Partnerzy serwisu:
Biznes

KE: Rosja może wozić koleją przez Litwę towary objęte unijnymi sankcjami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
14-07-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
KE: Rosja może wozić koleją przez Litwę towary objęte unijnymi sankcjami
fot. LTG
Komisja Europejska przedstawiła w środę dodatkowe wytyczne dla państw członkowskich dotyczące tranzytu towarów z Rosji do obwodu kaliningradzkiego. W praktyce dotyczy w największym stopniu Litwy, która położona jest między „wielką” Rosją a należącym do niej obwodem kaliningradzkim.

Co wnoszą nowe przepisy? Są ewidentnie korzystne dla Rosji. Wynika z nich bowiem, że Rosja może przewozić koleją towary objęte unijnymi sankcjami do i z obwodu kaliningradzkiego przez terytorium UE, w tym wypadku przez Litwę. Taki transport nie jest już traktowany jako eksport z terytorium Unii Europejskiej, choć tak było przez kilka ostatnich tygodni.

Ponadto litewscy urzędnicy celni mają sprawdzać, czy wielkość tranzytu mieści się w średnich z ostatnich 3 lat, „w szczególności odzwierciedlając rzeczywisty popyt na towary podstawowe w miejscu przeznaczenia oraz czy nie występują nietypowe przepływy lub wzorce handlowe, które mogłyby spowodować obchodzenie przepisów”. Zabroniony jest jedynie tranzyt towarów i technologii wojskowych i podwójnego zastosowania.

Na Litwie nowa dyrektywa Komisji wywołała falę krytyki polityków i opinii publicznej, ponieważ wcześniej Litwa wprowadziła zakaz dostarczania towarów do obwodu z Rosji, obejmujący m.in. węgiel, stal, materiały budowlane i zaawansowane technologie. Czyli tego wszystkiego, co nie może być eksportowane z państwo UE do Rosji. Teoretycznie takie towary mogły wjechać z Rosji czy Białorusi na Litwę jako przesyłka do obwodu, ale już z Litwy do obwodu wjechać nie mogły, ponieważ obowiązywał zakaz ich eksportu do Rosji, a obwód kaliningradzki jest częścią Rosji. Taka była dotąd wykładnia prawa unijnego, czemu Litwa się podporządkowała. Teraz rosyjska propaganda państwowa przedstawia to jako dowód słabości Litwy i całej Unii Europejskiej.

Złość na zmianę wykładni prawa jest na Litwie tym większa, że Rosja rozpoczęła przeciwko Litwie kampanię rozpowszechniania fałszywych informacji, jakoby Litwini „zwijali” tory służące do rosyjskiego tranzytu.

– Nie jest racjonalne, aby nasz czas i uwaga były rozpraszane i wykorzystywane do dyskusji, czy jedna kilotona stali może być transportowana koleją z jednej części Rosji do obwodu kaliningradzkiego – powiedziała litewska premier Ingrida Šimonytė. Podkreśliła jednak, że Litwa zastosuje się do wytycznych UE.
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5