Partnerzy serwisu:
Biznes

Koleje Małopolskie kupiły podzespoły po uszkodzonym EN57AL

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
04-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-04-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Koleje Małopolskie kupiły podzespoły po uszkodzonym EN57AL
fot. Chodzieskie Służby Alarmowe
Krótko po niedawnym zakupie 6 używanych zmodernizowanych jednostek elektrycznych EN57AL od samorządu województwa zachodniopomorskiego Koleje Małopolskie postanowiły także zakupić pozostałości po kolejnym zespole trakcyjnym z tej serii, który został poważnie uszkodzony podczas zeszłorocznej tragedii w Budzyniu. Zostały one odebrane pod koniec marca.

W ubiegłym roku na początku sierpnia Koleje Małopolskie zakupiły 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57AL, których wcześniejszym właścicielem był samorząd województwa zachodniopomorskiego, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Kolejowego”. To zmodernizowana wersja jednostek elektrycznych EN57. Celem zakupu Kolei Małopolskich było utrzymanie oferty przewozowej na czas kumulacji napraw okresowych pozostałych pojazdów. Mają być one wykorzystywane głównie do obsługi połączeń na linii SKA2 Oświęcim – Skawina – Kraków – Miechów – Sędziszów. Zakupem tych pojazdów zainteresowane było również Polregio, które zakupiło już 5 zmodernizowanych EN57 w barwach Pomorza Zachodniego.

Małopolski przewoźnik wykorzystywać będzie pojazdy o oznaczeniach EN57AL-1296, EN57AL-1519, EN57AL-1522, EN57AL-1528, EN57AL-1530 oraz EN57AL-1574. Co ciekawe, dwie z nich zapewniają aż 30 miejsc na rowery. W dniu 24 marca bieżącego roku Koleje Małopolskie zawarły kolejną umowę z samorządem województwa zachodniopomorskiego – tym razem na dostawę pozostałości i podzespołów po jednostce EN57AL-1527, która została poważnie uszkodzona podczas tragicznego wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym w Budzyniu, do którego doszło na początku 2024 roku. Zostały one sprzedane za kwotę 820 tys. zł w ujęciu brutto przy cenie wywoławczej określonej na 600 tys. zł. Przetarg na ich sprzedaż został ogłoszony na przełomie poprzedniego i bieżącego roku.

Koleje Małopolskie były jednym z dwóch podmiotów, zainteresowanych zakupem pozostałości i podzespołów po uszkodzonym pojeździe. Ich przekazanie nastąpiło w dniu 28 marca, tj. 4 dni po zawarciu umowy. Przypomnijmy, że podczas wypadku w Budzyniu doszło do zniszczenia jednego z członów rozrządczych. Przyczyną wypadku było wjechanie samochodu ciężarowego na niestrzeżony przejazd kolejowo-drogowy, w efekcie czego został on uderzony przez pociąg. Przyniósł on śmierć dwóch osób z obsługi pociągu, w tym maszynisty, a także ciężkie obrażenia w przypadku dwóch innych pasażerów. Kierowca samochodu ciężarowego usłyszał w prokuraturze zarzut spowodowania katastrofy w ruchu lądowym.

Podzespoły i pozostałości, które zakupił małopolski przewoźnik, są wyłącznie nieuszkodzone i pochodzą z pozostałych członów – silnikowego oraz drugiego rozrządczego (uszkodzony człon rozrządczy został przeznaczony do kasacji). Można zakładać, że będą one stanowiły części zamienne dla 6 używanych jednostek zakupionych przez Koleje Małopolskie, dzięki czemu możliwe będzie ograniczenie kosztów napraw oraz przyspieszenie ich realizacji. Z drugiej strony zmodernizowane EN57 trudno uznać za perspektywiczne pojazdy. Jak dowiedział się “Rynek Kolejowy”, obydwa zachowane człony znajdują się już w Małopolsce na zapleczu technicznym przewoźnika.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS
STAUBLI

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

České dráhy kupią nawet 30 lokomotyw dwutrakcyjnych

Tabor i technika

České dráhy kupią nawet 30 lokomotyw dwutrakcyjnych

Mikołaj Kobryński 04 września 2025

PKP Intercity chce kupić 18 lokomotyw manewrowych

Tabor i technika

PKP Intercity chce kupić 18 lokomotyw manewrowych

Mikołaj Kobryński 27 sierpnia 2025

Przetarg na pociągi dużych prędkości dla PKP Intercity niebawem

Tabor i technika

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Tabor i technika

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Mikołaj Kobryński 26 sierpnia 2025

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Biznes

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Mikołaj Kobryński 26 sierpnia 2025

České dráhy na zakupach. Przetarg na 90 wagonów pasażerskich

Tabor i technika

Zobacz również:

České dráhy kupią nawet 30 lokomotyw dwutrakcyjnych

Tabor i technika

České dráhy kupią nawet 30 lokomotyw dwutrakcyjnych

Mikołaj Kobryński 04 września 2025

PKP Intercity chce kupić 18 lokomotyw manewrowych

Tabor i technika

PKP Intercity chce kupić 18 lokomotyw manewrowych

Mikołaj Kobryński 27 sierpnia 2025

Przetarg na pociągi dużych prędkości dla PKP Intercity niebawem

Tabor i technika

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Tabor i technika

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Mikołaj Kobryński 26 sierpnia 2025

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Biznes

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Mikołaj Kobryński 26 sierpnia 2025

České dráhy na zakupach. Przetarg na 90 wagonów pasażerskich

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij