NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

KD może nad morze

| Jakub Madrjas 10.05.2022 9k

KD może nad morze
fot. Dawid Licheniak, SM42.pl
Urząd Transportu Kolejowego wydał decyzję w sprawie przyznania Kolejom Dolnośląskim otwartego dostępu dla przewozów na trasie Wrocław Główny – Świnoujście. Przewoźnik chce pojechać w rewelacyjnym czasie – poniżej pięciu godzin.
We wrześniu ubiegłego roku do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęły wnioski Kolei Dolnośląskich o uruchomienie komercyjnych połączeń na trasach Wrocław Główny – Świnoujście oraz Głogów – Zakopane. Stosunkowo (jak na Polskę) szybko, wydana została zgoda na trasę w góry. Na temat pociągu nad morze UTK wypowiedział się dopiero teraz.

Badanie równowagi dla jednego pociągu

Urząd kilkukrotnie powiadamiał KD o wydłużeniu terminu ze względu na "skomplikowanie sprawy". Doszło bowiem do przeprowadzenia gruntownego badania wpływu nowego połączenia na tzw. równowagę ekonomiczną obowiązujących umów służby publicznej (PSC) – na wniosek przewoźnika Polregio. Ostatecznie wielomiesięczne analizy wykazały że "uruchomienie nowej usługi Kolei Dolnośląskich nie może skutkować zagrożeniem równowagi ekonomicznej obowiązującej umowy PSC, której stroną jest Polregio".

– Warto podkreślić, że dostarczone przez Polregio informacje, a następnie ich analiza oraz ocena przeprowadzona przez Prezesa UTK, nie pozwoliły przyjąć, że w następstwie uruchomienia nowej usługi przez Koleje Dolnośląskie zagrożona zostanie umowa Polregio. Prezes UTK ocenił, że w wyniku uruchomienia nowego połączenia przez stronę nie wystąpi istotny negatywny wpływ na rentowność usług, które realizuje Polregio lub na koszty netto dla właściwego organu, który zawarł umowę z Polregio – czytamy w decyzji UTK.

Jeden wakacyjny pociąg tygodniowo

Ostatecznie urząd przyznał decyzją z 28 kwietnia Kolejom Dolnośląskim otwarty dostęp do trasy. Pociągi mogą kursować liniami kolejowymi nr 273, 275, 289, 401 i 428 już od 25 czerwca 2022 r. do 30 sierpnia 2026 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025 oraz 2025/2026. 

Na wnioskowanej trasie Koleje Dolnośląskie mogę uruchomić jedną parę pociągów tygodniowo (wyjazd w sobotę, powrót w niedzielę) w czasie letnich wakacji szkolnych oprócz 16 sierpnia 2025 r. oraz dodatkowo: 15 sierpnia 2023 r., 15 sierpnia 2024 r., 15 sierpnia 2025 r.; Przewozy mają być realizowane trójczłonowymi Impulsami 36WEa lub ew. 2 szt. 36WEa, 31WE lub 45WE.

Rewelacyjny czas przejazdu

Wyjazdy z Wrocławia planowane są o 5;30 rano, w Świnoujściu pociąg meldowałby się o 10:28. Powrót planowany jest o 17:52 (przyjazd o 22:51). Co ciekawe, KD chcą pominąć Szczecin Główny. Wśród stacji zatrzymania są tylko Legnica, Lubin, Głogów, Zielona Góra Główna, Szczecin Dąbie, Parłówko oraz Międzyzdroje. Taka trasa, i mniejsza liczba stacji powoduje, że KD osiągnęłyby czas poniżej pięciu godzin – nieosiągalny dla pociągów PKP Intercity, z których najszybszy jedzie obecnie 6 godzin i 2 minuty. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI

Charków równo po trzech miesiącach uruchomi metro 706

Charków równo po trzech miesiącach uruchomi metro

Infrastruktura Metro w Charkowie – drugim największym mieście Ukrainy, znajdującym się na wschodzie kraju, blisko granicy z Rosją – przestało kursować 24 lutego. Lokalne władze przekonują, że konieczne jest rychłe wznowienie kursowania kolei podziemnej, by normalnie mogła funkcjonować gospodarka miasta. Ponowny start zapowiadany jest na 24 maja.


Warszawa: Zmiany na Gagarina z powodu kolektora i tramwaju 2,1k

Warszawa: Zmiany na Gagarina z powodu kolektora i tramwaju

Zintegrowany transport W poniedziałek, 23 maja, rozpoczną się pierwsze roboty budowlane na ul. Gagarina, związane z nową trasą tramwajową oraz kolektorem ściekowym. Ulica zostanie zwężona do dwóch pasów w stronę Wisłostrady i do jednego w kierunku centrum – ruch będzie się odbywać po jednej jezdni. Zmiany będą także wprowadzone na skrzyżowaniu z ul. Czerniakowską.

WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5