lipca 2025

RegioJet połączy Monachium z Budapesztem?

Biznes

RegioJet połączy Monachium z Budapesztem?

Mikołaj Kobryński 08 czerwca 2025

Konkurencja na kolei. Pozorowane przetargi dają marne efekty

Prawo i polityka

Konkurencja na kolei. Pozorowane przetargi dają marne efekty

Jakub Majewski, Stefan Akira Jarecki 20 stycznia 2025

Zobacz również:

RegioJet zadebiutuje na trasie Warszawa – Kraków już we wrześniu

Pasażer

RegioJet zadebiutuje na trasie Warszawa – Kraków już we wrześniu

Mikołaj Kobryński 14 sierpnia 2025

VelVet rzuci wyzwanie SNCF na francuskiej sieci KDP

Biznes

VelVet rzuci wyzwanie SNCF na francuskiej sieci KDP

Mikołaj Kobryński 02 lipca 2025

RegioJet połączy Monachium z Budapesztem?

Biznes

RegioJet połączy Monachium z Budapesztem?

Mikołaj Kobryński 08 czerwca 2025

Konkurencja na kolei. Pozorowane przetargi dają marne efekty

Prawo i polityka

Konkurencja na kolei. Pozorowane przetargi dają marne efekty

Jakub Majewski, Stefan Akira Jarecki 20 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij