Partnerzy serwisu:
Kongres Kolejowy

KK 2015: Rynek kolejowy z perspektywy ubezpieczyciela

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-11-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rc, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KONGRES KOLEJOWY
KK 2015: Rynek kolejowy z perspektywy ubezpieczyciela
Przedstawiciele branży ubezpieczeniowej zaprezentowali podczas Kongresu Kolejowego ofertę dla przedsiębiorstw z branży kolejowej (producentów taboru, firm budowlanych, przewoźników) oraz ocenili proponowane zmiany prawne. W roli prelegentów wystąpili Martyna Dziwer-Wołosz i Andrzej Cabaj, menedżerowie z Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji AXA SA.

Przedstawiciele towarzystwa za najważniejsze dla branży uznali dwa rodzaje ubezpieczeń: OC za szkody wyrządzone osobom trzecim (a także za zanieczyszczenie środowiska) i casco, związane z ubezpieczeniem majątku (głównie taboru) oraz szkody własnej. – W naszej ofercie są również ubezpieczenia OC przewoźnika i spedytora, dotyczące szkód w przewożonym towarze. Ubezpieczamy ponadto ryzyka budowlano-montażowe i zakładowe podczas procesów produkcji, budowy i montażu. Ubezpieczamy też podmioty dostarczające elementy infrastruktury i producentów taboru – wyliczała M. Dziwer-Wołosz. Ubezpieczone mogą zostać także, między innymi, wykorzystywane podczas inwestycji maszyny budowlane (w tym – torowe). Ubezpieczyciele oferują ponadto gwarancje finansowe. Przedstawicielka AXA zapewniła, że umowy są za każdym razem są dostosowywane do potrzeb klienta w zależności od potrzeb i wspólnie dokonanej oceny ryzyka.

– Nasze ubezpieczenia mają zastosowanie w przewozie pasażerów i towarów, obsłudze bocznic, usługach trakcyjnych czy choćby wspomnianej już produkcji i budowie. Jest to jednak katalog niezamknięty – zaznaczył A. Cabaj. Jak dodał, wyróżnikiem oferty AXA na rynku jest możliwość oparcia zakresu ubezpieczenia o katalog ryzyk wszystkich, nie zaś nazwanych. – Zakresem ubezpieczenia są wtedy objęte te zdarzenia, które nie są wyraźnie wyłączone w warunkach – wyjaśnił.

Składki wzrosną, ale nie drastycznie

Odnosząc się do projektu obowiązkowego OC dla przewoźników, M. Dziwer-Wołosz skomentowała obawy związane z nowymi obciążeniami finansowymi dla przewoźników. – Proponowane regulacje nie oznaczają, że wszystkie polisy będą kosztowały tyle samo. Ubezpieczyciel będzie brał pod uwagę warunki działalności danego przewoźnika – stwierdziła. Przyznała jednak, że co do zasady składki z pewnością wzrosną.

W opracowaniu forsowanego przez Urząd Transportu Kolejowego projektu brali udział przedstawiciele rynku ubezpieczeniowego. Proponowane terminy wprowadzenia maksymalnej sumy gwarancyjnej w wysokości 100 mln zł przewidują, że co roku aż do 2020 r. będzie ona rosła o 20 mln zł. Nie wiadomo jednak, czy i w jakim kształcie projekt zostanie ostatecznie uchwalony.

Przedstawicielka AXA przypomniała, że na rynku kolejowym odpowiedzialność jest bardziej represyjna, niż w innych dziedzinach gospodarki. Co do zasady, ubezpieczenia OC przyjmują winę za przesłankę odpowiedzialności, tymczasem w myśl art. 435 Kodeksu Cywilnego dla zdarzeń z udziałem przewoźników kolejowych przesłanką tą staje się ryzyko. Wyjątek stanowią sytuacje, w których winę ponosi osoba trzecia, siła wyższa lub wyłącznie poszkodowany. Tylko w tych trzech przypadkach przewoźnik może uwolnić się od odpowiedzialności. Dochodzenie roszczeń jest też bardziej skomplikowane przy wzajemnych roszczeniach dwóch przewoźników.

Ubezpieczenia a przetargi

Prelegenci poświęcili wiele miejsca wypadkom i katastrofom kolejowym oraz zapobieganiu im. – Poprawa bezpieczeństwa, a także jakości usług i zwiększenie konkurencyjności kolei można osiągnąć poprzez wymianę i modernizację taboru i infrastruktury, projektowanie i produkcję nowych pojazdów oraz wdrażanie nowych technologii. Na pewno inwestycje takie mogą ograniczać częstość wypadków i ich skutki. Wiemy, że te procesy już mają miejsce – przekonywał A. Cabaj, zaznaczając, że nie można przy tym zapominać o ocenie ryzyka. – Należy zidentyfikować zagrożenia, potrzeby, mocne i słabe strony. Oferujemy do tego odpowiednie instrumenty. Na etapie przygotowywania oferty ubezpieczeniowej trzeba to omówić, by ubezpieczenie zostało uszyte na miarę klienta i jego działalności – powiedział.

Menedżer AXA zalecił też konsultowanie z ubezpieczycielem (np. poprzez brokera) warunków określonych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia przy organizowaniu przetargu. – Założenia muszą być możliwe do wytrzymania przez ubezpieczyciela: nie wszystko da się ubezpieczyć. Warto dodać, że znaczna część inwestycji kolejowych jest finansowana ze środków unijnych. Przesunięcie czasowe może doprowadzić do utraty dofinansowania, co też trzeba brać pod uwagę przy pisaniu SIWZ – argumentował. – Namawiamy, by już na etapie przystępowania do umów pytać ubezpieczyciela, czy jest w stanie sprostać oczekiwaniom – wtórowała mu M. Dziwer-Wołosz.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KK2015: Trzeba wrócić do dyskusji o stawkach i finansowaniu infrastruktury kolejowej

Biznes

KK2015: Trzeba wrócić do dyskusji o stawkach i finansowaniu infrastruktury kolejowej

Agnieszka Serbeńska, Rynek Kolejowy 27 listopada 2015

KK2015, CZT: wykorzystujmy tabor efektywniej

Kongres Kolejowy

KK2015, CZT: wykorzystujmy tabor efektywniej

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy 17 listopada 2015

V Kongres Kolejowy z patronatem honorowym Gustawa Marka Brzezina

Kongres Kolejowy

KK 2015: Wyróżnienia Ministra Gospodarki rozdane

Fotorelacje

KK 2015: Wyróżnienia Ministra Gospodarki rozdane

jm, Rynek Kolejowy 27 października 2015

KK 2015: Niewykorzystana perspektywa unijna

Biznes

KK 2015: Niewykorzystana perspektywa unijna

jm, Rynek Kolejowy 28 października 2015

Zobacz również:

KK2015: Trzeba wrócić do dyskusji o stawkach i finansowaniu infrastruktury kolejowej

Biznes

KK2015: Trzeba wrócić do dyskusji o stawkach i finansowaniu infrastruktury kolejowej

Agnieszka Serbeńska, Rynek Kolejowy 27 listopada 2015

KK2015, CZT: wykorzystujmy tabor efektywniej

Kongres Kolejowy

KK2015, CZT: wykorzystujmy tabor efektywniej

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy 17 listopada 2015

V Kongres Kolejowy z patronatem honorowym Gustawa Marka Brzezina

Kongres Kolejowy

KK 2015: Wyróżnienia Ministra Gospodarki rozdane

Fotorelacje

KK 2015: Wyróżnienia Ministra Gospodarki rozdane

jm, Rynek Kolejowy 27 października 2015

KK 2015: Niewykorzystana perspektywa unijna

Biznes

KK 2015: Niewykorzystana perspektywa unijna

jm, Rynek Kolejowy 28 października 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5