Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Brak dofinansowań na tabor spalinowy to problem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
29-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Mazowieckie: Brak dofinansowań na tabor spalinowy to problem
Fot. M. SzymajdaSA135 Kolei Mazowieckich w Sierpcu
Samorządowy przewoźnik obsługujący kilka spalinowych tras, głównie w północnej części regionu, wciąż boryka się z problemami taborowymi. Uzupełnienie floty o dwa pojazdy dzierżawione od SKPL Cargo nie wystarczyło, by zlikwidować konieczność uruchamiania autobusowej komunikacji zastępczej. Spółka wskazuje, że trudno jej uzupełnić park taborowy, bo nie można już ubiegać się o dofinansowanie zakupu szynobusów z silnikiem Diesla.

W zeszłym tygodniu informowaliśmy o kolejnych utrudnieniach dla pasażerów wynikających ze złej sytuacji taborowej KM. Mazowiecki operator zawiesił realizację części kursów na odcinkach Sierpc – Płock i Sierpc – Nasielsk, uruchamiając w zamian za odwołane pociągi autobusową komunikację zastępczą. Stało się tak pomimo wprowadzenia do eksploatacji dwóch dodatkowych jednostek dzierżawionych od SKPL Cargo. Należące do tego przedsiębiorstwa pojazdy kursują teraz pomiędzy Ostrołęką a stacją Chorzele.

Sprawny jest nawet nie co drugi szynobus

Wojewódzki operator ma aktualnie na stanie 16 pojazdów spalinowych. Skala wyłączeń z ruchu z uwagi na planowe przeglądy, awarie, usuwanie skutków wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych itd. jest jednak ogromna. – Eksploatowanych jest siedem spalinowych autobusów szynowych – mówi Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.

Podkreśla ona, że nie są planowane kasacje żadnych jednostek przeznaczonych do obsługi linii niezelektryfikowanych. Twierdzi przy tym, że problem z obsługą takich tras występuje aktualnie nie tylko na Mazowszu, ale jest odczuwalny w wielu regionach kraju – to prawda, w ostatnich miesiącach dochodziło do odwołań kursów także m.in. na Ziemi Lubuskiej, Opolszczyźnie i w województwie świętokrzyskim. – Warto zaznaczyć, że pojazdy tego typu nie są już produkowane, co jest związane m.in. z polityką UE – dodaje nasza rozmówczyni.

Jak zakupić spalinowy pojazd, gdy nie ma dotacji?

Choć na rynku wciąż istnieje możliwość zamówienia pojazdów napędzanych silnikami Diesla, ostatnio rzeczywiście przewoźnicy i regiony decydują się raczej np. na pojazdy hybrydowe (dwunapędowe). Poza Polską pojawiają się też zamówienia na jednostki napędzane np. wodorem. Donata Nowakowska zauważa jednocześnie, że nie ma już możliwości pozyskania dofinansowania na zakup szynobusów spalinowych, co do tej pory stanowiło podstawowy sposób organizacji dostaw przez polskich operatorów. Problem zauważają także inni specjaliści z branży kolejowej.


Koleje Mazowieckie nie zakupią więc kolejnej partii spalinowych pojazdów, a trzy próby zakupu pojazdów akumulatorowych na razie nie doprowadziły do wyboru dostawcy, głównie z uwagi na wysoką cenę takich jednostek.

Koncepcja zakupu dieslowskich szynobusów może jednak kontrastować z poziomem sprawności utrzymywanej dotychczas floty – z danych samej spółki wynika, że aktualnie w ruchu jest mniej niż połowa jednostek. Na razie jest pewne, że utrudnienia na trasach wychodzących z węzła Sierpc będą odczuwalne także w marcu. Czy w kolejnych miesiącach Kolejom Mazowieckim uda się ustabilizować sytuację?

Odpowiedź na to pytanie pozostaje otwarta, choć szansą dla polskich przewoźników wydaje się otrzymanie dopuszczeń do ruchu dla kolejnych jednostek należących do SKPL, który funkcjonuje od kilku lat jako pool taborowy.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5