Ceske drahy są bliskie podpisania umowy na leasing 13. wielosystemowych lokomotyw Vectron. Część z tych lokomotyw będzie jeździć do Polski – poinformował portal zdopravy.cz
Koleje czeskie rozpisały przetarg na 13 wielosystemowych lokomotyw. Zebrano już oferty, które przesłało sześć firm zajmujących się leasingiem. Najkorzystniejsza jest oferta słowackiego poolu taborowego Rolling Stock Lease, który Czechom zaoferował Vectrony. Wypożyczenie ma trwać 10 lat, ale operator zagwarantował sobie w umowie możliwość pierwokupu elektrowozów już po roku eksploatacji.
Docelowo w takiej formie Ceske drahy chcą pozyskać do 50 lokomotyw wielosystemowych. Równolegle toczy się przetarg na zakup do 90 lokomotyw dla prędkości 200 km/h i do 50 elektrowozów dla prędkości 230 km/h. Czesi nie zamierzają czekać na ich dostawy, które spodziewane są na rok 2024. Już teraz muszą posiadać pojazdy zdolne prowadzić szybkie pociągi pasażerskie na Morawach, gdzie na części tras wprowadzana jest zmiana napięcia. Pierwsze sześć lokomotyw ma kursować z Pragi do miejscowości Staré Město u Uherského Hradište.
Bardzo ciekawe jest planowane użycie kolejnych 7 lokomotyw z zamówienia. Mają one kursować m.in. na zapowiedzianej do uruchomienia trasie Praga – Lichkov – Kłodzko – Wrocław – Poznań – Gdynia. Koleje Czeskie planują uruchomić taki pociąg od jesieni 2022 roku, zapewne we współpracy z PKP Intercity. Zbiegłoby się to z końcem remontu magistrali Wrocław – Poznań, co pozwoliłoby osiągnąć przyzwoity czas przejazdu z czeskiej stolicy nad Bałtyk. Taki pociąg byłby też konkurencją dla weekendowych kursów (obecnie wstrzymanych) Leo Express na trasie Praga – Wrocław – Praga.
Przypomnijmy, że od wiosny 2020 roku Koleje Czeskie eksploatują
dwie lokomotywy wielosystemowe Taurus. Tymczasem przetarg PKP Intercity na zakup wielosystemowych lokomotyw trwa od grudnia 2019 roku i wciąż nie doprowadził do wyłonienia dostawcy.
Ma się to stać na wiosnę 2021.