Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kłopoty z wiatą peronową w Kościanie. Będą opóźnienia przy pracach na E59?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
03-03-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kłopoty z wiatą peronową w Kościanie. Będą opóźnienia przy pracach na E59?
Fot. Łukasz Piotrowski, SM42.plWiata w Kościanie i pociąg Przewozów Regionalnych
Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków wszczął z urzędu postępowanie w sprawie wpisania wiaty peronowej z Kościana do rejestru zabytków. Może to utrudnić modernizację magistrali E59 według założonego projektu.

Kościański dworzec znajduje się na przeznaczonym do modernizacji odcinku linii E59 pomiędzy Lesznem a Czempiniem. Doczeka się on modernizacji w ciągu kilku następnych lat, a obecnie trwa przetarg, który wyłoni jego wykonawcę. Na jednym z dwóch peronów w miejscowości stoi wiata pamiętająca początek XX wieku. O jej wpisanie na listę zabytków apeluje Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa. Pierwsze starania towarzystwa odniosły skutek i Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków 14 lutego podjął działania w celu wpisania wiaty na listę chronionych przed fizyczną likwidacją obiektów.

– Wiata jest jednym z elementów historii stacji w Kościanie oraz naszego dziedzictwa narodowego (…) należy stwierdzić, że (…) żądanie jest uzasadnione celami statutowymi organizacji i przemawia za tym interes społeczny – czytamy w uzasadnieniu wszczęcia postępowaniu WWKZ.

Zmiany w projekcie? Przenosiny?

W tej chwili wiadomo już, że pozostawienie wiaty w Kościanie koliduje z planami PLK, który chce przebudować stację i przenieść peron w nieco inną lokalizację.

– Peron nr 2 w Kościanie został zaprojektowany jako peron wyspowy dwukrawędziowy w nowej lokalizacji. Będzie szerszy i zaopatrzony w nową wiatę. Ta obecnie istniejąca kolidują z przebudową. PKP PLK posiadają już zatwierdzoną dokumentację oraz pozwolenie na budowę dot. tego projektu – informuje Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK. – Na etapie uzgadniania dokumentacji oraz uzyskiwania pozwolenia na budowę wiata nie znajdowała się w rejestrze zabytków. Nie było także zastrzeżeń do zakresu modernizacji na stacji Kościan. Obecnie trwa już postępowanie na wyłonienie wykonawcy robót – dodaje rzecznik.

Jaki los czeka ponad 100-letnią wiatę? Czy PKP PLK bierze pod uwagę zmianę dokumentacji inwestycji, czy może raczej wiata stanie w innym miejscu?

– Oczywiście istnieje możliwość zmiany dokumentacji przebudowy stacji Kościan, jednak wiąże się to z przeprojektowaniem, co w konsekwencji spowoduje opóźnienie realizacji projektu. Jesteśmy otwarci na rozmowy – mówi Zbigniew Wolny.

Co z wiatą w Lesznie?

Wymianę wiat PKP PLK planuje także w Lesznie. Także tu, przy prawie każdym z peronów, stoją konstrukcje z początku XX wieku, okazalsze nawet niż te w Kościanie.

– Projekt dla stacji Leszno zakłada, że nowe zadaszenie nad peronem drugim wykonane będzie ze stali, która zostanie zabezpieczona powłoką antykorozyjną i następnie pomalowana . Dachy będą dwuspadowe, pokryte bezpiecznym szkłem – wyjaśnia Zbigniew Wolny. Pod dachami umieszczone będzie w dwóch pasach oświetlenie. Wiata będzie miała 160 m. długości, a podobno, o długości 128 m. stanie przy peronie 1. Konstrukcje mają lepiej korespondować ze zmodernizowaną, dość nowoczesną bryłą leszczyńskiego dworca. Na razie nie wiadomo co stanie się z pamiętającym zabór pruski zadaszeniem.

To z resztą nie jedyny problem związany ze stacją w Lesznie. Wciąż nie wiadomo bowiem, czy staną tam windy ułatwiające dojazd dla niepełnosprawnych, czy jedynie przyschodowe podnośniki. Piszemy o tym tutaj.

Więcej bieżących informacji na temat prac na linii Wrocław – Poznań można znaleźć tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na projekt ponownej modernizacji E59 do granicy

Infrastruktura

Jest umowa na projekt ponownej modernizacji E59 do granicy

Jakub Madrjas 21 grudnia 2022

Dwa nowe tory na odcinku Stargard – Szczecin

Infrastruktura

Dwa nowe tory na odcinku Stargard – Szczecin

inf. pras oprac. JM 21 lipca 2022

BBF zaprojektuje modernizację E59 Kędzierzyn – Chałupki

Infrastruktura

Ponowna modernizacja E59 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki. Przetarg na projekt i...

Infrastruktura

Szczecin: Nowe przęsła i tor na wiadukcie kolejowym

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest umowa na projekt ponownej modernizacji E59 do granicy

Infrastruktura

Jest umowa na projekt ponownej modernizacji E59 do granicy

Jakub Madrjas 21 grudnia 2022

Dwa nowe tory na odcinku Stargard – Szczecin

Infrastruktura

Dwa nowe tory na odcinku Stargard – Szczecin

inf. pras oprac. JM 21 lipca 2022

BBF zaprojektuje modernizację E59 Kędzierzyn – Chałupki

Infrastruktura

Ponowna modernizacja E59 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki. Przetarg na projekt i...

Infrastruktura

Szczecin: Nowe przęsła i tor na wiadukcie kolejowym

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5