Oferta Newagu w przetargu czeskiego przewoźnika narodowego na spalinowe wagony motorowe nie została przyjęta – informuje portal zdopravy.cz. Choć firma z Nowego Sącza nie miała konkurencji, proponowana przez nią cena okazała się zbyt wysoka, doszło więc do unieważnienia całego przetargu. Tymczasem trwa postępowanie ČD na zakup 60 podobnych jednostek, którym również interesują się polskie firmy.
Postępowanie trwało 2,5 roku i było najdłużej trwającym przetargiem taborowym ČD. Na początku 2017 r. przewoźnik ogłosił chęć zakupu 10 spalinowych wagonów motorowych, przeznaczonych do obsługi trasy Praga – Kladno. Ogłoszenie o przetargu ukazało się 30 sierpnia tego samego roku. Ostatecznie jednak nie doszło do wyboru wykonawcy – przetarg został anulowany.
Linia Praga – Kladno należy do najbardziej obciążonych ruchem niezelektryfikowanych linii w Czechach. Czeski przewoźnik narodowy zamierzał wymienić kursujący na niej tabor we współpracy z samorządem kraju środkowoczeskiego. Planowano wprowadzenie nowych wagonów motorowych do ruchu w roku 2019. Nierozstrzygnięcie przetargu oznacza jednak odroczenie realizacji tego planu o kilka lat.
Według specyfikacji nowo zamówione pojazdy miały mieć prędkość maksymalną 120 km/h, Ich pojemność musiała sięgać co najmniej 120 osób. Na wyposażeniu miała znaleźć się klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, gniazdka elektryczne i bezprzewodowy Internet na pokładzie.
Według informacji na portalu Kolei Czeskich jedynym oferentem był Newag. Nowosądecki producent zażądał jednak zbyt wysokiej ceny. Zdaniem autora artykułu w zdopravy.cz Jana Šindelářa prawdopodobnie na linię do Kladna zostanie wobec tego skierowany tabor kupiony w osobnym, większym przetargu na
60 jednostek spalinowych o podobnych parametrach. ČD zamierzają podpisać ze zwycięzcą „przetargu stulecia” umowę ramową, uzupełnianą w miarę potrzeby sukcesywnymi zamówieniami kolejnych partii taboru. Przewoźnik spodziewa się uzyskania niższych cen dzięki większej skali zamówienia. Również o to zamówienie starają się polscy dostawcy – oprócz Newagu również Pesa, która
złożyła już formalną ofertę. Koleje Czeskie mają już doświadczenie z bydgoskim producentem – od 2012 r. eksploatują
spalinowe zespoły trakcyjne Link, znane w Czechach jako RegioShark.