NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pierwsze półrocze niekorzystne dla grupy PKP Cargo

| Roman Czubiński 20.08.2020 2,4k

Pierwsze półrocze niekorzystne dla grupy PKP Cargo
fot. MS
Bieżący rok jest dla największego polskiego przewoźnika towarowego znacznie gorszy od poprzedniego. Przychody mocno spadły, a wartość akcji zmalała – wynika z raportu giełdowego PKP Cargo za pierwsze półrocze 2020 r. Przyczyną jest zarówno utrata udziałów w rynku, jak i ogólna tendencja spadkowa na rynku towarowych przewozów kolejowych.
Pierwszych 6 miesięcy bieżącego roku przyniosło spadek przychodów grupy PKP Cargo o ponad 17% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku (z 2,446 do 2,024 mld zł, w tym 1,96 mld zł z tytułu umów z klientami). Wskaźnik EBITDA wyniósł 206,7 mln zł. Działalność operacyjna przyniosła stratę w wysokości 182 mln zł. Dla porównania, od stycznia do czerwca 2019 r. grupa odnotowała 101,9 mln zł zysku. Całkowita strata przed opodatkowaniem wyniosła 231 mln zł, a netto – 191,9 mln zł. Wysokość straty jest więc zgodna z szacunkami z początku miesiąca. Wartość każdej pojedynczej akcji zmalała o 4,28 zł.

W stosunku do ubiegłego roku grupa PKP Cargo zwiększyła za to wartość swoich aktywów trwałych (z 6,503 do 6,514 mld zł). Aktywa obrotowe zmalały z 1,487 do 1,260 mld zł. Grupa ma nieznacznie więcej zobowiązań długoterminowych, za to mniej – krótkoterminowych. Bez zmian pozostał kapitał zakładowy (2,2393 mld zł).

Same PKP Cargo SA również musiały stawić czoła zmniejszonym przychodom (z 1,839 do 1,466 mld zł) oraz stracie finansowej w wysokości 180,4 mln zł na działalności operacyjnej (120,9 mln zł netto). Każda z akcji przewoźnika straciła na wartości 2,70 zł.

Do niekorzystnych wyników grupy PKP Cargo przyczyniła się bez wątpienia pandemia COVID-19 i związane z nią skurczenie się całego rynku przewozów towarowych. Proces utraty udziałów w rynku rozpoczął się jednak – jak już pisaliśmy – znacznie wcześniej.

Spółka wydała komunikat prasowy komentujący wyniki. - Pociągi Grupy przewiozły łącznie w pierwszym półroczu 43,9 mln ton towarów, a wykonana praca przewozowa wyniosła 11,1 mld tkm. Na rynek kolejowych przewozów towarów w pierwszych sześciu miesiącach 2020 roku niezmiennie wpływ miały epidemia COVID-19 oraz założenia polityki klimatycznej, które ograniczają rynkowy popyt na przewozy w najważniejszych grupach towarów. Wyraźnie zauważalny
jest wieloletni trend spadkowy krajowej produkcji węgla kamiennego – w okresie styczeń-czerwiec 2020 roku produkcja węgla kamiennego spadła o 14,1 proc. r/r do poziomu 26,5 mln ton. W pierwszej połowie 2020 roku cały rynek towarowych przewozów kolejowych uległ zmniejszeniu o 13,3 proc. w ujęciu rocznym - wylicza rzecznik prasowy Krzysztof Losz.

Jak podkreśla, w drugim kwartale - mimo wciąż osłabionego rynku przewozów kolejowych – wyniki były już lepsze od tych z pierwszego. - Podobną tendencję kwartał do kwartału zauważyć można analizując wynik netto Grupy, który w drugim kwartale uplasował się na poziomie -77,5 mln zł. Wynik operacyjny Grupy wyniósł -76,4 mln zł, przy czym stratę na poziomie operacyjnym w porównaniu do pierwszego kwartału pozwoliły ograniczyć istotne oszczędności we wszystkich kategoriach kosztów, także w kategorii kosztów stałych - czytamy w komunikacie.

– Poprawiamy efektywność działalności całej Grupy, co pozwala nam nie tylko w pewnym stopniu ograniczyć skutki pandemii koronawirusa, ale także wpływa pozytywnie na jakość usług świadczonych klientom – podkreśla prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz. Jak wylicza przewoźnik, praca przewozowa wykonana przez Grupę w drugim kwartale wyniosła 5,3 mld tonokilometrów wobec 6,6 mld tkm w analogicznym okresie 2019 roku. Pomimo pandemii Grupa PKP Cargo zwiększyła w stosunku do pierwszego kwartału przewozy kruszyw i metali, a także określone w strategii rozwoju jako najważniejsze przewozy intermodalne (w tym - międzynarodowe, obsługiwane przez PKP Cargo International). - Praca przewozowa wykonana w tym segmencie w drugim kwartale 2020 roku wyniosła 1,04 mld tkm, co oznacza wzrost o 10,7% rok do roku. Tym samym PKP Cargo realizuje szeroki proces przechodzenia z przewoźnika dla przemysłu ciężkiego w europejskiego operatora logistycznego - głosi komunikat.

– Od maja obserwuje się stopniowy powrót do wolumenów przewozów intermodalnych sprzed pandemii. Rośnie ruch zarówno między portami i terminalami lądowymi, jak i na Nowym Jedwabnym Szlaku i Grupa PKP CARGO  wykorzystuje swoje przewagi konkurencyjne na tym rynku – dodaje prezes Warsewicz.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5