Podobnie jak w kwietniu także i w maju w mediach wschodniej Polski najwięcej artykułów dotyczyło spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Rozpoczęcie kolejnej edycji kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd – Zatrzymaj się i żyj” było chyba najczęściej poruszanym tematem przez dziennikarzy. Natomiast praktycznie bez echa przeszły doniesienia dotyczące podziału spółki Przewozy Regionalne.
O bezpieczny przejazd
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 23 miastach rozpoczęło dziewiątą edycję kampanii skierowanej do użytkowników dróg, której celem jest poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg i torów. Dla uzmysłowienia skutków uderzenia lokomotywy w samochód przygotowano symulacje takich zdarzeń. Ich widowiskowość „zaowocowało” fotorelacjami i doniesieniami w licznych mediach. Podczas wydarzenia w Lublinie miejscowy kurier przeprowadził rozmowę z Lechem Olszewskim, dyrektorem ds. eksploatacji Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie. To, co powiedział przedstawiciel PKP PLK jest zatrważające – kierowcy omijają zamknięte półrogatki, czy stojące przed przejazdem inne samochody, aby zdążyć przed nadjeżdżającym pociągiem. Jednak nie zawsze się udaje, czego efektem bywa nawet śmierć śpieszących się kierowców i pasażerów... Wielu prowadzących pojazd nie przestrzega przepisów: „Kiedy odbieraliśmy wspólnie z policją przejazdy na trasie Lublin-Lubartów wielu kierowców przejeżdżało na czerwonym świetle. Byli bardzo zdziwieni, że policjanci zatrzymują ich i wystawiają mandaty – powiedział „Kurierowi Lubelskiemu” Lech Olszewski.
Więcej
Czasem rozpoczęcie tej kampanii dało możliwość promowania się i przewoźnikowi kolejowemu. W Białymstoku Przewozy Regionalne zaprezentowały nowy nabytek – szynobus serii SA133.
Więcej
Niestety, mimo kampanii społecznej, modernizacji przejazdów czy budowy wiaduktów, i w maju doszło do niebezpiecznych zdarzeń. Bodajże najwięcej było ich z udziałem pieszych. Przykładem było zdarzenie z Zamościa. W artykule bardzo celna wydaje się wypowiedź Bartosza Sojdy, który podaje dlaczego kolejarze potężnie inwestują w infrastrukturę przejazdów kolejowych.
Suwałki bardziej litewskie niż polskie?
W Suwalskim Dzienniku Internetowym „Suwałki24.pl” można przeczytać o postępach przy budowie RailBaltica na terenie państw nadbałtyckich. Przy okazji uroczystości rozpoczęcia modernizacji odcinka międzynarodowej trasy kolejowej na Litwie, lokalny portal bardzo mocno skrytykował brak postępów przy realizacji polskiego odcinka tej trasy i odległą perspektywę realizacji zadania (do 2030 roku).
Więcej
Przewozy Regionalne i media zamojskie
Jednym z szeroko komentowanych tematów w prasie branżowej jest propozycja podziału spółki Przewozy Regionalne na kilka spółek. Ta kontrowersyjna propozycja, chociażby w kontekście łączenia się czy współdziałania przewoźników autobusowych, o czym więcej napisała „Gazeta Współczesna”, praktycznie bez echa przeszła ona przez media lokalne. Jedynie „Gazeta Zamojska” zamieściła wzmiankę o propozycji podziału PR i utworzenie nowej spółki, która obejmie swoim zasięgiem województwa: lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Więcej
Z obserwacji mediów wynika, że media zamojskie chyba najbardziej bardzo żyją sprawami kolejowymi. Nie często się zdarza, aby różne media tak ciepło przyjęły przejazd pociągu specjalnego do Hrubieszowa z miłośnikami kolei na pokładzie (więcej http://lubiehrubie.pl/wiadomosci/planowo-i-o-czasie-milosnicy-kolei-zawitali-do-hrubieszowa), przy okazji publikując liczne zdjęcia z przejazdu. Warto również wspomnieć o szerokiej relacji z przejazdów pociągów sezonowych po Roztoczu podczas długiego weekendu majowego na portalu „lubelskakolej.net”. A że wiele się działo to warto zajrzeć na strony tegoż serwisu miłośników kolei.
Pojawiła się również wzmianka o propozycji umieszczenia w strategii rozwoju województwa lubelskiego „zapotrzebowania” na połączenia Lublin – Lwów. To zadanie ma być jednym z priorytetów w zakresie rozwoju połączeń transgranicznych. Wzmianka na ten temat pojawiła się w „Nowym Tygodniu Chełmskim”.
Kultura wysoka na kolei
Na koniec warto wspomnieć o nietypowym wykorzystaniu przestrzeni odremontowanego zabytkowego dworca kolejowego. W sali restauracyjnej przemyskiego dworca miał odbyć się koncert muzyki poważnej. Więcej informacji można znaleźć tutaj.