22 marca PKP Polskie Linie Kolejowe Centrum Realizacji Inwestycji Oddział Południowy podpisały dwie umowy na poprawę infrastruktury na Śląsku. Jedna z nich dotyczy rewitalizacji odcinka Tychy - Górki Ściernie, druga - przebudowy wiaduktu w Rybniku.
Umowa z konsorcjum przedsiębiorstwa „UNITOR B” i KZA Katowice dotyczy rewitalizacji linii nr 179 odcinek Tychy –Górki Ściernie. Zamówienie obejmuje m.in.: przebudowę nawierzchni kolejowej wraz z mechanicznym oczyszczeniem podsypki i uzupełnieniem tłucznia, naprawę 18 rozjazdów, kompleksową przebudowę 3 przejazdów kolejowych, regulację sieci trakcyjnej, przebudowę urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej oraz karczowanie krzewów i drzew.
Na linii kolejowej nr 179 Tychy – Mysłowice Kosztowy prowadzone są całopociągowe transporty samochodów z fabryki Fiat Auto Poland oraz obsługa bocznic Elektrociepłowni Tychy i NITROERG S.A. w Bieruniu Starym. Odbywa się tu ruch pociągów pasażerskich i towarowych. Na ok.5 km linii, ze względu na zły stan techniczny nawierzchni, prędkość rozkładowa jest obniżona do 30 km/h. Inwestycja pozwoli na podniesienie prędkości rozkładowej z 30 do 60 km/h. Realizacja zadania planowana jest do 31 październik 2012 r.
Remont torów ma kosztować 17 mln zł. Pieniądze na remont mają pochodzić z Funduszu Kolejowego oraz ze środków własnych PKP PLK. Pod koniec ubiegłego roku Koleje Śląskie, ze względu na planowaną rewitalizację linii, próbowały kupić pociągi spalinowe Lint do obsługi ruchu pasażerskiego z Tychów w kierunku Bierunia, jednak zakup został zablokowany w Krajowej Izbie Odwoławczej (Koleje Śląskie przegrały w KIO. Nie mogą kupić pociągów).
Również 22 marca pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z przedsiębiorstwem Himmel i Papesch Opole na przebudowę wiaduktu. Wiadukt znajduje się w km 37,839 w torze nr 1 na linii nr 140 Katowice Ligota-Nędza na odcinku Leszczyny – Rybnik. Przebiega nad ulicą Mikołowską, łączącą Rybnik z Bytomiem i autostradą A1. Zadanie będzie realizowane w ramach programu inwestycyjnego „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych w ruchu towarowym na terenie Śląska, Etap III”. Linia Katowice Ligota-Nędza, na odcinku Leszczyny – Rybnik, jest linią dwutorową, zelektryfikowaną, o ruchu mieszanym, pasażersko-towarowym.
Zakres inwestycji obejmuje m.in. rozbiórkę konstrukcji nośnej i podpór, budowę nowych przyczółków, położenie nawierzchni oraz przebudowę sieci trakcyjnej. Przebudowa poprawi parametry techniczne obiektu w torze nr 1, a także przywrócić prędkość 80 km/h. Poprawią się warunki przejazdu samochodów ciężarowych pod obiektem. Zakończenie prac przewidziano na 30 listopada 2012 roku.
Większy widok mapy