Partnerzy serwisu:
Pasażer

Klinowski: KDP to szansa również dla Polregio

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Klinowski: KDP to szansa również dla Polregio
fot. Polregio
Jesteśmy zainteresowani uruchamianiem regionalnych ekspresów, kursujących po przyszłych liniach dużych prędkości. Modernizacja punktów utrzymania taboru pozwoli nam też oferować w nich usługi dla taboru o prędkości 250 km/h i wyższej – deklarował podczas Kongresu Rozwoju Transportu członek zarządu Polregio Marcel Klinowski.

Omawiając pomysł Polregio na wpisanie się w rewolucję, jaką dla polskiego systemu kolejowego będzie uruchomienie kolei dużych prędkości, Klinowski zapowiedział uruchamianie regionalnych ekspresów z wykorzystaniem nowych linii. – W studiach wykonalności CPK przewidziano takie pociągi, które byłyby dotowane przez marszałków województw. W tym segmencie bezpośrednio się pojawimy – ujawnił.

Dziś utrzymanie EN57, jutro – EZT dużych prędkości?

Nie wiadomo jednak, czy faktycznie to właśnie Polregio będzie wygrywać przetargi na obsługę takich połączeń. Chętnych do ich uruchamiania jest bowiem więcej. Wiadomo, że do obsługi takich połączeń – w relacji Łódź – Warszawa przez planowaną stację w Brzezinach – przygotowuje się od dawna Łódzka Kolej Aglomeracyjna.

Drugim aspektem planów przewoźnika jest wykorzystanie infrastruktury do świadczenia niezależnym operatorom KDP usług utrzymania. – Mamy 29 punktów utrzymania taboru, w tym 23 dla pojazdów elektrycznych. Około połowy z nich mieści się przy planowanych liniach dużych prędkości. W ramach drugiego etapu restrukturyzacji, który będzie wiązał się z masową wymianą taboru, chcemy mocno zainwestować w zaplecza, ich wyposażenie oraz kadrę. Dzięki temu w kolejnej dekadzie będziemy mogli oferować innym przewoźnikom usługi serwisowe dla pojazdów dużych prędkości – wyjaśniał swój plan Klinowski.

Jego zdaniem przykłady Włoch oraz Hiszpanii pozwalają spodziewać się, że również w Polsce nie zabraknie komercyjnych operatorów pragnących wykorzystać potencjał nowych szybkich linii. Jak dodał, liberalizacja pozwoliła również na zaoferowanie pasażerom przystępnych cen.

Była niekontrolowana zabudowa – będą wywłaszczenia

Zdaniem Klinowskiego – choć pasażerowie dalekobieżni stanowią dziś niespełna 18% pasażerów kolei w Polsce – warto zapewnić ofertę przewozów dużych prędkości nawet dla 5% podróżnych, ponieważ korzyści odniesie z tego cały system kolejowy. Jak sugerował, będzie to działanie bardziej efektywne, niż finansowanie obecnego programu inwestycyjnego PKP Intercity, nakierowanego na tabor i zaplecze do obsługi połączeń dotowanych. – Nawet jeśli beneficjent poradzi sobie z wykorzystaniem funduszy, efektem nie będzie powstanie KDP. Liczby pokazują tymczasem, ze przed 2008 r. z połączeń komercyjnych korzystało więcej osób, niż dziś – przekonywał. Równie dużą wagę, jak do budowy infrastruktury, należy przywiązywać do kształtowania siatki przewozów.

Członek zarządu Polregio poświęcił wiele uwagi trudnościom związanym z budową nowych linii. Oprócz samej siły oporu lobby drogowego wielu problemów przysparzają zaniechania związane z planowaniem przestrzennym. Linie o prędkości projektowej powyżej 200 km/h wymagają szerokich korytarzy, tymczasem obszary, w których mają one zostać wytyczone, w wielu przypadkach są zabudowane. – Na przykład przejście przez Kalisz wymagałoby likwidacji połowy lokalnego przemysłu. Rezerwę w pasie przeznaczonym już 40 lat temu pod wyprowadzenie KDP z Warszawy na zachód zabudowano zaś „osiedlami łanowymi” – wyliczał Klinowski. Trzeba więc przygotować się na duże koszty społeczne wywłaszczania (choć pod względem legislacyjnym proces jest przygotowany). Jak dodał, rzadko rozmieszczona zabudowa jest też nieefektywna pod względem obsługi transportowej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Katastrofa kolejowa w Czechach. 4 osoby nie żyją [zdjęcia]

Infrastruktura

Katastrofa kolejowa w Czechach. 4 osoby nie żyją [zdjęcia]

Michał Szymajda 06 czerwca 2024

Ceny biletów lotniczych muszą wzrosnąć"

Pasażer

Ceny biletów lotniczych muszą wzrosnąć"

Łukasz Malinowski 06 czerwca 2024

Kiedy przetarg na Warszawę Wschodnią?

Infrastruktura

Kiedy przetarg na Warszawę Wschodnią?

Witold Urbanowicz 06 czerwca 2024

Zobacz również:

Geblewicz: Chcemy mieć własnego przewoźnika. Polregio odpowiada

Tabor i technika

Geblewicz: Chcemy mieć własnego przewoźnika. Polregio odpowiada

Michał Szymajda 04 czerwca 2024

Polregio na razie bez nowego prezesa

Prawo i polityka

Polregio na razie bez nowego prezesa

Roman Czubiński 03 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Katastrofa kolejowa w Czechach. 4 osoby nie żyją [zdjęcia]

Infrastruktura

Katastrofa kolejowa w Czechach. 4 osoby nie żyją [zdjęcia]

Michał Szymajda 06 czerwca 2024

Ceny biletów lotniczych muszą wzrosnąć"

Pasażer

Ceny biletów lotniczych muszą wzrosnąć"

Łukasz Malinowski 06 czerwca 2024

Kiedy przetarg na Warszawę Wschodnią?

Infrastruktura

Kiedy przetarg na Warszawę Wschodnią?

Witold Urbanowicz 06 czerwca 2024

Zobacz również:

Geblewicz: Chcemy mieć własnego przewoźnika. Polregio odpowiada

Tabor i technika

Geblewicz: Chcemy mieć własnego przewoźnika. Polregio odpowiada

Michał Szymajda 04 czerwca 2024

Polregio na razie bez nowego prezesa

Prawo i polityka

Polregio na razie bez nowego prezesa

Roman Czubiński 03 czerwca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5