NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Pierwsze półrocze niekorzystne dla grupy PKP Cargo

| Roman Czubiński 20.08.2020 49

Pierwsze półrocze niekorzystne dla grupy PKP Cargo
fot. MS
Bieżący rok jest dla największego polskiego przewoźnika towarowego znacznie gorszy od poprzedniego. Przychody mocno spadły, a wartość akcji zmalała – wynika z raportu giełdowego PKP Cargo za pierwsze półrocze 2020 r. Przyczyną jest zarówno utrata udziałów w rynku, jak i ogólna tendencja spadkowa na rynku towarowych przewozów kolejowych.
Pierwszych 6 miesięcy bieżącego roku przyniosło spadek przychodów grupy PKP Cargo o ponad 17% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku (z 2,446 do 2,024 mld zł, w tym 1,96 mld zł z tytułu umów z klientami). Wskaźnik EBITDA wyniósł 206,7 mln zł. Działalność operacyjna przyniosła stratę w wysokości 182 mln zł. Dla porównania, od stycznia do czerwca 2019 r. grupa odnotowała 101,9 mln zł zysku. Całkowita strata przed opodatkowaniem wyniosła 231 mln zł, a netto – 191,9 mln zł. Wysokość straty jest więc zgodna z szacunkami z początku miesiąca. Wartość każdej pojedynczej akcji zmalała o 4,28 zł.

W stosunku do ubiegłego roku grupa PKP Cargo zwiększyła za to wartość swoich aktywów trwałych (z 6,503 do 6,514 mld zł). Aktywa obrotowe zmalały z 1,487 do 1,260 mld zł. Grupa ma nieznacznie więcej zobowiązań długoterminowych, za to mniej – krótkoterminowych. Bez zmian pozostał kapitał zakładowy (2,2393 mld zł).

Same PKP Cargo SA również musiały stawić czoła zmniejszonym przychodom (z 1,839 do 1,466 mld zł) oraz stracie finansowej w wysokości 180,4 mln zł na działalności operacyjnej (120,9 mln zł netto). Każda z akcji przewoźnika straciła na wartości 2,70 zł.

Do niekorzystnych wyników grupy PKP Cargo przyczyniła się bez wątpienia pandemia COVID-19 i związane z nią skurczenie się całego rynku przewozów towarowych. Proces utraty udziałów w rynku rozpoczął się jednak – jak już pisaliśmy – znacznie wcześniej.

Spółka wydała komunikat prasowy komentujący wyniki. - Pociągi Grupy przewiozły łącznie w pierwszym półroczu 43,9 mln ton towarów, a wykonana praca przewozowa wyniosła 11,1 mld tkm. Na rynek kolejowych przewozów towarów w pierwszych sześciu miesiącach 2020 roku niezmiennie wpływ miały epidemia COVID-19 oraz założenia polityki klimatycznej, które ograniczają rynkowy popyt na przewozy w najważniejszych grupach towarów. Wyraźnie zauważalny
jest wieloletni trend spadkowy krajowej produkcji węgla kamiennego – w okresie styczeń-czerwiec 2020 roku produkcja węgla kamiennego spadła o 14,1 proc. r/r do poziomu 26,5 mln ton. W pierwszej połowie 2020 roku cały rynek towarowych przewozów kolejowych uległ zmniejszeniu o 13,3 proc. w ujęciu rocznym - wylicza rzecznik prasowy Krzysztof Losz.

Jak podkreśla, w drugim kwartale - mimo wciąż osłabionego rynku przewozów kolejowych – wyniki były już lepsze od tych z pierwszego. - Podobną tendencję kwartał do kwartału zauważyć można analizując wynik netto Grupy, który w drugim kwartale uplasował się na poziomie -77,5 mln zł. Wynik operacyjny Grupy wyniósł -76,4 mln zł, przy czym stratę na poziomie operacyjnym w porównaniu do pierwszego kwartału pozwoliły ograniczyć istotne oszczędności we wszystkich kategoriach kosztów, także w kategorii kosztów stałych - czytamy w komunikacie.

– Poprawiamy efektywność działalności całej Grupy, co pozwala nam nie tylko w pewnym stopniu ograniczyć skutki pandemii koronawirusa, ale także wpływa pozytywnie na jakość usług świadczonych klientom – podkreśla prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz. Jak wylicza przewoźnik, praca przewozowa wykonana przez Grupę w drugim kwartale wyniosła 5,3 mld tonokilometrów wobec 6,6 mld tkm w analogicznym okresie 2019 roku. Pomimo pandemii Grupa PKP Cargo zwiększyła w stosunku do pierwszego kwartału przewozy kruszyw i metali, a także określone w strategii rozwoju jako najważniejsze przewozy intermodalne (w tym - międzynarodowe, obsługiwane przez PKP Cargo International). - Praca przewozowa wykonana w tym segmencie w drugim kwartale 2020 roku wyniosła 1,04 mld tkm, co oznacza wzrost o 10,7% rok do roku. Tym samym PKP Cargo realizuje szeroki proces przechodzenia z przewoźnika dla przemysłu ciężkiego w europejskiego operatora logistycznego - głosi komunikat.

– Od maja obserwuje się stopniowy powrót do wolumenów przewozów intermodalnych sprzed pandemii. Rośnie ruch zarówno między portami i terminalami lądowymi, jak i na Nowym Jedwabnym Szlaku i Grupa PKP CARGO  wykorzystuje swoje przewagi konkurencyjne na tym rynku – dodaje prezes Warsewicz.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44674)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44674)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5