Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Decyzja o drugim łączniku do lotniska Olsztyn-Mazury za dwa lata

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
03-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Decyzja o drugim łączniku do lotniska Olsztyn-Mazury za dwa lata
fot. MJ
PKP PLK nie wykluczają budowy drugiego łącznika biegnącego do portu lotniczego Olsztyn-Mazury w okolicach Szyman. Decyzja w tej sprawie ma zapaść za dwa lata. O inwestycję zabiega samorząd regionalny.

Województwo warmińsko-mazurskie przedstawiło niedawno koncepcję rozbudowy infrastruktury kolejowej prowadzącej do przystanku przy porcie lotniczym Olsztyn-Mazury. Region chciałby, by w przyszłości powstał drugi łącznik umożliwiający uruchamianie kursów przelotowych w relacji Olsztyn – lotnisko – Chorzele – Ostrołęka. Wybudowana kilka lat temu linia 747 ma bowiem charakter ślepy, a bez zmiany kierunku jazdy i wycofywania się tą samą drogą pociągi mogą tam docierać jedynie od strony Olsztyna.

Poprawa obsługi lotniska jest przedmiotem analiz

To utrudnia stworzenie atrakcyjnej oferty, bo pociągi lotniskowe obsługują w praktyce wyłącznie podróżnych jadących do terminala. Port lotniczy omijają zaś liczniejsze kursy z Olsztyna i Szczytna do stacji Chorzele i Ostrołęka. Proponowany układ umożliwiłby zaś skierowanie wszystkich połączeń realizowanych na północnym odcinku linii kolejowej 35 przez przystanek lotniskowy.

Czy istnieją szanse na realizację tego pomysłu? – Przygotowujemy dokumentację przedprojektową dla zadania „Prace na linii kolejowej nr 35 na odcinku Chorzele – Szymany”. W ramach zadania wykonawca przygotowuje analizy wariantów inwestycyjnych oraz kosztów i korzyści, na podstawie których zaprezentowany zostanie najkorzystniejszy wariant inwestycji. Analizy będą dotyczyć m. in. sprawniejszego połączenia linii nr 35 z linią nr 747 w kierunku przystanku Szymany Lotnisko – mówi Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zarządca sieci kolejowej nie wyklucza więc budowy łącznika, ale decyzji w tej sprawie dotychczas nie podjęto.

I pociągów, i samolotów na razie jest niewiele

– Zakończenie prac nad studium wykonalności planowane jest w 2027 r. – zapowiada nasz rozmówca. Wtedy powinniśmy poznać odpowiedź na pytanie o przyszły kształt linii lotniskowej. Kolejnymi krokami będą zlecenia prac projektowych i budowlanych. Na razie spółka nie ma jednak zapewnionego źródła ich finansowania.

Ważnym aspektem dotyczącym kolejnych inwestycji w infrastrukturę transportową na potrzeby lotniska jest skala notowanego na nim ruchu. Port jest jednym z najmniejszych w kraju pod względem liczby odprawianych podróżnych, a połączenia lotnicze nie odbywają się nawet we wszystkie dni tygodnia. Do niedawna pociąg lotniskowy kursował z Olsztyna tylko raz na tydzień, a po zmianach w rozkładzie jazdy i dopasowaniu godzin do pór odlotów wszystkich samolotów rejsowych składy Polregio docierają tam przez sześć dni w tygodniu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij