Francuski producent taboru Alstom pochwalił się pozyskaniem kontraktu na wyprodukowanie 96 wagonów piętrowych dla Kolei Izraelskich. Podobne zamówienie ma zostać udzielone także niemieckiemu Siemensowi, który dostarczy kolejne 81 piętrowych składów Desiro HC. To efekt działań krajowego przewoźnika, który chce zwiększyć pojemność pociągów i wycofać się z eksploatacji składów jednopokładowych. Wartość zakupów określana jest na 1,7 mld euro.
Alstom podpisał 23 stycznia br. kontrakt z Kolejami Izraelskimi (Rakewet Jisra’el) na wyprodukowanie 96 wagonów piętrowych – w konfiguracji ośmiowagonowych push-pulli. Umowa opiewa na 260 mln euro. Kontrakt obejmuje także opcję zamówienia dodatkowych wagonów oraz możliwość rozbudowy składów do konfiguracji 10-wagonowej. Dostawy taboru przewidziano do 2025 roku. Ośmiowagonowe piętrowe jednostki mają zwiększyć pojemność przewozową do ponad 1200 miejsc. Nowe pojazdy powiększą obecną flotę Kolei Izraelskich, która liczy dzisiaj 580 wagonów.
Zapowiedziano także, że oddzielne zamówienie – za ok. 1,5 mld euro – ma zostać przyznane Siemensowi. Niemiecki producent będzie odpowiadał za dostarczenie Kolejom Izraelskim 81 sześciowagonowych piętrowych jednostek Desiro HC. Powiększą one posiadaną przez przewoźnika flotę z tej rodziny, która składa się dzisiaj z już 24 eksploatowanych jednostek, zwłaszcza na linii Tel Awiw – Jerozolima. Warto wspomnieć, że następne 36 jest jeszcze w produkcji. To efekt zamówienia za 900 mln euro z 2018 roku. Wówczas Koleje Izraelskie zleciły Siemensowi dostawę 60 piętrowych składów – w konfiguracjach 4-wagonowych i 6-wagonowych.W nowym zamówieniu przewoźnik, jak zapowiedział, określi między innymi potrzebę zamontowania większych stoliczków pod laptopy oraz doposażenie niektórych wagonów w miejsca na rowery. Dostawy nowych pojazdów zaplanowane będą łącznie do 2027 roku.
Kontrakt z Alstomem oraz Siemensem to element szerszej polityki przewoźnika, który chce stopniowo wycofywać z eksploatacji składy jednopokładowe o mniejszej pojemności – spalinowe Siemens Viaggio Light wyprodukowane w 2008 i 2011 roku. Przełożyć się ma to na obsługę 22 mln pasażerów więcej w ciągu roku. To istotne w kwestii spodziewanego przez izraelskiego przewoźnika wzrostu wyników przewozowych.
Mosze Ben-Zakan, minister transportu Izraela zauważył, że Koleje Izraelskie odnotowały w ostatnich latach znaczny i ciągły wzrost popytu. – To bezprecedensowy proces, który obejmuje wdrożenie setek nowoczesnych wagonów, które pozwolą zwiększyć liczbę obsługiwanych pasażerów z 70 mln w 2019 r. do ok. 105 mln w 2025 r. i 300 mln w 2040 r. Nowe zamówienia pomogą Kolejom Izraelskim wejść w nowy rozdział rozwoju i obsługi nowych linii, które otworzymy w następnych latach – podkreślił minister.
– To dobra wiadomość dla pasażerów. Kontynuujemy łączenie Izraela siecią kolejową i przygotowujemy się do kolejnej fazy planu, która obejmuje nowoczesny, elektryczny, zielony i czysty ekologicznie tabor. Znacznie usprawni on obsługę koleją na terenie całego kraju. Jest to kontynuacja planu pięcioletniego zatwierdzonego przez zarząd kolei – podkreślił Moshe Shimoni, prezes zarządu Kolei Izraelskich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.