NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Kłopoty z wiatą peronową w Kościanie. Będą opóźnienia przy pracach na E59?

| Michał Szymajda 03.03.2017 42

Kłopoty z wiatą peronową w Kościanie. Będą opóźnienia przy pracach na E59?
Wiata w Kościanie i pociąg Przewozów RegionalnychFot. Łukasz Piotrowski, SM42.pl
Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków wszczął z urzędu postępowanie w sprawie wpisania wiaty peronowej z Kościana do rejestru zabytków. Może to utrudnić modernizację magistrali E59 według założonego projektu.
Kościański dworzec znajduje się na przeznaczonym do modernizacji odcinku linii E59 pomiędzy Lesznem a Czempiniem. Doczeka się on modernizacji w ciągu kilku następnych lat, a obecnie trwa przetarg, który wyłoni jego wykonawcę. Na jednym z dwóch peronów w miejscowości stoi wiata pamiętająca początek XX wieku. O jej wpisanie na listę zabytków apeluje Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa. Pierwsze starania towarzystwa odniosły skutek i Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków 14 lutego podjął działania w celu wpisania wiaty na listę chronionych przed fizyczną likwidacją obiektów.

– Wiata jest jednym z elementów historii stacji w Kościanie oraz naszego dziedzictwa narodowego (…) należy stwierdzić, że (…) żądanie jest uzasadnione celami statutowymi organizacji i przemawia za tym interes społeczny – czytamy w uzasadnieniu wszczęcia postępowaniu WWKZ.

Zmiany w projekcie? Przenosiny?

W tej chwili wiadomo już, że pozostawienie wiaty w Kościanie koliduje z planami PLK, który chce przebudować stację i przenieść peron w nieco inną lokalizację.

– Peron nr 2 w Kościanie został zaprojektowany jako peron wyspowy dwukrawędziowy w nowej lokalizacji. Będzie szerszy i zaopatrzony w nową wiatę. Ta obecnie istniejąca kolidują z przebudową. PKP PLK posiadają już zatwierdzoną dokumentację oraz pozwolenie na budowę dot. tego projektu – informuje Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK. – Na etapie uzgadniania dokumentacji oraz uzyskiwania pozwolenia na budowę wiata nie znajdowała się w rejestrze zabytków. Nie było także zastrzeżeń do zakresu modernizacji na stacji Kościan. Obecnie trwa już postępowanie na wyłonienie wykonawcy robót – dodaje rzecznik.

Jaki los czeka ponad 100-letnią wiatę? Czy PKP PLK bierze pod uwagę zmianę dokumentacji inwestycji, czy może raczej wiata stanie w innym miejscu?

– Oczywiście istnieje możliwość zmiany dokumentacji przebudowy stacji Kościan, jednak wiąże się to z przeprojektowaniem, co w konsekwencji spowoduje opóźnienie realizacji projektu. Jesteśmy otwarci na rozmowy – mówi Zbigniew Wolny.

Co z wiatą w Lesznie?

Wymianę wiat PKP PLK planuje także w Lesznie. Także tu, przy prawie każdym z peronów, stoją konstrukcje z początku XX wieku, okazalsze nawet niż te w Kościanie.

– Projekt dla stacji Leszno zakłada, że nowe zadaszenie nad peronem drugim wykonane będzie ze stali, która zostanie zabezpieczona powłoką antykorozyjną i następnie pomalowana . Dachy będą dwuspadowe, pokryte bezpiecznym szkłem – wyjaśnia Zbigniew Wolny. Pod dachami umieszczone będzie w dwóch pasach oświetlenie. Wiata będzie miała 160 m. długości, a podobno, o długości 128 m. stanie przy peronie 1. Konstrukcje mają lepiej korespondować ze zmodernizowaną, dość nowoczesną bryłą leszczyńskiego dworca. Na razie nie wiadomo co stanie się z pamiętającym zabór pruski zadaszeniem.

To z resztą nie jedyny problem związany ze stacją w Lesznie. Wciąż nie wiadomo bowiem, czy staną tam windy ułatwiające dojazd dla niepełnosprawnych, czy jedynie przyschodowe podnośniki. Piszemy o tym tutaj.

Więcej bieżących informacji na temat prac na linii Wrocław – Poznań można znaleźć tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

(268)
E59 (86)

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (623)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

(268)
E59 (86)

Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (623)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5