Wdrożenie systemu w słowackiej sieci kolejowej jest kluczowym elementem europejskiego projektu ERTMS.
Wiedeń/Bratysława, 29 kwietnia 2014 roku – Kapsch CarrierCom we współpracy z AŽD – głównym dostawcą systemów sygnalizacji kolejowej, będzie wdrażać technologię GSM-R na odcinku linii kolejowej o długości ok 250 km, znajdującej się w północno-zachodniej części Słowacji – od Bratysławy do granicy z Czechami przez Żlinę i Czadcę. Zleceniodawcą projektu na zabudowę systemu GSM-R o wartości ok. 20 milionów euro jest narodowy słowacki operator kolejowy ŽSR (Železnice Slovenskej Republiky). Głównym wykonawcą rządowego kontraktu jest AŽD Praha s.r.o.
Obie firmy, Kapsch i AŽD Praha s.r.o., wdrożą ERTMS (European Railway Traffic Management System) w słowackiej sieci kolejowej do końca 2015 roku. Projekt składa się z dwóch części. Kapsch CarrierCom będzie odpowiedzialny za implementację sieci radiowej opartej na technologii GSM-R na całym odcinku wdrożeniowym od Bratysławy do granicy z Czechami. Z kolei główny wykonawca AŽD Praha będzie realizował wdrożenie systemu ETCS (European Train Control System) Poziomu 2 na odcinku od Żliny przez Czadcę do granicy słowacko-czeskiej.
Kapsch jest dostawcą niezawodnej sieci GSM-R opartej na technologii sieci szkieletowej zgodnej ze standardem 3GPP Release 4. Jest to kompleksowe rozwiązanie bazujące na wydajnej i skalowalnej architekturze, gwarantujące najwyższą niezawodność działania oraz funkcjonalność. Cały projekt ma za zadanie modernizację technicznej infrastruktury sieci kolejowej tak, aby umożliwić interoperacyjność w europejskim ruchu kolejowym. „Projekt ten jest szczególnie istotny dla nas, ponieważ dotyczy tranzytowego korytarza przebiegającego przez Słowację; wdrożenie systemu ERTMS w tym kraju, jest bardzo ważnym elementem w stworzeniu nowoczesnej sieci kolejowej w Europie” powiedział Pan Kari Kapsch, CEO Kapsch CarrierCom.
Europejskie połączenia tranzytowe
Przez Słowację przebiegają trzy korytarze kolejowe (zachód-wschód, północ-południe i południe) mające kluczowe znaczenie dla tranzytu w kontynentalnej Europie. Z tego powodu, jest bardzo istotne, aby systemy bezpieczeństwa mogły niezawodnie współdziałać. Transgraniczna interoperacyjność i sprawnie działająca międzynarodowa sieć kolejowa będą zapewnione dzięki wdrożeniu systemu ERTMS, który został przyjęty jako standard w Unii Europejskiej. System składa się z 2 kluczowych komponentów – ETCS, czyli systemu zarządzania ruchem kolejowym oraz GSM-R, czyli kolejowego systemu komunikacji. Od 2005 roku system ERTMS jest sukcesywnie wdrażany w sieciach kolejowych krajów członkowskich Unii Europejskiej. Zgodnie z harmonogram wdrożenie systemu w większości transeuropejskich korytarzy zakończy się do roku 2017.