Partnerzy serwisu:
Fotorelacje

Nowoczesna maszyna TEM kończy drążenie tunelu na Dolnym Śląsku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Kończy się drążenie tunelu kolejowego w okolicy Trzcińska na linii Wrocław – Jelenia Góra. Prace z wykorzystaniem nowoczesnej technologii, maszyny TEM umożliwiają sprawną robót pod ruchem pociągów. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 130 mln zł, ze środków budżetowych i z dokapitalizowania, zwiększy przepustowość tunelu, zapewniając możliwość równoczesnego przejazdu pociągów po dwóch torach. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w 2024 r.

Zasadnicze prace w tunelu w okolicy Trzcińska, związane z drążeniem i usuwaniem dotychczasowej obudowy kamiennej, zbliżają się do końca. Do wydrążenia pozostało już ok. 30 m z liczącego ok. 300 m obiektu. Roboty prowadzone są z wykorzystaniem nowoczesnej maszyny „TEM”, której nadano imię Katarzyna, w nawiązaniu do patronki kolejarzy, św. Katarzyny Aleksandryjskiej. Urządzenie waży 120 ton i mierzy ok. 22,3 m. Dzięki technologii „tunel w tunelu” możliwe jest skuwanie materiału skalnego – poszerzenie obiektu do wymaganych rozmiarów – i „natryskiwanie” betonu na ściany. Obudowa urządzenia tworzy przestrzeń umożliwiającą bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego bez dodatkowych osłon toru, co w efekcie do minimum ogranicza zmiany w komunikacji w czasie realizowanych prac. W ciągu doby maszyna usuwa urobek z odcinka ok. 2 m. Więcej na temat tej technologii pisaliśmy w tym miejscu.

Jak czytamy w informacji prasowej, inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych zwiększy możliwości kolei na Dolnym Śląsku. Przebudowa obejmuje gruntowne odnowienie i wzmocnienie ok. 300 m tunelu na trasie między Wrocławiem a Jelenią Górą. Obiekt zostanie poszerzony z obecnych ok. 8,3 m do ponad 11 m. Możliwe będą równoczesne przejazdy pociągów po obu torach, co obecnie nie jest możliwe ze względu na obowiązujące przepisy. Rozebrana będzie kamienna obudowa obiektu, którą zastąpi mocniejsza żelbetowa konstrukcja. Wyremontowane zostaną ściany oporowe wraz z odwodnieniem. Sprawny ruch kolejowy na lata zapewnią nowe tory i sieć trakcyjna.

Realizacja inwestycji – przy utrzymaniu ruchu pociągów – wymaga szczególnych procedur bezpieczeństwa. Na placu budowy przygotowano dodatkowe wygrodzenia i sygnalizację, wybudowano tymczasowy przejazd kolejowo-drogowy z dróżnikiem. Dla sprawnego wywozu urobku z tunelu wyznaczono drogi technologiczne. Prace są na bieżąco kontrolowane.

Po zakończeniu drążenia tunelu – w II poł. września – maszyna „TEM” zostanie wykorzystana do wygładzania ścian i „zakładania” izolacji obiektu. Maszyna skończy pracę w Trzcińsku do listopada. Wówczas konieczne będą przewidywane na kilka tygodni zmiany w organizacji ruchu dla demontażu maszyny drążącej i zabudowy toru technologicznego dla wprowadzenia szalunku ruchomego dla wykonania docelowej obudowy tunelu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko za ok. 130 mln zł netto (środki budżetowe i z dokapitalizowania). Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest częścią szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” przewidywane jest obecnie na II kw. 2024 r. Tunel trzciński to ok. 300 m obiekt z połowy XIX wieku. Znajduje się pod wzniesieniem na terenie Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274). Jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim i towarowym, m.in. do obsługi kopalni odkrywkowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Kasper Fiszer 08 sierpnia 2025

Koluszki: Nieco szersze prace na trasie do Żakowic Płd.

Infrastruktura

MON nie przejmie zarządu nad strategicznymi liniami kolejowymi

Infrastruktura

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Kasper Fiszer 08 sierpnia 2025

Koluszki: Nieco szersze prace na trasie do Żakowic Płd.

Infrastruktura

MON nie przejmie zarządu nad strategicznymi liniami kolejowymi

Infrastruktura

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij