NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koleje Małopolskie mają pierwsze Impulsy 2 [zdjęcia]

| Michał Szymajda 30.09.2021 5,6k

Koleje Małopolskie mają pierwsze Impulsy 2 [zdjęcia]
Nowy Impuls 2 w Oświęcimiu Fot. UMWM
Koleje Małopolskie mają pierwsze Impulsy 2 [zdjęcia]
Koleje Małopolskie mają pierwsze Impulsy 2 [zdjęcia]
Koleje Małopolskie mają pierwsze Impulsy 2 [zdjęcia]
Koleje Małopolskie mają pierwsze Impulsy 2 [zdjęcia]
Koleje Małopolskie mają pierwsze Impulsy 2 [zdjęcia]
Koleje Małopolskie mają pierwsze Impulsy 2 [zdjęcia]
Koleje Małopolskie mają pierwsze Impulsy 2 [zdjęcia]
Koleje Małopolskie mają pierwsze Impulsy 2 [zdjęcia]
Nowosądecki Newag dostarczył dla Kolei Małopolskich dwa pierwsze Impulsy 2 z kontraktu na łącznie dziewięć takich zespołów trakcyjnych. Pierwsze dwa pokazano wczoraj w Oświęcimiu, gdzie w ruchu rozkładowym pojawią się w grudniu.
Uroczystość oficjalnego odbioru pojazdów przez region (choć bez udziału przedstawicieli Newagu) miała 29 września na dworcu kolejowym w Oświęcimiu.

Umowę na dostawę czteroczłonowych Impulsów 2 wraz z 5-letnim serwisem podpisano w czerwcu 2020 roku, dostawy wykonano więc w bardzo krótki terminem, pomimo tego, że pojazdy musiały być testowane i homologowane w Żmigrodzie.

Najpierw zamówiono 7 pojazdów, a krótko po tym, kolejne 2 w ramach prawa opcji. Projekt zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych z Newagu, warty łącznie 245 mln zł., został dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego (169 mln zł.) oraz z Funduszu Kolejowego (7 mln zł). Wartość projektu to ponad 245 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło 169 mln zł, a z Funduszu Kolejowego - blisko 7 mln zł.

– Impuls 2 wyróżnia się funkcjonalnością oraz zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Konstruktorzy z Newagu projektując ten pociąg zwrócili szczególną uwagę na bezpieczeństwo podróży. Nowe składy jeżdżą z prędkością do 160 km/h, a każdy z dziewięciu nowoczesnych, ekonomicznych i komfortowych pojazdów posiada 189 miejsc siedzących – powiedział wicemarszałek małopolski Łukasz Smółka.

Wielofunkcyjne, cieszące oko wnętrze

W każdym pociągu zainstalowane zostały systemy służące do monitoringu, informacji pasażerskiej, zliczania pasażerów i pomiaru punktualności, jest też wifi oraz biletomat. W pojeździe są dwie toalety, z których jedną przygotowano dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Śmietniki umożliwiają segregację śmieci.

Koleje Małopolskie zdecydowały się przeznaczyć jeden człon na przestrzeń wielofunkcyjną, gdzie znajdują się miejsca na rowery (wygodne stojaki zamiast haków), gdzie bez problemu można przewieźć wózek dziecięcy, lub większy bagaż. W tym miejscu pasażerowie mogą korzystać z rozkładanych siedzeń. Taki układ bardzo dobrze sprawdza się już w nieco starszych Impulsach, które zamówiło Pomorze. Pojazdy wykonano bardzo estetycznie, dzięki zastosowaniu ciekawych kolorów są bardzo atrakcyjne dla oka, mają wygodne fotele.

Jak poinformował urząd marszałkowski, nowy tabor przeznaczony jest do obsługi połączeń aglomeracyjnych przez dwóch przewoźników: Koleje Małopolskie oraz Polregio. Pojazdy, których używać będą Koleje Małopolskie zostaną skierowane na trasy: SKA2 Skawina - Kraków Gł. -Sędziszów, SKA3: Kraków Gł. - Tarnów, oraz na trasę Kraków Gł. - Nowy Sącz/Krynica Zdrój (będą więc kursy odbywające się wprost sprzed bramy Newagu). Trafią też na prestiżową linię Kraków Gł. – Katowice, gdzie ich operatorem będzie Polregio.

Dostawa przed pierwotnie określonym terminem

Pierwsze dwa pojazdy dla Przewoźnika Koleje Małopolskie zostały przekazane przez Newag 27 września. Trwają odbiory techniczne kolejnych czterech pojazdów. Na przełomie listopada i grudnia planowany jest odbiór pozostałych 3 szt. EZT.

Jak informuje urząd marszałkowski województwa małopolskiego pierwsze dwa pojazdy, których operatorem będą Koleje Małopolskie, zostały przekazane przez Newag 27 września. Trwają odbiory techniczne kolejnych czterech pojazdów. Na przełomie listopada i grudnia planowany jest odbiór pozostałych trzech sztuk. Warto podkreślić, że pierwsze dwa pojazdy, według pierwotnych zapisów umowy, miały być przekazane do użytkowników z końcem października 2021, a ostatnie - do końca kwietnia 2022. Newag realizuję więc dostawę przed terminem określonym w umowie.

Warto zaznaczyć, że Impulsy 2 to nie jedyne fabrycznie nowe pojazdy, które do Małopolski dostarczono w ostatnich miesiącach. Także Pesa zakończyła dostawę czterech nowoczesnych Elfów 2 przed terminem, o czym piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5