Partnerzy serwisu:
Biznes

KK2015: Trzeba wrócić do dyskusji o stawkach i finansowaniu infrastruktury kolejowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
27-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Agnieszka Serbeńska, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
KK2015: Trzeba wrócić do dyskusji o stawkach i finansowaniu infrastruktury kolejowej
–  Inwestycje prowadzone na kolei są ważne; są warunkiem koniecznym, żeby sieć kolei w Polsce mogła być doprowadzona do europejskich standardów i żeby w ogóle mógł w przyszłości funkcjonować w Polsce transport kolejowy – podkreślał podczas debaty w ramach Kongresu Kolejowego Marek Staszek, prezes zarządu DB Schenker Rail Polska.


Z realizacją kolejowego programu inwestycyjnego, współfinansowanego z unijnych środków obecnej perspektywy budżetowej, przewoźnicy łączą nadzieję na podniesienie średniej prędkości handlowej przewozów i tym samym na podniesienie konkurencyjności tego sektora transportu.

– Jednak same inwestycje nie rozwiązują całego problemu kolei; to nie jest wszystkim, co jest potrzebne, żeby sprawnie konkurować na kolei i pomiędzy gałęziami transportu  – zastrzegał Marek Staszek, prezes zarządu DB Schenker Rail Polska, podczas debaty Kongresu Kolejowego, poświęconej rozwojowi rynku kolejowych przewozów towarowych.  

Rozwój wdziany z perspektywy własnego „podwórka”

Prezes Marek Staszek zauważa, że dominuje tendencja patrzenia na polską infrastrukturę kolejową tylko z perspektywy rodzimego rynku. – Tymczasem rynek kolejowy już dzisiaj jest rynkiem europejskim. Tworzymy europejski obszar kolejowy i klienci kolei funkcjonują w skali Europy – zaznaczył Marek Staszek. Polska jest krajem tranzytowym, więc powinna z tego korzystać. Niestety, jak zauważa prezes, dzisiaj traci tę okazję.

– Muszę powiedzieć, że często przegrywamy próbując budować ofertę dla naszych klientów. Przegrywamy z kolejami, czy też z infrastrukturą czeską, na kierunkach wschód – zachód albo zachód – południowy-wschód Europy. Z kilku powodów. Tak naprawdę liczy się koszt, liczy się czas przejazdu, często też liczy się maksymalny nacisk, jaki jesteśmy w stanie zaproponować i jakie jesteśmy w stanie przeprowadzić torami pociągi. Owszem, po zrealizowaniu inwestycji kolejowego programu pewnie przyspieszymy przejazd przez Polskę, ale czy będziemy w stanie zaproponować odpowiedni nacisk – wyraża wątpliwości prezes Marek Staszek.  

Strata szansy

Zdaniem Marka Staszka niewiadomymi pozostają odpowiedzi na pytania: czy dzisiaj realizowane inwestycje są wyskalowane w sposób umożliwiający stanie się partnerem dla zarządców infrastruktury w innych krajach Europy i czy przewoźnicy towarowi zyskają warunki do oferowania konkurencyjnych cen. – Wydaje się, że przy takiej dysproporcji stawek za udostępnienie infrastruktury, jaką obserwuję dzisiaj w Polsce i Zachodniej Europie, trudno nam będzie przyciągnąć ładunki tranzytowe. To jest ten aspekt, który niestety powoduje, że musimy powrócić do dyskusji o stawkach oraz o finansowaniu infrastruktury kolejowej. Bez tej dyskusji nie rozwiążemy problemu kolei w Polsce – podkreślił Marek Staszek.

W tej chwili obserwowany jest wyraźny wzrost transportów drogowych i spadek towarowych przewozów kolejowych. Samochodami przewozi się ładunki wysokoprzetworzone. Te rodzaje towarów wymagają od przewoźników większej elastyczności działania. To oczekiwanie zlecających spełnia transport drogowy, kolej zaś ma z tym problem.

Obsługa transportu tych towarów wymaga również dostępu do terminali, a więc potrzebuje infrastruktury punktowej. – Ten problem dzisiaj w Polsce nie jest rozwiązany. Mamy paradoksalną sytuację na granicy wschodniej, gdzie inwestuje się ze środków krajowych i UE w korytarz nr 8, który tak naprawdę jest korytarzem dojazdowym do terminala jednego z operatorów, jednego z graczy na rynku kolejowym. Jeżeli nie poradzimy sobie z problemem dostępności do terminali, to będzie trudno przyciągnąć ładunki na kolej inne niż masowe – podkreślił prezes Staszek. – W moim przekonaniu, realizowane inwestycje i inwestycje nowego programu kolejowego nie wystarczają, by poprawić konkurencyjność kolei w Polsce – podsumował prezes.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KK2015, CZT: wykorzystujmy tabor efektywniej

Kongres Kolejowy

KK2015, CZT: wykorzystujmy tabor efektywniej

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy 17 listopada 2015

KK 2015: Rynek kolejowy z perspektywy ubezpieczyciela

Kongres Kolejowy

KK 2015: Rynek kolejowy z perspektywy ubezpieczyciela

rc, Rynek Kolejowy 06 listopada 2015

V Kongres Kolejowy z patronatem honorowym Gustawa Marka Brzezina

Kongres Kolejowy

KK 2015: Wyróżnienia Ministra Gospodarki rozdane

Fotorelacje

KK 2015: Wyróżnienia Ministra Gospodarki rozdane

jm, Rynek Kolejowy 27 października 2015

KK 2015: Niewykorzystana perspektywa unijna

Biznes

KK 2015: Niewykorzystana perspektywa unijna

jm, Rynek Kolejowy 28 października 2015

Zobacz również:

KK2015, CZT: wykorzystujmy tabor efektywniej

Kongres Kolejowy

KK2015, CZT: wykorzystujmy tabor efektywniej

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy 17 listopada 2015

KK 2015: Rynek kolejowy z perspektywy ubezpieczyciela

Kongres Kolejowy

KK 2015: Rynek kolejowy z perspektywy ubezpieczyciela

rc, Rynek Kolejowy 06 listopada 2015

V Kongres Kolejowy z patronatem honorowym Gustawa Marka Brzezina

Kongres Kolejowy

KK 2015: Wyróżnienia Ministra Gospodarki rozdane

Fotorelacje

KK 2015: Wyróżnienia Ministra Gospodarki rozdane

jm, Rynek Kolejowy 27 października 2015

KK 2015: Niewykorzystana perspektywa unijna

Biznes

KK 2015: Niewykorzystana perspektywa unijna

jm, Rynek Kolejowy 28 października 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5